poniedziałek, 8 czerwca 2015

Podsumowanie projektu czytelniczego - reportaże i książki podróżnicze.

Witam moich czytelników!
Dzisiaj chciałam Wam się pochwalić, że w piątek skończyłam czytać-słuchać taki mini projekt czytelniczy. Nazwałam go podróżniczym, ale w rzeczywistości były to książki podróżnicze, reportaże i inne. Łączyło je to, że skupiały się na różnych miejscach w świecie, na problemach historycznych i współczesnych, na temat których chciałam się dowiedzieć więcej. 
Właściwie to lista książek  na siłę była tak krótka, gdyż wspaniałych i dobrze napisanych reportaży jest o wiele więcej. A przeczytanie jednej książki autora pociągało we mnie pragnienie innych, na przykład mówię o twórczości Swietłany Aliksijewicz Swetlana Alexandrowna Alexijewitsch.jpg,
Wojciecha Tochmana  Wojciech Tochman,
Wojciecha Jagielskiego  Wojciech Jagielski.jpg,
czy książek podróżniczych i samorozwojowych Marka Kamińskiego  (2013).


Ale tę pokusę czytania wszystkiego w sobie zdusiłam, bo tych książek nie da się czytać na raz, hurtowo. Są one tak ciężkie emocjonalnie, tak bardzo dające do myślenia, że trzeba je dawkować. Raz Rwanda, a po przerwie Syberia i tak dalej.

Wymienię książki z projektu, które szczęśliwie przeczytałam w tym roku i dzięki nim czuję się mądrzejsza:
 
1. Romuald Koperski 'Pojedynek z Syberią' - oceniłam na 10 gwiazdek - Pojedynek z Syberią - recenzja tu:

Romuald Koperski 'Pojedynek z Syberią' i 'Przez Syberię na gapę'

2. Romuald Koperski 'Przez Syberię na gapę' - oceniłam tylko na 4 gwiazdki - Przez Syberię na gapę - recenzja powyżej.

3. Igor T. Miecik '14:57 do Czyty. Reportaże z Rosji' - oceniłam na 7 gwiazdek - 14:57 do Czyty. Reportaże z Rosji - recenzji jeszcze nie umieściłam na blogu, bo zbrakło czasu.

4. Marek Kamiński 'Wyprawa' - oceniłam na 8 gwiazdek - Wyprawa - recenzja tu:

Marek Kamiński 'Moje bieguny' i 'Wyprawa'

5. Marek Kamiński 'Moje bieguny. Dzienniki z wyprawy 1990-1998'  - oceniłam na 8 gwiazdek -  Moje bieguny. Dzienniki z wyprawy 1990-1998 -recenzja powyżej.

6. (Autobiografia, ale zupełnie na temat 'projektu'): Yong Kim i Kim Suk-Young 'Długa droga do domu. Wspomnienia uciekiniera z północnokoreańśkiego piekła" - oceniłam na 10 gwiazdek - Długa droga do domu. Wspomnienia uciekiniera z północnokoreańskiego piekła - recenzja tu:

Kim Yong, Kim Suk-Young, Długa droga do domu. Wspomnienia uciekiniera z północnokoreańskiego piekła

7. Katherine Boo 'Zawsze pięknie. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju'  - oceniłam na 6 gwiazdek - Zawsze piękne. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju - recenzja tu:

Katherine Boo, Zawsze piękne. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju

 

8. Jacek Hugo-Bader 'Chłopcy z motylkami' - oceniłam na 10 gwiazdek -  Chłopcy z motylkami - recenzji jeszcze nie umieściłam na blogu.

9. Wojciech Tochman 'Dzisiaj narysujemy śmierć' - oceniłam na 10 gwiazdek - Dzisiaj narysujemy śmierć - recenzja tu:

Wojciech Tochman 'Dzisiaj narysujemy śmierć'

10.  Krzysztof Pol 'Smak afrykańskiej przygody' - oceniłam na 6 gwiazdek - Smak afrykańskiej przygody - recenzji jeszcze nie umieściłam na blogu.

11. Antoni Rehman 'Echa z Południowej Afryki' - oceniłam na 8 gwiazdek - recenzji jeszcze nie umieściłam.

12. Alexander von Humboldt 'Podróż po Rzece Orinoko' - oceniłam na 7 gwiazdek - Podróż po Rzece Orinoko - recenzji jeszcze nie umieściłam.

13. Ryszard Kapuściński 'Busz po polsku' - oceniłam na 6 gwiazdek - Busz po polsku - recenzji jeszcze nie umieściłam.

14. Dariusz Bogucki 'Do brzegów Grenlandii' - oceniłam na 4 gwiazdki - Do brzegów Grenlandii - recenzji jeszcze nie umieściłam.

