wtorek, 28 lipca 2015

Leszek Kołakowski 'Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań"

Znalezione obrazy dla zapytania Leszek Kołakowski





Opinia:
Dostałam tę wspaniałą książkę w prezencie od koleżanki. To piękna książka, świetnie wydana. A ja zawsze chciałam przeczytać książkę pana Kołakowskiego, tylko zebrać się nie mogłam. Teraz miałam okazję. Jest to człowiek, o którym istnieniu wiedzą wszyscy Polacy, ale żeby czytać jego książki, to tylko niektórzy. I ja też byłam taką ignorantką, do wczoraj.

Jak zaczęłam czytać 'Czy diabeł...', moją pierwszą myślą było zdumienie, jak można było pozbyć się TAKIEGO MĄDREGO CZŁOWIEKA Z KRAJU?! System systemem, ale to było po prostu pozbawianie kraju najżywotniejszych jednostek! Taki umysł, taka głębia myśli. Teraz rozumiem słowa Modzelewskiego z książki, że wypędzenie Leszka Kołakowskiego z kraju było pozbawieniem kraju drogowskazu intelektualnego. Ale pomimo tej krzywdy, uczynionej temu człowiekowi, nawet w tych 'kazaniach' widać nieustającą troskę i miłość do kraju.

Przejdźmy do książki. Podzielona jest ona na cztery części: Kłopoty z kulturą, Kłopoty z chrześcijaństwem, Kłopoty z socjalizmem i Kłopoty z Polską. Są to teksty z lat 60-tych, 70-tych i 80-tych. Wydawca opisał je, podał źródło wydania i pierwotną lokalizację. Jest to staranna praca wydawnictwa Znak.
W zasadzie jest to kopalnia wiedzy o świecie, masa przemyśleń, ważnych nie tylko dla znawców, ale i dla nas, zwykłych ludzi. Trzeba dodać, iż pomimo że teksty napisano jakieś 40 lat temu, to są one wciąż aktualne. Świadczą o poprawnie przeprowadzonym procesie myślowym pana Kołakowskiego. Teksty są trudne i wymagają skupienia, ale styl profesora jest jasny, zawiera wiele przykładów, objaśnień toku myślowego, przez co nawet masa 'trudnych' filozofów staje się jasna. Wreszcie zrozumiałam Kanta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Trudno jest wyjaśniać po kolei wszystkie teksty, ale skupię się na najważniejszych, które mnie 'uderzyły' i skłoniły do refleksji:

- problem tolerancji. Czym jest. Zaskakująca teza, iż tolerancja jest w istocie ignorancją, niedbałością o swoją kulturę.
- problem freudyzmu we współczesnym świecie. Zaskakujące powiązanie tego z kryzysem w szkołach, rodzinie i kulturze.
- problem reprodukcji kulturowej i odtwarzania. Pytania o kulturę i cywilizację.
- problem etyki. Czym jest moralność. Czy istnieje moralność ateistyczna. Problem istotny. I dopiero czytając tekst, przypomniałam sobie, że moje starsze ciocie poruszają ten problem: czy możliwe jest dobro i zło bez odniesienia do Boga?
- problem religii. Czy religia zanika? Teza jest taka, że religijność nie przebiega jako prosta linia, ze pojawia się i znika niespodziewanie. No więc mamy tego przykład obecnie. Przecież religijność się odradza. NA różnych poziomach, ale odradza się.
- problem rewolucji. Kiedy się zdarza, co ją wywołuje. Teza jest taka, że nie można jej przewidzieć, że wybucha siłą wielu przypadków. Ale jak już wybucha, to burzy wszystko, co napotka na drodze, a najbardziej tradycję. No i co mamy teraz? Państwo Islamskie, do którego wstępują masowo nie muzułmanie z krajów muzułmańskich, ale z Europy Zachodniej, czyli bogaci, zeuropeizowani. Sprawdzają się tezy pana Kołakowskiego z tekstów z lat 70-tych! Nawet burzenie zabytków przewidział.
- o marksizmie i stalinizmie. Opisane, zestawione. Genialny tekst. Polecam.
- o socjalizmie i jego upadku znaczeniowym.
- o Polsce lat 70-tych i niemożności 'reform' ustroju. Profesor przewidział upadek systemu i opisał w punktach kwestie prowadzące do tego. Genialny tekst.
- o polskości i tego jak o sobie myślimy. Jak powinniśmy, co jest dobrego, a co złego. Tekst konieczny do przeczytania.

Ogólnie mówiąc, nie żałuję, ze przesiedziałam miesiąc nad książką. Wczoraj i przedwczoraj się zawzięłam i przeczytałam do końca. Świetna książka, która objaśniła mi świat wokół i mnie samą!!
Dzięki Basiu za ten prezent!
10 gwiazdek

2 komentarze:

  1. Takie książki wymagają skupienia i uwagi, ale myślę, że warto. "Czy diabeł może być zbawiony?" Leszka Kołakowskiego to klasyk, którego powinien znać każdy. Zwłaszcza dlatego, że zmusza do refleksji.

    OdpowiedzUsuń
  2. Teksty Kołakowskiego nie sa dla kaźdego To wymaga pewnego "oczytania" dlatego wiem ze to lektura dla Ciebie

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...