sobota, 7 marca 2015

Podsumowanie z lektury: najlepsze i najgorsze biografie według mnie.

Podsumowanie z lektury: najlepsze i najgorsze biografie według mnie

Tak jak napisałam kilka dni temu w poście wstępnym do zakładki o biografiach, bardzo lubię je czytać. Biografie, autobiografie, pamiętniki to książki, które wypełniają moją listę lektur do przeczytania. W okresie, który podsumowuję, czyli ostatnich dwóch latach przeczytałam ich ponad 60, a przynajmniej tak podliczyło to LubimyCzytać. 

 Znalazłam kiedyś taką informację, że biografie czytają osoby szukające wzorców w życiu. Nie wiem, może i tak, na pewno w biografiach, które ostatnio czytałam można znaleźć historię ludzi i państwa, naszej biednej Polski i Rosji, a może i Europy. Na przykładzie historii ludzkich jak na dłoni widać burzliwą historię ostatniego stulecia. 
Moje zainteresowanie ostatnich lat obejmuje również poezję polską okresu dwudziestolecia międzywojennego. Kiedyś, na studiach jeszcze postanowiłam sobie kiedyś zgłębić bardziej ten wspaniały okres rozkwitu poezji. No i co cię odwlecze, to nie uciecze. Czas minął, a ja mam wreszcie możność zrealizować ten plan. Co więcej, na firmamencie polskiej biografii pojawił się ciekawy pisarz Mariusz Urbanek. Choć nie tylko on pisze o tym okresie. 
Interesuję się też religią, więc z chęcią czytam różne autobiografie, dzienniczki duchowe, a ostatnio nawet biografie świętych. 
Lubię też autobiografie wybitnych ludzi kultury, którzy w swoich książkach przekazali czytelnikom to, co myślą o dziedzinie, której poświęcili życie.
Tyle ogólników. Przejdźmy do tytułów.
 Biografie, autobiografie i pamiętniki, które oceniłam najwyżej, czyli na 10 gwiazdek. Kolejność jest alfabetyczna:
  1.  Ryszard Kapuściński 'Autoportret reportera ' Autoportret reportera  - własna opinia o roli literatury podróżniczej, mediów i reporterów podróżników.
  2. Marcin Ciszewski, Krzysztof Liedel 'Gliniarz' Gliniarz - wspomnienia pracy w policji, rozważania o przemianach, jakie zaszły w tym zawodzie.
  3. Św. Teresa z Avila 'Księga życia' Księga życia - książka, do której planuję wrócić, bo czytałam parę lat temu. Rzuca się w oczy i zapada w pamięć obraz naprawdę inteligentnej, samodzielnie myślącej kobiety, często pełnej ironii. Trzeba pamiętać, że mówimy o autorce z XVI wieku! Odwagą i hartem ducha musiało być dla kobiety, żyjącej wtedy w świecie patriarchalnym odwaga bycia sobą! Książka pokazuje, że świętość jest również samorealizacją. 
  4. Znów Kapuściński: 'Podróże z Herodotem'  Podróże z Herodotem - o podróżowaniu jako cesze osobowości niektórych ludzi.
  5. Karen Blixen 'Pożegnanie z Afryką' Pożegnanie z Afryką - wbrew filmowi nie jest to książka o miłości, jest to książka o kobiecie, która próbuje szukać swojego szczęścia obok mężczyzn, nie zamiast, ale obok. Pokochała Afrykę. 
  6. Teresa Grabowska "Stare fotografie" Stare fotografie - wielkie, wielkie zdziwienie. Książkę znalazłam całkowicie przypadkowo i zachęciło mnie nazwisko autorki, ale spodziewałam się jakiejś sagi rodzinnej. Jest to niesamowity pamiętnik dziewczynki z wojennej Warszawy. Taka polska Anne Frank, tylko lepsza. Napiszę o tej książce kiedyś osobny post.
  7. Igor Newerly 'Zostało z uczty bogów' Zostało z uczty bogów - wspomnienia mojego ulubionego pisarza z dzieciństwa i młodości, przypadającej na obie rewolucje w Rosji. Wspaniała i szczera opowieść o człowieku zaplątanym w historię.
  8. Joanna Sałyga 'Chustka'- Chustka - brakuje słów na tę książkę. Jest jedyna w swoim rodzaju. Opisuje chorobę i zmaganie o życie. Wyjątkowa jest dlatego, że jest to opowieść o pięknym życiu, pomimo tego, ze spodziewamy się książki o umieraniu i rozpaczy. 
  9.  Władysław Bartoszewski 'Warto być przyzwoitym'. Warto być przyzwoitym -książka niesamowita wybitnego człowieka, bardzo uczciwego. Prawdziwy autorytet. Lekcja historii.

