niedziela, 22 marca 2015

Naokoło Świata - przegląd książek i mój subiektywny ranking

Naokoło Świata - przegląd książek i mój subiektywny ranking

Seria 'Naokoło Świata" - Iskry (1956-1994) i seria 'Dookoła Świata' Muza (1995-1998)

 

Książki podróżnicze to kolejna moja pasja. Napisałam już o dwóch książkach pana Koperskiego w poście z 1 marca 2015, ale jako człowiek zorganizowany i systematyczny swoją lekturę podróżniczą rozpoczęłam od serii książek 'Naokoło Świata' , wydawanych w latach 1956-1994 przez Iskry, a następnie kontynuowanych w latach 1995-1998 przez  Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA.  w serii zwanej 'Dokoła Świata'. Książki łatwo są widoczne w bibliotekach, bo z daleka widać piękne białe grzbiety. 
Seria ta to gwarancja dobrej lektury. Wciąż czytana, wciąż lubiana. 
Na zdjęciu powyżej widzimy panią Krystynę Goldbergową, twórczynię serii.
W ramach tej serii w latach 2013-2014, które na blogu podsumowuję, przeczytałam 45 książek. Jest to zaledwie mały wycinek całej serii, ale nie sposób przeczytać wszystkiego. 
W poniższym zestawieniu ograniczę się do liczby gwiazdek, czyli oceny książki oraz napisaniu, jakiego miejsca w świecie dotyczy książka. 

Książki ocenione przeze mnie na 10 gwiazdek:
  1.  Fatu Hiva Thor Heyerdahl "FatuHiva'   - (Polinezja. Oceania)
  2. Pożegnanie z AfrykąKaren Blixen 'Pożegnanie z Afryką' - (Afryka)

8 gwiazdek:

  1.   180 000 kilometrów przygodyTony Halik, 18 000 kilometrów przygody - (Ameryki)
  2. Aku - Aku. Tajemnica Wyspy WielkanocnejThor Heyerdahl, Aku-Aku'. Tajemnica Wyspy Wielkanocnej - (Wyspa Wielkanocna)
  3.   Al HakimaClaudie Fayein, Al Hakima - (Bliski Wschód)
  4.  Archanioły i szakale Kazimierz Dziewanowski, Archanioły i szakale - (Afryka)
  5.  Kajakiem do Indii Wacław Korabiewicz, Kajakiem do Indii  (Europa, Bliski Wschód, Azja) 
  6.  Moja lwia rodzina Joy Adamson, Moja lwia rodzina - (Afryka)
  7. Moje góry Walter Bonatti, Moje góry (góry)
  8. Mój kolega czarownik Kazimierz Dziewanowski, Mój kolega czarownik - (Afryka)
  9. Równoleżnik zero Olgierd Budrewicz, Równoleżnik zero (Afryka)
  10. Sangoma James Hall, Sangoma (Afryka)
  11. Transsyberia Nicolas Vanier, Transsyberia (Azja, Rosja)
  12. Zdobywamy Amazonkę Arkady Fiedler, Zdobywamy Amazonkę (Ameryka Południowa)
  13. Zielone piekło Raymond Maufrais (Ameryka Południowa)
7 gwiazdek:
  1. Delicje ciotki Dee Teresa Hołówka, Delicje ciotki Dee - (Ameryka Północna)
  2.  Ekspedycja "Tygrys" Thor Heyerdahl, Ekspedycja 'Tygrys' - (Bliski Wschód)
  3. Geronima żywot własny Geronimo, Geronima żywot własny (Ameryka Północna)
  4. Komin Pokutników Jan Długosz, Komin pokutników (góry)
  5. Nad rzeką bobrów Eric Collier, Nad rzeką bobrów - (Ameryka Północna, Kanada)
  6. Nie taki straszny wilk Farley Mowat, Nie taki straszny wilk (Ameryka Północna)
  7. Ostatni ludożercy Jens Bjerre, Ostatni ludożercy (Oceania, Nowa Gwinea)
  8. Poślubiłam przygodę Osa Johnson, Poślubiłam przygodę (Afryka, Oceania)
  9. Po złote runo Kaare Gulbransen, Po złote runo - (Ameryka Południowa)
  10. Szukam raju Romuald Karaś, Szukam raju - (Azja, Kaukaz)
  11. TRANSANTARKTYKAJean-Louis Etienne, Transantarktyka: przez lodowy kontynent (Antarktyda)
  12. W krainie złota i totemów Janusz Wolniewicz, W krainie złota i totemów (Ameryka Północna)
  13. Wspinaczki po chmurach Tadeusz Schiele, Wspinaczki po górach (góry)
  14. Wyprawa Kon-Tiki Thor Heyerdahl, Wyprawa Kon-Tiki - (Polinezja)
  15. Zdobycie Bieguna Południowego Roald Amundsen, Zdobycie Bieguna Południowego - (Antarktyda)
6 gwiazdek:
  1.  Ammassalik, czyli cywilizacja obowiązkowa Robert Gessain, Amassalik, czyli cywilizacja obowiązkowa - (Grenlandia)
  2. Hobo Krzysztof Tadeusz Baranowski, Hobo - (Ameryka Północna)
  3. Niknący świat Mieczysław Lepecki, Niknący świat (Ameryka Południowa)
  4. Rzeka na pustyni Paul William Roberts, Rzeka na pustyni (Afryka)
  5. Tajemnica Franck Goddio, Tajemnica 'San Diego' - (oceany, głebiny)
  6. W burzy i mrozie Tadeusz Piotrowski, W burzy i mrozie - (góry)
  7. W dolinie Kilombero Witold Chromiński, W dolinie Kilombero - (Afryka)
  8. W ślady Kolumba (**). Królik i oceany Melchior Wańkowicz, W ślady Kolumba. Królik i oceany (Ameryka Północna i Środkowa)
5 gwiazdek:
  1.  Kierunek Antarktyda Czesław Centkiewicz, Alina Centkiewicz, Kierunek Antarktyda -(Antarktyda)
  2. Metropolie Olgierd Budrewicz, Metropolie - (Metropolie świata)
  3. Samotni żeglarze Jean Merrien, Samotni żeglarze - (oceany)
4 gwiazdki:
  1.  Tajemniczy płaskowyż Maciej Kuczyński, Tajemniczy płaskowyż - (Ameryka Południowa)
  2. W stronę Pysznej Stanisław Zieliński, W stronę Pysznej - (góry)
3 gwiazdki:
  1.  Na szlakach i bezdrożach Alaski - wspomnienia myśliwskie Jarosław Potocki, Na szlakach i bezdrożach Alaski - wspomnienia myśliwskie - (Alaska)
  2. Złoto i anakondy Rolf Blomberg, Złoto i Anakondy - (Ameryka Południowa)


