sobota, 13 czerwca 2015

Scott Oden 'Spiżowi wojownicy'

Okładka książki Spiżowi WojownicyNa książkę natknęłam się przypadkiem, w koszach za grosze. Zaintrygowała mnie okładka - w anglojęzycznym wydaniu przez Bantam Books - z hełmem okrywającym twarz. Men of Bronze
Opublikowana w 2005 roku, w Polsce wydało ją wydawnictwo Rebis w roku 2009.
Autor napisał 3 książki. Mamy jeszcze książki: 'Lew Kairu' i 'Memmon'. Obie przetłumaczone na polski.

Książka jest obszerna. Liczy 20 rozdziałów, a w każdym jakieś zabójstwo, uszkodzenie ciała, posępne uwięzienie lub zmowa zdrajców, jakaś rzeź lub gwałt, jakieś tortury lub bitwa itd. itp. Napisałam 'jakieś', ale czytałam to z uczuciem zgrozy. Prawdziwie 'męska literatura', wymagająca mocnych nerwów. Z drugiej strony, czytałam to ja, która nie lubi łzawych książek, więc może ten podział jest sztuczny?
Ale do rzeczy. Książkę polecam miłośnikom powieści historycznych oraz powieści sensacyjnych. Mamy wiele intryg, ciekawą akcję. Pojawia się bohater zbiorowy, ale bohaterowie indywidualni. Wśród nich, na czele stoją bohaterowie pozytywni: Barca i Jauharah. On generał wojska, człowiek 'z przeszłością', ale znakomity wódz i ona - była niewolnica, z zamiłowania lekarka (jeśli tak można nazwać). Ich wątek przeplata się z losami Egiptu. Czytałam, oczekując rozwiązania akcji.
Książka jest bogata w fakty historyczne, opatrzona słownikiem, mapkami i spisem wydarzeń. Akcja rozgrywa się w czasie panowania Ostatniej Dynastii, gdy Egipt jest okupowany przez Grecję, a chęć podboju wykazuje też Persja. Komu uda się podbić Egipt i czyje podłe intrygi to umożliwią, albo udaremnią, o tym w książce.
Wcześniej w Egipcie - o czym dowiadujemy się ze spisu historii Egiptu na końcu książki, Egipt był już pod niewolą asyryjską.
Jeszcze tylko niewola rzymska i mamy średniowiecze i kolejne konflikty, jak to bywa z mocarstwami. A piramidy stoją... Tylko po niewolnikach i żołnierzach nie ma śladu. Wniosek stąd płynący: mocarstwa przemijają, a zawsze znajdzie się jakiś kraj aspirujący do roli Mocarstwa Światowego. Po 'trupach' najmniejszych... I tak aż do teraz.... Ale to już moja nadinterpretacja.
Akcja nie rozgrywa się w okresie największego rozkwitu Egiptu, jednakże mamy bogaty obraz codziennego życia Egipcjan, ich strojów, ich domów, ich zróżnicowania społecznego. Autor nawiązał też do sąsiadów Egiptu, do nomadów i kupców z Azji Mniejszej. Nawet obrzędy egipskie mamy i handel egipski. Jest też pokazana nauka Egiptu, np. osiągnięcia w dziedzinie medycyny. A to przedstawione w międzyczasie pomiędzy wydarzeniami.
Pamiętne zakończenie książki.
Podsumowując, na początku nie byłam zbyt zachwycona powieścią, ale potem się wciągnęłam i śledziłam z wypiekami na twarzy. Polecam jako odskocznię od powieści średniowiecznych i wiktoriańskich. Jest to ciekawa powieść z Egiptem w tle, ale Egiptem w czasie schyłku imperium, Egiptem podbijanym. A wybór tego okresu w dziejach na akcję powieści jest znaczącym faktem. Nie kraj w dobie świetności, ale w dobie upadku....
7 gwiazdek

4 komentarze:

  1. Myślę, że książka przypadłaby mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Egipt w tle, podoba mi się ten motyw. Może się skuszę, kto wie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nominowałam Cię do LBA. Więcej informacji na http://przeczytaj-zakochaj-sie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...