Biografie i wspomnienia, które oceniłam na 9 gwiazdek, ale cenię na równi z tymi za 10 gwiazdek:
  1. Mariusz Urbanek "Broniewski. Miłość, wódka i polityka' Broniewski. Miłość, wódka, polityka - biografia z serii tych o poetach. Nawet trudno jest zawszeć w jednym zdaniu, jakie ponadczasowe treści wyciągnęłam z tej książki. Bo każdy człowiek jest unikalną jednostką. Można chyba powiedzieć, ze ważnym przesłaniem jest to, żeby nie oceniać czyjegoś życia zbyt łatwo i pobieżnie. Broniewski przeżył życie barwnie i przeżył barwne życie w barwnych czasach. Jest to jedna z biografii z ostatnich lat, która odbrązowuje czasy powojenne i przedwojenne. Pokazuje prawdziwego człowieka i historię na przykładzie pojedynczych losów.
  2. Adina Blady-Szwajger 'I więcej nic nie pamiętam'  I więcej nic nie pamiętam - książka o lekarce z getta warszawskiego, która następnie ukrywała się po tzw. stronie aryjskiej. Wielka lekcja historii. Naprawdę uczy więcej niż nudne podręczniki.  Piękna historia, wzruszająca.
  3. Simon Sebag Montefiore "Stalin. Dwór Czerwonego Cara' Stalin. Dwór czerwonego cara - wreszcie usystematyzowałam sobie wiedzę o Stalinie i jego czasach. Wielka książka historyczna. 
Ksiażki ocenione na 8 gwiazdek:
  1. Claudie Fayein 'Al Hakima' Al Hakima -opowieść o kobiecie, która odważyła się spełnić swoje marzenie oraz opowieść o świecie arabskim i w wersji pięknej. 
  2. Agatha Christie 'Autobiografia' - Autobiografia - lektura obowiązkowa dla fanki kryminałów Christie. Wiele informacji o czasach wiktoriańskich, o tym jak ona sama widzi swoje pisarstwo i ciekawe wspomnienia. Mnie uderzyło to, że było to życie Brytyjki, czyli nie ma tam okupacji, Sowietów i zmagań politycznych. Za to jest walka kobiety o swoje szczęście. 
  3. Mariusz Urbanek 'Brzechwa nie dla dzieci' Brzechwa nie dla dzieci - nie wiem dlaczego akurat biografia Brzechwy jest o jedną gwiazdkę słabsza niż Broniewskiego. Brzechwa był spokojniejszy, więc i jego biografia jest spokojniejsza. Ponadczasowe: są opowieści o czasach powojennych, bez oceny moralnej, po prosu mogłam dowiedzieć się jak to naprawdę było. 
  4. Olgierd Budrewicz 'Byłem wszędzie' Byłem wszędzie - cóż, to człowiek-orkiestra, a tytuł mówi sam za siebie. Naprawdę polecam. 
  5. Święta Teresa z Avila 'Droga doskonałości' Droga doskonałości - dlaczego? Odsyłam kilka kolumn wyżej do 'Księgi życia'.
  6. Sigrid-Maria Größing 'Jacqueline Kennedy Onassis' Jacqueline Kennedy Onassis  (audiobook CD) - w tym przypadku 8 gwiazdek daję za swoją ciekawość. Lubię tę epokę i modę z tamtych czasów, szczególnie w wydaniu Prezyndentowej Kennedy. Zaletą książki w porównaniu z biografią Marii Callas jest brak emfazy. 
  7. James Martin SJ 'Jezuicki przewodnik po prawie wszystkim' Jezuicki przewodnik po prawie wszystkim - opowieść o sobie amerykańskiego jezuity. Co jest dla niego ważne, dlaczego wybrał takie życie. 
  8. Walter Bonatti 'Moje góry" Moje góry - o życiu alpinisty, o życiu zgodnie z samym sobą. 
  9. Roald Amundsen 'Moje życie polarnika' Moje życie polarnika - ta sama argumentacja, co wyżej, a ponadto mamy wzruszającą opowieść człowieka, który to co mówi, robi. Jeśli mówi, ze idzie to idzie, jeśli mówi, ze pomaga wrogowi, to pomaga. Rzadka, a poszukiwana przeze mnie cecha. 
