środa, 25 marca 2015

Karen Blixen 'Pożegnanie z Afryką'



Karen Blixen 'Pożegnanie z Afryką' 


Karen Blixen 'Pożegnanie z Afryką'

Opinia:
Pożegnanie z AfrykąJedna z najpiękniejszych książek jakie w życiu czytałam. Na szczęście Adaptację filmową z Redfordem i Meryl Streep obejrzałam dopiero po przeczytaniu książki (tak się złożyło, wiem, wiem, dziwne, bo wszyscy oglądali, a ja nie), bo film to 'całkiem inna bajka'. Moim zdaniem film zniekształca wymowę książki. Jest o miłości. W filmie nasza bohaterka, całe swoje życie i działania w Afryce uzależnia od miłości. W książce jest inaczej. Jest miłość i jest farma. Farma i Afryka daje jej niezależność i jest autonomiczną częścią duszy narratorki. Bardzo lubię kobiety, które nie opierają całego swojego życia wokół mężczyzny, nawet jeśli jest to Robert Redford. Ja rozumiem, że Hollywood ma swoje prawa, ale niech nie przekształca tego, co mówi pisarz, autor.


 A książka jest niezwykła, to opowieść o Afryce i o ludziach. Podzielona na 5 części tematycznych:
Kamante i Lulu
Wypadek z bronią
Goście na farmie
Z notatnika emigranta
Pożegnanie z farmą

Można wiele pisać o artyzmie narracji, czy o języku, który urzeka, ale chciałabym zaznaczyć inną rzecz. Mianowicie, w większości opowieści o Afryce mam wrażenie, że autor opisuje ludzi różniących się diametralnie od Europejczyków bodajże wszystkim, zaś w opowieści Karen Blixen jest tak, jakbyśmy słuchali opowieści o nas samych. Autorka miała niesamowity dar do ludzi, polegający na tym, że w każdym rozmówcy starała się dostrzec jego wnętrze, co jest - moim zdaniem - cechą rzadką. W rezultacie wykreowała obraz ludzi o bogatej i swoistej kulturze, którzy tak jak i my są osobami religijnymi, rodzinnymi, ceniącymi piękno otoczenia i szukającymi sensu życia.
Nie dziwię się, że Hemingway chciał oddać Karen Blixen swoją Nagrodę Nobla.
10 gwiazdek

2 komentarze:

  1. Uwielbiam film "Pożegnanie z Afryką", książki jeszcze nie czytałam. Ale przy Twojej recenzji cały czas mam na ustach uśmiech :) Muszę w końcu nadrobić tę zaległość.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...