wtorek, 14 lipca 2015

Mariusz Szczygieł 'Gottland'

  'Księgi Jakubowe' wciąż w czytaniu, więc nadrabiam zaległości we wstawianiu zaległych opinii:
Tym razem o nagrodzonym Nagrodą Nike w roku  przez czytelników w roku 2007 roku reportażem 'Gottland'. Wydanie niniejsze to Wydawnictwo Czarne z 2010 roku i seria 'Reportaże'. 
Książka jest zbiorem reportaży o Czechach. Zaczyna się od historii producenta butów Bata, potem jest też i o aktorce Lidzie Baarovej i o rzeźbiarzu Otakaze Szvecu, piosenkarce Martie Kubiszovej, pisarzu Eduardzie Kirchbergerze. Mamy opis losów Czech od początku wieku XX, gdy to rozpadały się Austro-Węgry, po Nazizm, Stalinizm. Autorowi udało się w lekki i ciekawy sposób pokazać trudne i niesprawiedliwie krzywdzące przez okrutny los dzieje narodu czeskiego. Po wysłuchaniu tej książki przekonałam się, jak bardzo Ci nasi sąsiedzi potrafią sobie radzić w trudnych czasach, jak potrafią sobie poradzić, i że nie tylko my Polacy mamy patent na bycie cierpiętnicą Europy. To wspaniała książka o ludziach!

Znalezione obrazy dla zapytania Mariusz SzczygiełOkładka książki GottlandDobra ósemka za bardzo dobrze napisany reportaż. Zwięzłość w pisaniu to zaleta, którą nie każdy pisarz posiada. Pan Szczygieł posiada. Zwięzłość i treściwość. Bardzo dobre pióro.
Nie jestem jakąś znawczynią Czech, ale oczywiście Szwejka znam. Znam też tradycyjne bajki czeskie. Czytał ktoś? Patrząc na bajki tradycyjne nie traktujemy ich jako literatury dla dzieci (bo do końca XIX wieku) nie dostrzegano w ogóle odrębności psychiki dziecięcej. No więc patrząc na bajki czeskie jako obrazu świata, dostrzegłam wyjątkowość Czechów. Co tam jest w tych bajkach? Dużo jedzenia jest i dużo śmiechu. To niesamowite zjawisko w bajkach.
No ale przechodząc do 'Gottland' od razu dostrzec można inność doświadczeń Czechów, inność od Polaków. Podczas, gdy Polacy najwyżej cenili umieranie, oni za bohaterstwo uważali przetrwanie. W związku z reportażem o Bacie przypomniała mi się historia Cegielskiego, przytaczana w radiu w związku z Powstaniem Styczniowym. Otóż młody Cegielski był jedynym gimnazjalistą w Poznaniu, który się nie zaciągnął do powstania. Bo uznał za patriotyzm bohaterstwo życia.
W każdym razie do książki wrócę niejednokrotnie. Prawdopodobnie znów wybiorę audiobook, bo pan Wakuliński przeczytał książkę rewelacyjnie.
  8 gwiazdek

6 komentarzy:

  1. Oj ten Mariusz Szczygieł... Jeszcze nie czytałam żadnego z jego reportaży a co i rusz ktoś napomyka o nich to tu to tam. I nie spotkałam się jeszcze z żadną negatywną opinią... Muszę rozejrzeć się za jakąś jego pozycją w bibliotece...

    OdpowiedzUsuń
  2. O panie Mariuszu jeszcze nie słyszałam. Co jakiś czas odkrywam dzięki Twojemu blogowi nowych, ciekawych twórców, o których dotąd nie miałam pojęcia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dużo słyszałam o tej książce i mam na nią wielką ochotę. Reportaże bardzo lubię i nie trzeba mnie do nich namawiać ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Polecam Wam go serdecznie! Jutro wrzucę opinię o 'Kaprysiku'.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale jednak warto sięgnąć po zapis. Bo autor gra np. wcięciami akapitowymi, a tego nie słychać. Książka została najlepszą książkę Europy w 2009 r. Chociaż lepsza jeszcze jest jego "Zrób sobie raj", ponieważ jest o Czechach szczęśliwych bez Boga.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...