  10. Paweł Jasienica 'Pamiętnik' Pamiętnik - wspaniała, bo wspaniała, bo napisał to Paweł Jasienica. Wielka dawka historii z pióra człowieka, który żył w trudnych czasach, trudnych dla ludzi i ukochanej przez niego Polski. A poza tym, jak czytam w swojej recenzji napisanej tuż po lekturze ' O uczciwości i ześwinieniu się'. 
  11. Mieczysław Lepecki "Pamiętnik adiutanta Marszałka Piłsudskiego'  Pamiętnik adiutanta Marszałka Piłsudskiego - o fenomenie Piłsudskiego. 
  12. James Hall 'Sangoma' Sangoma - o człowieku, który zrealizował swoje marzenia i o tym, że odważył się być inny. 
  13. Juliusz Ćwieluch, Krzysztof Kowalewski 'Taka zabawna historia' Taka zabawna historia - barwne życie z wielką historią w tle bez zadęcia. O wielkim aktorstwie bez wielkich liter. 
  14. Anne Frank 'Dziennik' - cóż, książka, którą trzeba przeczytać. O tym, że w każdym człowieku tli się nadzieja życia. 
  15. Sue Monk Kidd, Ann Kidd Taylor 'Traveling with Pomegranates: A Mother and Daughter Journey to the Sacred Places of Greece, Turkey, and France'  Traveling with Pomegranates: A Mother and Daughter Journey to the Sacred Places of Greece, Turkey, and France      by     Sue Monk Kidd,     Ann Kidd Taylor - podaję tytuł angielski, bo książki nie przetłumaczono na język polski. O tym, jak pojedynczy człowiek wybiera swoją drogę życiową. Napisały matka i córka.
  16. Mariusz Urbanek "Tuwim. Wylękniony bluźnierca' Tuwim. Wylękniony bluźnierca - o człowieku i poecie. 
  17. Gustaw Holoubek 'Wspomnienia z niepamięci' Wspomnienia z niepamięci - o młodości aktora, o wojnie, dorastaniu i tym, jak on rozumie aktorstwo i kulturę. 
  18. Marek Kamiński 'Wyprawa' Wyprawa - książka samorozwojowa, o byciu sobą i rozwijaniu się nie pomimo wszystko.
  19. Janusz Meissner 'Żądło Genowefy' Żądło Genowefy - fabularna opowieść z czasów Kampanii Wrześniowej i czasów służenia w Dywizjonie 303. 
  20. Raymond Maufrais 'Zielone piekło' Zielone piekło - książka złożona z dwóch części. Lepsza jest cześć druga, której później nie edytował. O młodym chłopaku, który zechciał zrealizować swoją Wielką Wyprawę do dżungli.
  21. Kira Gałczyńska 'Zielony Konstanty' Zielony Konstanty - jeszcze o tym napiszę. O poecie po poetycku. 
  22. Faustyna Kowalska "Dzienniczek. Miłosierdzie Boże w duszy mojej'  Dzienniczek. Miłosierdzie Boże w duszy mojej - pomijając wartości religijne, które należą do sfery pozaliterackiej i nie podlegają wypowiedziom w blogu literackim, opowieść jest podbudowującą wypowiedzią bardzo skromnej kobiety, która opisywała różne swoje drobne problemy, takie, na które składa się niejedno życie. Taki mały-wielki człowiek.
Biografie na 7 gwiazdek:
  1. Geronimo 'Geronima żywot własny' Geronima żywot własny - dla ciekawych prawdziwych Indian.
  2. Sergio Rubin, Francesca Ambrogetti 'Jezuita. Papież Franciszek' Jezuita. Papież Franciszek - wywiad-rzeka, tym wartościowszy, że pisany jeszcze zanim papież Franciszek został Papieżem. O różnych sprawach, książkach, filmach, polityce w Argentynie, o rodzinie. 
  3. Barbara N. Łopieńska 'Książki i ludzie: Rozmowy Barbary N. Łopieńskiej' Książki i ludzie: Rozmowy Barbary N. Łopieńskiej - naprawdę książka godna polecenia. O różnych formach bibliofilstwa i miłości do książek.
  4. Jarosław Abramow-Newerly 'Lwy mojego podwórka'  Lwy mojego podwórka - o dzieciństwie z historią i wybitnym ojcem w tle.
  5. Eric Collier 'Nad rzeką bobrów' Nad rzeką bobrów -piękna dzika Kanada i ładna rodzina, kochająca się. 
