wtorek, 21 lipca 2015

Carlos Ruiz Zafon: cykl Cmentarz Zapomnianych Książek i "Książę Mgły' - magia świata przedstawionego i wciągające tajemnice.

Carlos Ruiz Zafón - 002.jpgCarlos Ruiz Zafon, hiszpański pisarz urodzony w roku 1964 w Barcelonie. Mieszka w Los Angeles. To bardzo modny w ostatnich latach w Polsce pisarz. Więc i ja sięgnęłam po jego książki. Zdecydowałam się ich wysłuchać.

Pisanie o tym autorze zacznę od zaprezentowania kilku cytatów z książek tego autora.
Opieram się na stronie http://www.cytaty.info/autor/carlosruizzafon.htm. Ilość cytatów w Internecie świadczy o popularności tych książek: 

Cytat pierwszy:
Książki są lus­trem: widzisz w nich tyl­ko to, co już masz w sobie.

Cytat drugi:
Is­tnieje­my, póki ktoś o nas pamięta. 

Cytat trzeci:
Ludzie są go­towi uwie­rzyć we wszys­tko, tyl­ko nie w prawdę. 

Cytat czwarty:
Kto kocha nap­rawdę, kocha w mil­cze­niu, uczyn­kiem, a nie słowami. 

Cytat piąty:
 Ko­biety ob­darzo­ne są nieza­wod­nym in­styn­ktem, dzięki które­mu na­tychmiast wiedzą, kiedy da­ny mężczyz­na tra­ci dla nich głowę. 

Cytat szósty:
 Ludzie będą ga­dać i wszys­tko roz­grze­bywać. Człowiek nie pochodzi od małpy, tyl­ko od kury. 

A na koniec najlepszy cytat - siódmy: 
 Is­tnieją ta­kie miej­sca, które trze­ba i można oglądać je­dynie w ciemnościach.


Okładka książki Książę MgłyMnie najbardziej urzekł 'Książę Mgły', książka z 2010 roku, będąca pierwszą częścią trylogii o tym samym tytule. W Polsce wydało ją wydawnictwo Muza. Książka teoretycznie dla młodzieży, ale tak naprawdę bardzo ciekawa, zawierająca historię o losie i odpowiedzialności, o tym, że za wszystko w życiu trzeba płacić. A poza tym pełna typowej dla tego autora magii i tajemniczości. Jest to historia chłopca, który odkrywa świat magii i tajemnicy. 

Oto moja opinia o książce, zamieszczona na lubimyczytać w czerwcu 2013 roku:

W posłowiu przeczytałam, że jest to opowieść dla młodzieży o uniwersalnym przesłaniu. Moim zdaniem jest to opowieść uniwersalna w bardzo atrakcyjnej formie.
Zresztą, bardzo lubię powieści pisane z perspektywy dziecka. A tutaj, dziecko jest inteligentne.
Zamierzam przeczytać pozostałe książki tego autora.

Jeszcze jedna sprawa - czas zajmuje w powieści funkcję wyjątkową, występuje na kilku płaszczyznach. Widzimy tutaj zegarek jako prezent od ojca zegarmistrza dla syna. Symbolicznie - zniszczył go Książę Mgły...
Mamy czas wojny i czas młodości bohatera, dojrzewania ku dorosłości, ku dorosłemu postrzeganiu otoczenia i dorosłemu przeżywaniu otoczenia.
W sumie powieść dla młodzieży to tylko pierwsza warstwa. Tyle alegorii i toposów kryje się pod tą przygodową fasadą. 
10 gwiazdek 


Teraz przejdę do najsłynnejszych książek Zafona, czyli kultowego cyklu Cmentarz Zapomnianych Książek:
Okładka książki Cień wiatru Część pierwsza 'Cień wiatru', książka z roku 2005, w Polsce wydana w tym samym roku przez wydawnictwo Muza. 
Moim zdaniej, najciekawsza z cyklu, oceniłam ją na 7 gwiazdek, czyli o 3 mniej niż 'Książę mgły'. Dlatego że były w niej tajemnice i pasjonujące postacie, ale zabrakło tego rysu moralnego, który przebijał z 'Księcia mgły', tego przesłania, iż za wszystko trzeba zapłacić, przesłania uniwersalnego. Była za to historia Hiszpanii i miłość, rodzinne tajemnice i bohater Daniel, syn właściciela księgarni, który dojrzewa w trakcie powieści. Pasjonującą postacią, która tajemniczo wplata się w los Daniela jest Julian Carax, tajemniczo powiązany z traumatyczną historią Hiszpanii z czasów Francisco Franko.
Oto opinia:
Niesamowicie wciągająca powieść. Taka, przy której ma się dylemat: iść spać czy czytać do rana.
Jest to powieść o książce, o czytaniu, o pierwszej miłości, o miłości w ogóle i przyjaźni, dojrzewaniu i odpowiedzialności za czyny, dobru i złu, wyłaniającego się z ludzi. A to wszystko osnute w tajemnicę i w tragiczną historię dwudziestowiecznej Hiszpanii.
Kolejna książka ze współczesnej literatury iberyjskiej, w której widać, że nie tylko my Polacy mamy monopol na tragizm historii.
Jak widać, kraj zrodził wspaniałych pisarzy.
W świecie przedstawionym mamy nawiązanie, pragnienie pisania jak Wiktor Hugo, uosobione motywem pióra Hugo. Moim zdaniem Zafon napisał książkę godną 'Katedry Marii Panny', równie nasiąkniętej historią i losami bohaterów, tętniącą uczuciami, a zarazem niebanalną. Wspaniała książka, taka jak fabuła powieści, sprawiająca, że czytelnik wsiąka w świat przedstawionych. Szkoda, ze tylko na 3 dni.
Zaraz sięgam po 'Grę anioła'. 