Podsumowując, według mojej subiektywnej oceny, godne polecenia są książki od 6 gwiazdek w górę. Od czego uzależniam liczbę gwiazdek? Jest to składowa oceny treści i formy. Problem mam z Hołówką, której forma jest ciekawa, za to kompletnie nie zgadzam się z treścią. Mimo to dałam książce 7 gwiazdek, choć jeszcze mi drży palec.

Dzisiaj, żeby nie zaciemniać obrazu i nie mieszać treści czytającym, nie umieszczałam opinii o poszczególnych książkach. Uczynię to innym razem. Wydaje mi się, że szukający konkretnej książki i tak będzie się sugerować tematyką, np. szukać książki o górach abo o Bliskim Wschodzie. Stąd to moje wyszczególnienie.

Z perspektywy tych 45 książek mogę powiedzieć, że to co wyróżnia tę serię 'na plus' i sprawia, że wciąż jest czytana, to podejście 'przedtelewizyjne'. Wielu autorów pisało wiele dziesiątków lat temu, i choć robili zdjęcia (np. Heyerdahl czy Osa Johnson) to i tak ich opisy podróży były dla wielu czytelników jedynym źródłem opisu. Stąd, te opisy są takie plastyczne, opisują to co widać, a także to co uczestnicy czują. Ja wciąż mam  w pamięci przepiękne opisy motyli w książce 'Zdobywamy Amazonkę' Fiedlera. Czy przykład Heyerdahla. Internet pozwolił mi znaleźć zdjęcia i filmiki z wypraw podóżnika, ale i tak 'dusza' wypraw jest w jego książkach.

Kilka książek z tej serii opisywałam na stronie 'biografie', bo i autorzy tych książek często opisywali przy okazji podróży swoje życie. Podróż zmieniała ich życie, więc stąd śmiało można powiedzieć, ze to książki biograficzne.
Wiele z nich można zakwalifikować do literatury faktu, bo są świadectwem przemian geopolitycznych w świecie. Mówię szczególnie o reportażach z Afryki kolonialnej i postkolonialnej, o książkach z Bliskiego Wschodu i o wielu innych.
Ostatnio, gdy w mediach tyle się mówi o wojnie w Syrii, to często przypominam sobie 'Al Hakimę', "Kajakiem do Indii' i parę innych, gdzie mamy świat, którego już nie ma? A może jest, bo przecież wciąż są  ludzie, tylko trzeba mówić o nich, o tej dobrej cząstce świata?, żeby nie zapominać, że ona wciąż jest?



2 komentarze:

  1. Rzeczywiście, to wspaniała seria, w czasie komuny okno na świat. Teraz czasy się zmieniły, można sobie w różne miejsca pojechać, a wtedy to było coś pięknego. Wspominam ją z sentymentem. Moi faworyci to Gérard Périot „Przez noc wielkich drzew” i Ryszard Kapuściński „Kirgiz schodzi z konia”
    Almos

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będę szukać poleconej książki. Teraz jest tyle książek podróżników i showmenów, że pomyślałam sobie, iż warto jest zacząć od mistrzów gatunku. I zdziwiłam się bardzo czytając na LC, że tyle ludzi wciąż kocha tę serię, ze jest czytana.
      Świat stoi otworem, (choć i fundusze są istotne), ale i tak najważniejsze jest, żeby otworzyć swój umysł. A reszta, to tylko wynik tego pierwszego....

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...