  6. Maria Wiernikowska 'Oczy czarne, oczy niebieskie' Oczy czarne, oczy niebieskie - rozliczenie z życiem, poszukiwanie sensu, takie perpetum mobile.
  7. Osa Johnson 'Poślubiłam przygodę' Poślubiłam przygodę - nie wiem za co, ale czyta się ciekawie.
  8. Olgierd Budrewicz 'Powrót do dżungli' Powrót do dżungli - Kontynuacja historii z 'Równoleżnika zero'. Romans mamy! 
  9. Kaare Gulbransen"Po złote runo' Po złote runo - o spełnianiu marzeń.
  10. Donald Caskie 'The Tartan Pimpernel' The Tartan Pimpernel - znów tytuł angielski, bo nie ma tłumaczenia tej książki. Zapamiętałam z niej opowieść o wojnie człowieka nie z Polski i realiów wojny we Francji.
  11. Ewa Kurek, Maria Byrska  'Ucieczka z zesłania' - opowieść o zesłaniu na Syberię i ucieczce z niej. Nie wiem czy jest jakieś nowe wydanie tej książki, a dobrze by było!
  12. Ulla Lindquist 'Wiosłować bez wioseł. Książka o życiu i śmierci' Wiosłować bez wioseł. Książka o życiu i śmierci - książka o umieraniu, która pokazuje czym jest życie i kim jest człowiek, który pomimo bezwładnego ciała zachowuje siłę ducha. 
  13. Tadeusz Schiele 'Wspinaczki w chmurach' Wspinaczki po chmurach - o chodzeniu po górach, o odwadze bycia sobą.
  14. Roald Amundsen 'Zdobycie Bieguna Południowego' Zdobycie Bieguna Południowego - jak to było sto lat temu na Biegunie. Opowieść twardego mężczyzny. 
  15. Jan Paweł II Dar i Tajemnica. W pięćdziesiątą rocznicę moich święceń kapłańskich, Wstańcie, chodźmy!
Biografie na 6 gwiazdek: 
  1. Krystyna Sienkiewicz 'Haftowane gałgany' Haftowane gałgany - kopalnia zdjęć z domu miłośniczki rękodzieła.
  2. Anna Arno 'Konstanty Ildefons Gałczyński. Niebezpieczny poeta' Konstanty Ildefons Gałczyński. Niebezpieczny poeta - porównanie z biografią poety napisaną przez córkę. Ale i tak wolę tę autorstwa Kiry. Napiszę jeszcze w osobnym poście.
  3. Frances Mayes 'Pod słońcem Toskanii' Pod słońcem Toskanii - bo lubię sałatki z pomidorów, lato i marzę o wycieczce do Włoch.
Biografie na 5 gwiazdek:
  1. Arturo Mari 'Do zobaczenia w raju' Do zobaczenia w raju - nie wiem dlaczego. 
  2. Władysław Baranowski 'Rozmowy z Piłsudskim w latach 1916-1931' Rozmowy z Piłsudskim 1916-1931 - bo próbuję zrozumieć tamte czasy. 
  3. Joanna Kuciel-Frydryszak 'Słonimski. Heretyk na ambonie' Słonimski. Heretyk na ambonie - dla ciekawych informacji o Skamandrytach i Dwudziestoleciu.
  4. Wilhelm Hunnermann "Święty i diabeł. Życie świętego Jana Vianneya. Proboszcza z Ars' Święty i diabeł. Życie świętego Jana Vianneya, proboszcza z Ars  - książka, o której myślę lepiej, im myślę dłużej. Jest to literatura hagiograficzna, ale zarazem opowieść o dobrym człowieku. Jednak trzeba takich przykładów w czasach lubujących się w złu.
 Książki na 4 gwiazdki  i słabiej:
  1. Alfonso Signorini 'Zbyt dumna, zbyt krucha' Zbyt dumna, zbyt krucha - jak dla mnie biografia jest zbyt emocjonalna, za bardzo pławiąca się w plotkach. 
  2. Milena Kindziuk 'Marka Świętego. Poruszające świadectwo Marianny Popiełuszko' Matka Świętego. Poruszające świadectwo Marianny Popiełuszko - nie spodobał mi się subiektywny ton autorki, która próbowała napisać hagiografię w gruncie rzeczy zwyczajnej kobiety. Nie przekonała mnie.
  3. Jadwiga Staniszkis 'Życie umysłowe i uczuciowe' Życie umysłowe i uczuciowe  - nie przekonała mnie, może dlatego, ze nie znam ludzi, o których autorka pisze.

