poniedziałek, 27 kwietnia 2015

Anna Świderkówna, Rozmowy o Biblii. Cykl


 Rozmowy o Biblii. Nowy Testament


Cykl przeczytałam (wysłuchałam) w ostatnich dniach. Recenzje podam w kolejności, w jakiej czytałam książki, czyli: cz.3, potem cz.1 i cz.2. Wszystkie oceniam na 10 gwiazdek. Jest to lektura, którą zapamiętam.


'Rozmowy o Biblii. Nowy Testament'

Opinia:
Książka wybitna. Dopiero słuchając pani profesor Świderkówny zrozumiałam znaczenie pojęcia 'inteligencja katolicka'. Co więcej, nie jest to tak, jak można to rozumieć, iż słowo 'inteligencja' jest określeniem słowa 'katolicka'. Nie, tutaj oba człony są równoprawne. Książka jest zarówno pełna informacji, wiedzy potrzebnej do zrozumienia tej ważnej w dziejach ludzkości księgi, jak i objaśniająca katolikom, czyli również mnie, istotę mojej wiary.
Wiele, wiele rzeczy się dowiedziałam z tej książki, rzeczy, które mnie ostatnio interesowały, m.in. o wpływie myśli greckiej na kształtowanie się chrześcijaństwa. Wiele faktów pani prof. mi uświadomiła, m.in. o zmartwychwstaniu i o ewangelii. Piszę z małych liter, bo chodzi mi o słowa, o ich pochodzenie. Książkę napisała przecież znawczyni języków Biblii: greki i aramejskiego.
Wspaniały jest język książki i styl pisania, bardzo prosty, a zarazem oddający sens przekazu. Tak pisać może tylko osoba, która naprawdę rozumie to, o czym pisze.
Trzecią zaletą, przynajmniej dla mnie, jest audiobook, czytany przez Ksawerego Jasieńskiego. Ja uwielbiam ten głos, dostojny i aksamitny.
Jak się okazało, zaznajamianie się z 'Rozmowami o Biblii' zaczęłam od ostatniej części. No trudno, ale może to i dobrze. Zachęciło mnie to do poznania pozostałych części. Aż sama się sobie dziwię, ze tyle lat mogłam przeżyć nie znając tej książki. A mówiły mi koleżanki na studiach: 'Przeczytaj 'Rozmowy o Biblii'. Są bardzo dobre'. Ale ja nie miałam czasu. I tak minęły lata.
W każdym razie jest to książka nie tylko dla katolików.
'Rozmowy o Biblii"
 
Rozmowy o Biblii 

Opinia:
Ja zaczęłam czytać cykl pani profesor odwrotnie niż 'reszta świata', bo od końca. Najpierw 'Nowy Testament', a teraz część pierwszą. A potem część drugą, w której będą opisane moje ulubione Księgi ze Starego Testamentu, czyli Księga Mądrości. I nie zdawałam sobie sprawy, że napisano ją pod wpływem greckim.
Ale przejdźmy do napisania opinii o części pierwszej.
Czytanie książek pani profesor jest jak chodzenie po pięknym ogrodzie. Bo tak widzę wiedzę, świat intelektualny. Jest kopalnia wiedzy, a zarazem prosty język.
Wreszcie zrozumiałam w kontekście związek Biblii Hebrajskiej z opowieściami z całego Bliskiego Wschodu, tych Gilgameszy i innych. Czytałam kiedyś Eliadego, ale tam wszystko było wydarte z kontekstu i dawało pole do interpretacji i nadinterpretacji - czy Hebrajczycy znali te opowieści? Czy je zaczerpnęli? W takim razie czy Biblia jest dziełem oryginalnym?
I dopiero po tylu latach (konkretnie 12) uzyskałam odpowiedź na te pytania. Świderkówna ze swoją niesamowita wiedzą prezentuje czytelnikom historię Narodu Żydowskiego, wszystkie wygnania i kontakty z innymi kulturami, prezentuje dzieła i opowieści egipskie, sumeryjskie, asyryjskie ich wspólny trzon z tymi biblijnymi, ale zarazem ich odmienną wymową teologiczną! Świderkówna wyjaśnia oryginalnie hebrajską myśl teologiczną zawartą w Starym Testamencie, i to tak wyjaśnia, jak nie wyjaśnia Encyklopedia Katolicka. Czyli tak że zrozumiałam. Co więcej, autorka opisuje oryginalną wymowę tych ksiąg, czyli to co wtedy Żydzi 'mieli na myśli' i to, co potem zostało dodane. I to co naprawdę wtedy było zawarte to jest wielkie bogactwo tej wspaniałej książki. Bo pani profesor Świderkówna jest znawczynią hebrajskiego innych języków starożytnych, wyjaśnia czytelnikom ważne słówka kluczowe dla Biblii, co naprawdę przybliża tę księgi.
Jest w tej części znakomite wyjaśnienie Księgi Hioba! Wielokrotnie czytałam tę księgę, ale dopiero teraz, dzięki 'Rozmowom o Biblii' dostrzegłam całą treść.
Naprawdę jest to książka rzeczowa, zarówno dla chrześcijan, jak i ateistów. I jeśli ktoś czyta Eliadego, koniecznie niech sięga po Świderkównę.
'Rozmowy o Biblii. Ciąg dalszy'
 
Rozmów o Biblii ciąg dalszy
Opinia:
Kolejna część 'Rozmów o Biblii' to kolejna porcja wiedzy. Nie będę powtarzać tego co napisałam w opinii do części pierwszej, ale napiszę tylko tyle, że pani Profesor znów zaprezentowała rzeczowy, ciekawy i bardzo pouczający wywód o historii Żydów, o ewolucji Ksiąg oraz o apokryfach.
Przyznam się do ignorancji, że do tej pory sądziłam, iż doktryna Żydowska była jednolita. A tu okazuje się, ze nic podobnego. Ta analiza porównawcza i kontesktualna jest bardzo ciekawa. Na pewno będę czytać to wielokrotnie. I chciałabym sobie tę serię kupić, żeby mięć na półce.
Część trzecią przeczytałam jako pierwszą, więc już mniej więcej mam ogląd całości.
Rewelacja.
 Książki są opatrzone niesamowitymi ilustracjami, dla których chciałabym sobie ten cykl kupić.
Oto przykład:

5 komentarzy:

  1. Przeczytałam "Sekrety Biblii" i "Bramy Biblii", bardzo cenię rozważania profesor Świderkówny...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znam tych książek. Dziękuję za tytuły. 'Rozmowy o Biblii' wyjaśniły mi ważną dla mnie kwestię roli myśli greckiej w nowym chrześcijaństwie.

      Usuń
  2. Z wszystkich książek prof. Świderkówny czytałam tylko "Sekrety Biblii" i "Bramy Biblii" i bardzo polecam :) Po powyższe pozycje z pewnością kiedyś sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twoich z kolei ja nie czytałam, ale będę szukać, bo to wspaniała autorka.

      Usuń
  3. Czytałem pozycje Pani Profesor z zakresu hellenizmu na studiach. Po tę na pewno też sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...