Okładka książki Gra aniołaCzęść druga 'Gra anioła'. Wydana w roku 2008, również przez Muzę. Mnie ta książka znudziła. Przyznam się Wam, że ją przerwałam, porzuciłam czy jak to nazwać jeszcze.  Oceniłam ją na 4 gwiazdki. Tym razem mamy historię zakazanej miłości do tajemniczej kobiety. Bohaterem jest David Martin, młodzieniec, który marzy o zostaniu pisarzem. Mamy tajemniczy dom, ponętną kobietę, tajemnice i niewiadome. Akcja znów toczy się w Barcelonie, ale cofamy się do lat 20-tych, retro. Czyli wszystko co tworzy dobrą powieść. Całkiem możliwe, ze moja niziutka ocena wynikła z przyczyn pozaksiążkowych. Po prostu zepsuł mi się odtwarzacz mp3 i słuchałam tego na telefonie, który irytująco i ciągle mi się zsuwał, nie mogłam też zredukować szumów nagrania. Wszystko to mnie zirytowało, historia znudziła.

Oto moja opinia:
Aż szkoda i aż dziwnie, że tym razem Zafon mnie nie oszołomił.
Słuchałam w formie audiobooka, ale jakoś mi głos pana lektora 'nie leżał'. Dałam radę wysłuchać 12 części na 92, czyli w sumie sporo, a intryga jeszcze się nie zaczęła. Coś tak było, ale miałam wrażenie, ze autorowi brakowało pomysłu. Proszę o wybaczenie, ale miałam takie wrażenie. Więc postanowiłam nie katować dłużej tej książki, bo mam wiele innych na półce.
Myślę, że kiedyś w życiu wrócę do tej książki, ale już w formie książkowej. Może to ja nie miałam dnia na literaturę rozrywkową typu Zafon, bo to pisarz popularny, świetny pisarz popularny, co chcę podkreślić, i nadal go za takiego uważam. Mam nadzieję, ze 'Więzień nieba' będzie tak dobry jak 'Cień wiatru'. 

Okładka książki Więzień NiebaCzęść trzecia 'Więzień nieba', wydana w 2012 roku, również przez wydawnictwo Muza. Tym razem powracamy do Daniela, już jako męża i statecznego człowieka. Książka jest uzupełnieniem losów bohaterów, wyjaśnia również tajemnicę życia Juliana Caraxa. Ale przeczytać trzeba.
Oceniłam ją na 5 gwiazdek, bo zabrakło mi tej trzymającej za gardło tajemnicy, która była w części pierwszej:
Oto moja opinia:
Cóż mogę powiedzieć o tej książce? Że jest to uzupełnienie części pierwszej, "Cienia wiatru' i przeszłości Fermina de Torres.
5 gwiazdek, bo czyta się to lekko, łatwo. Ale jakiejś ekscytacji przy czytaniu nie odczuwałam.
Ot, miła książka. 


Na koniec 'news' z Wikipedii', która informuje o niewydanej, czwartej części cyklu.

Podsumowując, pomimo tej różnorodności przyznanych gwiazdek, uważam, że książki Zafona są lekturą obowiązkową dla wszystkich, młodych i starych.  Takiej dawki tajemnicy i 'ściskania w dołku' nie miałam już dawno. A że było to uczucie trwałe niech świadczy fakt, że słuchałam tych książek dwa lata temu i pamiętam to jakby wczoraj. Chyba żałuję, że nie miałam swoich książek, papierowego wydania, którym mogłabym się cieszyć. Ale tak krawiec kraje, jak mu materii staje, jak mawiali nasi przodkowie....
Do Zafona zachęcam!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

7 komentarzy:

  1. Czytałam jedynie trylogię dla młodzieży i ,,Marinę". ,,Książę Mgły" akurat urzekł mnie najmniej, najbardziej chyba ,,Pałac północy". Teraz koniecznie chcę sięgnąć po ,,Cień wiatru" :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciągnie mnie 'Pałac północy'. Ale czasu brak.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeden z moich ulubionych autorów. Przeczytałam wszystkie jego książki i czekam na kolejne ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Och !!! Ja przeczytałam tylko "Cień wiatru " i ujęła mnie ta powieść. Hiszpania, miłość i tajemnica - w interesujący sposób opisane. Ciekawych treści do cytowania jest całe mnóstwo u tego autora. Zachęciłaś mnie do sięgnięcia po "Księcia mgły". Pozdrawiam :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ja bardzo żałuję, że nie przeczytałam tej serii, tylko wysłuchałam. Wspaniałe książki.

      Usuń
  5. Wstyd przyznać, ale ja jeszcze nie poznałam żadnej książki tego autora. Muszę to bardzo szybko zmienić :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...