wtorek, 23 czerwca 2015

Barbara Łopieńska 'Książki i ludzie: Rozmowy Barbary N.Łopieńskiej'

Okładka książki Książki i ludzie: Rozmowy Barbary N. Łopieńskiej Dziś wspomnę książkę, która jest takim 'must-read' dla każdego szanującego się mola-bibliofila.Są to rozmowy o domowych biblioteczkach z różnymi osobami, profesorami, naukowcami, można powiedzieć z autorytetami. Książkę wydało wydawnictwo Twój Styl w 1998 roku.
Autorka to polska dziennikarka i autorka kilku książek, m.in. wywiadu-rzeki z Henrykiem Markiewiczem i książki 'Męka twórcza. Z życia psychosomatycznego intelektualistów', składającej się z wywiadów z wybranymi przez autorkę intelektualistami. 

Książkę, która dziś prezentuję, dodałam do półki 'Biograficzne' dla porządku, ale właściwie powinna być półka 'rozmowy'. Są to wywiady o książkach przeprowadzone z najwybitniejszymi Polakami w latach 90tych. Większość z rozmówców już nie żyje przez co książkę czytałam tym bardziej chętnie.
Że rozmowy przeprowadzono w ubiegłej dekadzie - to widać bez sprawdzania daty wydania książki. Dlaczego? Bo nie ma celebrytów. Rozmówców wyselekcjonowano starannie. Każdy z nich to osobowość w swojej dziedzinie, a przy okazji inny typ czytelnika i zbieracza książek.
Mamy więc chomików i pedantów, bibliofilów i 'segregowaczy'. Ktoś lubi kryminały i beletrystykę, a inny nie. Ktoś lubi Manna i Prousta, a inny nie. Zwraca uwagę we wszystkich biblioteczkach staranność doboru, wybitność ich posiadaczy. Często rozmówcy mówią, że kupują książki w antykwariatach, a nie te nowości.
Troszkę się rozchorowałam po przeczytaniu książki, bo ja również jestem typem konserwatywnego czytelnika i uświadomiłam sobie ile mi jeszcze brakuje do przeczytania i posiadania. A ile książek do tego, żeby mój dom wyglądał jak u pani profesor Marii Janion? Ale i tak marzeniem jest biblioteczka Władysława Broniewskiego, żeby książki móc wozić dorożką. Ale o tym nie było już w książce...
7 gwiazdek

7 komentarzy:

  1. Nie powiem przeraża mnie ta książka i nawet bym jej nie tknęła jakbym ją widziała. (Wiem jestem wredna) Aczkolwiek wszystko co wymieniłaś że jest w tej książce jest ciekawe. Dom w książkach ee tam fajnie nie narzekaj :D
    http://kochamczytack.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo ciekawe, że napisałaś szczerze. A co Cię w niej przeraża? Opisywane postacie? Naprawdę chcę wiedzieć, bo to ciekawe socjologicznie.

      Usuń
  2. Książka niestety nie dla mnie.

    Mały offtop: zauważyłam, że napisałaś u kogoś, ze masz problem z dodawaniem kogoś do obserwacji. Ja też mam ten problem. Kilka dni temu przestała mi tez działać "Lista blogów" a wczoraj zniknęła... Musiałam wszystko pododawać na nowo. A obserwować w ogóle nie mogę nikogo :/ Czasami jak się wyloguję i zaloguję to działa, ale przeważnie nie... Nie wiem, co się dzieje.

    Pozdrawiam, Insane z przy-goracej-herbacie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, że napisałaś. Chyba pierwszy raz jesteś u mnie?! Witam. Napisałam w tej sprawie do googla, ale milczą.
      Pomyślałam sobie nawet, żeby spróbować dodać taki widget nie z blogspotu, tylko z innych stron zajmujących się blogowymi gadżetami. JAk myślsz?

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. To miło mi :) Bo książka naprawdę jest ciekawa. Żałuję,że nie ma ilustracji, ale może w wersji papierowej były. Nie wiem.

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...