5 komentarzy:

  1. Imponujące zestawienie :) Kilka tytułów jest na mojej liście do przeczytania w sprzyjających okolicznościach ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Jeszcze napiszę o tym dlaczego wrzuciłam do jednego worka tyle różnych gatunków.

      Usuń
  2. Ciekawe zestawienie :)
    Ja jeszcze nie przeczytałam żadnej biografii czy autobiografii, ale niektóre z przedstawionych przez Ciebie książek bardzo mnie ciekawi.
    (http://zapach-stron.blogspot.com/)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za odpowiedź i zainteresowanie. Z wzajemnością zajrzałam do Twojego bloga i od razu zainteresowałam się 'Eragornem'.
      To moje zestawienie jest bardzo szerokie i obejmuje wiele różnych książek. Na pierwszym miejscu polecałabym 'Chustkę'.
      Pozdrawiam

      Usuń
  3. Według mnie najlepszą propozycją autobiografii jest
    "PAMIĘĆ ABSOLUTNA...". ARNOLDA SCHWARZENEGGER'A

    Jest to jedna z lepszych biografii jakie czytałem, która pokazała mi że jeśli się czegoś bardzo chce, to można to osiągnąć, pomimo przeszkód. Wszystkim gorąco polecam!!!

    http://allegro.pl/pamiec-absolutna-arnold-schwarzenegger-biografia-i6643349513.html

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...