sobota, 30 maja 2015

Kate Morton 'Strażnik tajemnic'

Opinia:
Okładka książki Strażnik tajemnicWreszcie trafiłam na książkę współczesnej autorki, która dorównuje Agacie Christie. Nie jest to kryminał, ale znakomita powieść obyczajowa. Jest to książka o człowieku, a właściwie o kobiecie, o tym, czy człowiek się zmienia, kim byli nasi rodzice. Napisałam, że dorównuje Agacie Christie, bo dostrzegłam w powieści ten sam rys humanistyczny, takie samo współczucie dla pokrzywdzonych i takie samo głębokie spojrzenie w człowieka.
Akcja rozgrywa się w dwóch planach czasowych, współcześnie i w roku 1941. Mamy klamrę narracyjną, to samo zdarzenie zarówno rozpoczyna, jak i kończy. Ale na początku opis niczego nie wyjaśnia. Dopiero na końcu....
Po tym niewyjaśnającym niczego opisie z roku 1941 mamy wspomnienia Lauren, w planie współczesnym oskarowej aktorki, wspomnienia z dzieciństwa, gdy była świadkiem tego, że ich ukochana matka skrywa tajemnicę. Współcześnie więc, gdy widzi matkę umierającą, postanawia dociec prawdy i dowiedzieć się wszystkiego o tym, jaka była jej matka zanim została kochającą mamą. Przegląda rzeczy, pyta ludzi i stopniowo zaczyna wiedzieć więcej. A jednocześnie czytelnik poznaje tę historię z 1941 roku oczami Dorothy i jej koleżanki 'z pierwszej ręki' w drugim planie czasowym, z roku 1941.
Akcja biegnie niespiesznie, ale fascynująco. Postacie są pełne emocji, namiętności i dramatyzmu. Czytelnik przewraca kartki z ciekawością. Mamy dramaty w stylu Agathy Christie, choć to nie kryminał, a więc dramat osobowości, dramat uczuć. Jednym słowem świetna fabuła.
Mamy więc pamięć i skomplikowane losy ludzkie, mamy miłość i marzenia. Oraz osobowość narcystyczną i utalentowanego fotografa.
Bardzo ciekawie się to czyta. Świetna powieść. Dosyć gruba, więc na kilka wieczorów.
 6 gwiazdek
Znalezione obrazy dla zapytania Kate Morton
Autorka, Kate Morton, to Australijka, młode pokolenie, rocznik 1976. Ma dyplom uniwersytecki z literatury angielskiej i pisze doktorat. została żoną muzyka jazzowego. 
Poza 'Strażnikiem tajemnic' (The Secret Keeper) z 2012 roku, napisała:
  • 2006: Dom w Riverton (The House at Riverton)
  • 2008: Zapomniany Ogród (The Forgotten Garden)
  • 2010: Milczący Zamek (The Distant Hours)

9 komentarzy:

  1. Porównanie autorki do Agathy Christie bardzo mnie zaintrygowało. Będę musiała przyjrzeć się tej książce :) W dodatku jestem ciekawa tej historii osadzonej w latach 40. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Od czasu do czasu lubię sięgać po tego typu literaturę, więc może kiedyś się skuszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przyznam, że nie słyszałam o tej książce wcześniej. Zaintrygowałaś mnie i to bardzo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też o tej autorce nie słyszałam. To prezent od koleżanki. Powiedziała, że książka jest dobra. I rzeczywiście.

      Usuń
  4. bardzo dobra recenzja

    OdpowiedzUsuń
  5. Skoro warto przeczytać, to ja chętnie sięgnę po tę książkę, brzmi interesująco.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...