sobota, 2 maja 2015

Andrzej Pilipiuk, Książki o Jakubie Wędrowyczu

Znalezione obrazy dla zapytania andrzej pilipiukAutor, pan Andrzej Pilipiuk.

Dzisiaj napiszę o książkach wyjątkowych na polskim rynku wydawniczym w ostatnich latach, książkach, na które czytelnicy czekają z wyprzedzeniem. Mówię o cyklu książek o Jakubie Wędrowyczu, znanym pijaku, egzorcyście i anarchiście z Wojsławic. Dotychczas książki o Wędrowyczu składają się z 7 tomów. Są to opowiadania. Strona autora, Andrzeja Pilipiuka podaje liczbę 90 opowiadań o Wędrowyczu - zamieszczonych w tych 7 książkach.
Oto moje recenzje z LC:
Tom pierwszy: 'Kroniki Jakuba Wędrowycza"

Opinia:
Okładka książki Kroniki Jakuba WędrowyczaŚwietna książka. Jest to rozpoczęcie cyklu. Poznajemy w nim Wędrownicza i jego otoczenia. Opowiadania łączą w sobie humor, satyrę społeczną i fantastkę. Wędrowycz to pijak, egzorcysta amator, bimbrownik i anarchista, nie uznający żadnego autorytetu. Drwi ze wszystkiego i żyje po swojemu na przekór ustrojom. Ale nie prawdą jest, że nie ma żadnej moralności. Ma, o czym świadczy ostatnie opowiadanie tomu, mówiące o barbarzyńcach z sąsiedniej wioski, łamiący pierwsze przykazanie. Świetne opowiadanie, pełne grozy i napięcia.
Książka ma swój urok i tak wyrazisty język i cały świat przedstawiony, że to trzeba przeczytać.
Dodatkowym atutem jest szata graficzna książki, autorstwa Andrzeja Łaskiego.
Te książki to wielki sukces Fabryki Snów z Lublina.
10 gwiazdek

 Tom drugi: 'Czarownik Iwanow"
Opinia:
Okładka książki Czarownik IwanowZaczynam uzupełniać braki w znajomości dokonań Wędrowycza. Świetna książka.

 8 gwiazdek

Tom trzeci: 'Weźmisz czarno kure..."
Okładka książki Weźmisz czarno kure...
Opinia:
W tym tomie Pilipiuk przekroczył sam siebie!
Cieszę się, że są w Polsce ludzie o tak niepospolitej i pokręconej wyobraźni! Nie zwariowaliśmy do końca.
Najbardziej mnie rozśmieszyło opowiadanie o tych dzieciach z popegeerowskiej wsi. Samo życie. Autorowi udaje się połączyć humor z satyrą. Umiejętnie ośmiesza problem, przez co neutralizuje napięcie. 
8 gwiazdek


Tom czwarty: 'Zagadka Kuby Rozpruwacza'
Opinia:
Okładka książki Zagadka Kuby RozpruwaczaPo raz kolejny uśmiałam się szczerze, czytając o przygodach Wędrowycza. Najśmieszniejsze było opowiadanie o operze ;-) W sam raz przerywnik po 'ciężkich' książkach o rewolucjach.
Troszkę więcej zaakcentowano postać Semena - wydaje się być sympatycznym gościem ze starej szkoły ;-)
8 gwiazdek
Tom piąty: "Wieszać każdy może"

Opinia:
Okładka książki Wieszać każdy możeBardzo ciekawa książka, jak zwykle. Ten tom był, moim zdaniem, jednym z najlepszych. Może dlatego, że lubię postać Semena. A że humor nieco wisielczy, to nawet lepiej.
8 gwiazdek
Tom szósty: 'Homo bimbrownikus'
Opinia:
Okładka książki Homo bimbrownikusŻeby napisać taką opowieść, to trzeba mieć niecodzienną wyobraźnię. Ciekawa i wciągająca. I Wędrowycz nie jest takim pospolitym pijakiem. W tym szaleństwie jest metoda.
Odnosząc się do opinii, że Wędrowycz się zmienił, nie zgadzam się. Moim zdaniem jest to po prostu postać niejednoznaczna. Gdy przechadza się po swoich Wojsławicach jest zwykłym żulem, ale czasami odsłania inne 'ja' - wtedy walczy ze złem, zna terminologię fachową, a nawet dla ukończenia misji jest w stanie zrezygnować ze swego hulaszczego trybu życia - na czas misji. I te tendencje widać nawet w pierwszym tomie.
Zresztą, świat Wędrowycza jest nieco groteskowy i nieco sowizdrzalski. To nie jest postać realistyczna.
 8 gwiazdek

Tom siódmy: 'Trucizna'
Opinia:
Okładka książki TruciznaJest to mój drugi tomik o Wędrowyczu - pierwszym były 'Kroniki Jakuba Wędrowycza". Potem była luka, a teraz "Trucizna" - urodzinowy prezent. Moim osobistym zdaniem tomik jest ciekawy, zabawny i porusza w zabawny sposób całkiem poważne kwestie. No a przede wszystkim, takie opowieści o 'małej ojczyźnie'.
I dodam tylko, że zamierzam 'doczytać' pozostałe tomy.
8 gwiazdek
ps. W wakacje 2013 roku doczytałam wszystkie tomy. 
Co przytaczam w tym zbiorczym poście.
Jutro postaram się napisać jeszcze o Wędrowyczu i humorze Pilipiuka. 
 Pozdrawiam czytelników moich i pana Pilipiuka.

9 komentarzy:

  1. Andrzeja Pilipiuka mam jeszcze przed soba. 90ksiazek? Matko!=D pisalas u mnie ze skonczylas filologię polską i angielska - to świetnie mam takie same plany!=) czy moge zapytać co robisz zawodowo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, książek jest 7. Opowiadań jest 90 - w każdym razie wierzę na słowo autorowi. Każda książka to zbiór opowiadań, albo związanych z sobą ciągiem miejsca i czasu, albo nie.

      Usuń
  2. Mam jedną książkę Pilipiuka, ale wciąż nie przeczytaną...
    Mam nadzieję, że w wakacje się za nią wezmę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja na zawsze mam 2, ale wszystkie pochłonęłam jednym tchem.

      Usuń
  3. A ja jeszcze nie miałam okazji poznać prozy tego autora. Muszę więc nadrobić zaległości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe czy taki typ dowcipu Ci się spodoba?

      Usuń
  4. Z wszystkich książek Pilipiuka czytałam tylko trylogię "Kuzynki" i trzy pierwsze tomy cyklu "Oko jelenia" i nawet mi się podobały :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tych to z kolei ja nie czytałam jeszcze.

      Usuń
  5. Całej serii nie znam. Książki rzeczywiście są specyficzne, ale jeśli człowiek odpowiednio się nastawi, to stanowią niezły pretekst do rozmyślań i rozrywkę...

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...