15. Jacek Pałkiewicz 'Syberia. Wyprawa na biegun zimna' - oceniłam na 6 gwiazdek -  Syberia. Wyprawa na biegun zimna -recenzji jeszcze nie umieściłam.

16. Robert D. Kaplan 'Bałkańskie upiory. Podróż przez historię' - oceniłam na 10 gwiazdek -  Bałkańskie upiory. Podróż przez historię - recenzja tu:

Robert D. Kaplan 'Bałkańskie upiory. Podróż przez historię' 

17. Swietłana Aleksijewicz 'Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości' -oceniam na 10 gwiazdek - Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości - recenzja tu:

Swietłana Aleksijewicz 'Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości'

18. Wojciech Jagielski  'Modlitwa o deszcz' - oceniłam na 10 gwiazdek - Modlitwa o deszcz - recenzja tu:

  Wojciech Jagielski 'Modlitwa o deszcz'

19.  Asne Seierstad 'Księgarz z Kabulu' - oceniłam na 6 gwiazdek - Księgarz z Kabulu - recenzja tu:

Åsne Seierstad 'Księgarz z Kabulu'


Tak więc naliczyłam 19 książek. To mniej niż 1/4 kryminałów z Poirotem, ale myśli bardzo dużo. Mentalnie okrążyłam świat i byłam na wszystkich kontynentach. Projekt oceniam pozytywnie. To nie był stracony czas. Tyle rzeczy się dowiedziałam, tyle współczesnych problemów mi się rozjaśniło. Bo w zeszłym roku czytałam książki Olgierda Budrewicza, w których naprawdę można być wszędzie (napiszę o tym pisarzu kiedyś)Znalezione obrazy dla zapytania Budrewicz  .


 Jeszcze napiszę o gwiazdkach, bo zapewne zastanawiacie się dlaczego tu daję 6, a tam 10. Otóż, Oceniam nie tylko 'ładność' książki, ale i kompozycję, potraktowanie tematu, sposób wyrażania myśli, to czy przekazuje prawdę o człowieku. Jednym słowem staram się realizować to, czego mnie uczono na poetyce i innych przedmiotach. Zasadą tą kieruję się oceniając wszelkie książki. Mogę powiedzieć tak, że jeśli dają książce 6 gwiazdek to znaczy się, że uznaję ją, że jest dobra i godna polecenia. 10 gwiazdek daję wyjątkowo, wtedy, gdy po skończeniu czytania jeszcze przez parę dni myślę o tej książce, gdy autor zawarł w niej jakieś uniwersalne przemyślenia o człowieku, gdy jego świat przedstawiony, fabuła, język i tak dalej, ma w sobie artyzm, czyli pojęcie ważne w literaturze. 

Ale reportaże warto jest czytać niezależnie od liczby przyznanych gwiazdek, ale kierować się tematyką, bo uważam, ze w książce reporter czy dziennikarz jest w stanie zawrzeć więcej myśli niż w krótkim artykule w gazecie. Forma książkowa pozwala mu na interpretacje, na rys historyczny, na opisy spotkanych ludzi, na podzielenie się ich życiem, ich historią, na opis miejsc i zdarzeń. 

Wczoraj wieczorem słuchałam w radiu reportażu o Melchiorze Wańkowiczu. Powiedziano, że twierdził on, iż reportaż to gatunek fizjologiczny. Coś w tym jest, bo reportaże, które przeczytałam (najbardziej chyba Tochmana, Aleksijewicz i Jagielskiego) przeżywa się fizjologicznie, całym ciałem i całym umysłem. Przypuszczam, że i autorzy pisali to 'fizjologicznie', całym ciałem, bo nie da się napisać tak dobrych książek bez zaangażowania emocjonalnego. 

Na koniec pochwalę się Wam, że obecnie będę kończyć, czytane przeze mnie przez cały zeszły rok, książki biograficzne. Konkretnie interesują mnie poeci międzywojenni, ciekawi pisarze i okazjonalnie lubiani przeze mnie piosenkarze i aktorzy. Ale tych jest mało, za to ciekawi, bo lubię Marię Callas, Armstonga i Arethę Franklin.
To tyle zapowiedzi. Dziękuję za zainteresowanie. Jeśli poczuliście nieodparte pragnienie przeczytania recenzji książki z powyższej listy, to piszcie.
POZDRAWIAM!

3 komentarze:

  1. Fantastyczne wybory, ja tak mało reportaży czytam, że aż mi wstyd

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również czytam za mało reportaży. Muszę to zmienić, koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  3. ALMOS
    Bardzo piękny i ambitny projekt, gratuluję ukończenia! Zgadzam się, że reportaży nie można czytać hurtowo, często są zbyt emocjonalne, zbyt poruszające, trzeba sobie robić przerwy w lekturze.
    Almos

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...