poniedziałek, 20 kwietnia 2015

Kazuo Ishiguro, Nie opuszczaj mnie

Opinię o tej książce napisałam w grudniu 2012 roku:

Magiczna opowieść o człowieczeństwie. Właściwie to odebrałam te opowieść bardzo uniwersalnie, jako historię o człowieku, to tym jak tworzymy własną tożsamość i indywidualność; o tym, że ze skrawków przeżyć i pamiątek tworzymy odrębne mikroświaty, zarezerwowane dla nas; że dzięki uczuciom i wspomnieniom jesteśmy ludźmi, a nie robotami w teatrze wszechświata.
9 gwiazdek. 

Okładka polska:
Okładka książki Nie opuszczaj mnie

Kazuo Ishiguro w Polsce, Kraków, 29 października 2005 r.Pisarz jest z pochodzenia Japończykiem, ale wychowywał się w Anglii.  Podkreślam to, bo ostatnio pisałam o  Murakamim. Powieść 'Never let mi go' (Nie opuszczaj mnie') została opublikowana w roku 2005.
Na książkę natrafiłam przypadkiem. Konkretnie dostałam ją od koleżanek, za co jestem im wdzięczna (przeczytasz to, więc dzięki TO DLA CIEBIE).
Miałam wtedy trudny czas, zastanawiałam się nad tym co daje człowiekowi wartość. I wówczas trafiłam na 'Never let mi go'. Jest to opowieść o tym, jak to tworzy się dzieci z próbówki, dzieci na narządy. Tylko ich nauczycielka widzi w nich pełnowartościowych ludzi i każe im malować, rysować, w ogóle zachowywać twórczość własną. To świadczy o ich człowieczeństwie.
Może nie jest to książka tak wielopłaszczyznowa jak 'Norvegian wood' Muranamiego, ale ma w sobie o wiele więcej humanizmu i otuchy. Stąd moja wyższa ocena dla 'Nie opuszczaj mnie'. Bo ta książka jest dla mnie bardzo ważna. Przypomniała mi, że każdy człowiek jest ważny w tym jak przeżywa świat, jak się czuje. Więc i Ty i ja.  A czasami trzeba docenić i siebie.
Czytałam gdzieś, ze książka jest lekturą szkolną w Wielkiej Brytanii. Nie dziwię się i polecam ją i naszym szkołom.
Ciekawa fabuła i wielka dawka humanizmu.

7 komentarzy:

  1. Koniecznie muszę przeczytać! Dziękuję, za zwrócenie mi uwagi na tę pozycję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo i mam nadzieję, że Ci się spodoba tak jak mi.

      Usuń
  2. Takie lektury to rozumiem. Nasz kanon lektur szkolnych powinien ulec zmianie, wówczas ludzie może chętniej zaglądaliby do książek.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zgadzam się z opinią powyżej. Nasze lektury pozostawiają wiele do życzenia. Ta wydawałaby się całkiem ciekawą propozycją dla naszych szkół.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie zawiedziecie się. A jest tam jeszcze watek miłosny.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...