poniedziałek, 27 lipca 2015

Teoria wszytkiego - czyli o filmie




Znalezione obrazy dla zapytania Teoria wszystkiego kadry z filmu
Dziś napiszę Wam o filmie, który obejrzałam wczoraj. Jest to 'Teoria wszystkiego' ('The Theory of Everything' z ubiegłego, 2014, roku.  Reżyserem jest James Marsh. Film zdobył w tym roku jednego Oskara w kategorii Najlepszy aktor pierwszoplanowy i cztery nominacje:za najlepszy film, najlepszą aktorkę pierwszoplanową, najlepszy scenariusz adaptowany i najlepszą muzykę. Z innych nagród ma on 2 Złote Globy i dwie nominacje oraz kilka innych nagród. 

Jest to historia genialnego fizyka, twórcy teorii czarnych dziur Stevena Hawkinga. Ale nie jest to film o byciu genialnym, ale o byciu człowiekiem pomimo swojej genialności, o uczuciu i miłości, o jej braku i w ogóle o życiu. Spodobało mi się w filmie to, że jest retro, że rozgrywa się w latach 60-tych, więc i kostiumy są uroczo staroświeckie. Mamy wiele sal uniwersyteckich, pole krykieta, pokoik w akademiku, stolik w lokalu i tak dalej. Przypominało mi to uroczy film 'Notebook'.
Pojawia się pytanie dlaczego film zdobył tyle nagród. Wydaje mi się, że dlatego, że pokazał życie i nasze problemy.Na nagrodę na pewno zasłużył Eddie Redmayne, Eddie Redmayne - galeria zdjęć - filmwebodtwórca roli Stevena, geniusza i osoby chorej na stwardnienie zanikowe boczne. (Ja go kojarzę z roli w filmie 'Mój tydzień z Marylin', ale pamiętacie go również z 'Nędzników'). Człowieka, któremu lekarze dawali 2 lata życia. Co można zrobić w takiej sytuacji? On zamknął się na przyjaciół i narzeczoną. Ale ta nie dała za wygraną. Kochała dalej i poślubiła go. Tę postać zagrała Felicity Jones  Felicity Jones - galeria zdjęć - filmweb, o której Filmweb informuje, iż zagrała w serialu 'Pamiętnik Anny Frank' (wierzę na słowo). 
Znalezione obrazy dla zapytania Teoria wszystkiego kadry z filmuZnalezione obrazy dla zapytania Teoria wszystkiego kadry z filmu
W sumie film jest o życiu po ślubie, o tym jak się układa życie pary, obarczonej problemem nieuleczalnej choroby. Film zrobił na mnie wrażenie, gdyż po prostu zaczęłam rozważać problem na wzór antyczny. Co można zrobić, co wybrać: miłość? odpowiedzialność? pogrążanie się w stopniowym oddalaniu się od siebie? czy po prostu dać sobie drugą szansę? 
Znalezione obrazy dla zapytania Teoria wszystkiego kadry z filmuZnalezione obrazy dla zapytania Teoria wszystkiego kadry z filmu
Film dlatego zachwycił, iż pokazuje prawdziwe problemy ludzi w sposób artystyczny. To retro, geniusz, jakieś wyjazdy do opery i klimat sukienek z półklosza i utwardzanych halek skłania do oglądania. No i traktuje o ważnych problemach: o chorobie, o nierozerwalności małżeństwa. Ja swoją opinię wyrobiłam, ale każdy widz będzie mieć swoją. To są sprawy serca i moralności, więc nie dadzą się opisać w poście blogowym.
Film polecam. Tylko 2 godziny i 3 minuty. 
Kadry z filmu: 
Znalezione obrazy dla zapytania Teoria wszystkiego kadry z filmuZnalezione obrazy dla zapytania Teoria wszystkiego kadry z filmu
Znalezione obrazy dla zapytania The theory of everything z filmu
Znalezione obrazy dla zapytania Teoria wszystkiego kadry z filmuZnalezione obrazy dla zapytania Maxine Peake the theory of everything
Znalezione obrazy dla zapytania Teoria wszystkiego kadry z filmu
Znalezione obrazy dla zapytania Teoria wszystkiego kadry z filmuZnalezione obrazy dla zapytania The theory of everything z filmu







































































4 komentarze:

  1. Szczerze to mnie jakoś nie zachwycił. Oczywiście doceniam osobę Hawkina, jego determinację, geniusz umysłu, ale film powstał na podstawie książki napisanej przez jego żonę, więc też kilka wątków było też nieobiektywnych. Bohaterowie zagrali ok, szkoda tylko, że nie widać było, że się starzeli wszyscy przez tyle lat, ciągle wyglądali tak samo. Czegoś mi zabrakło w tej produkcji..

    OdpowiedzUsuń
  2. Obejrzałam film z wielką przyjemnością, pod jego wpływem przeczytałam "Krótką historię czasu" ;).Hawking to bardzo inspirujący człowiek z niezwykłym umysłem. Mam jeszcze zamiar przeczytać jego biografię,

    OdpowiedzUsuń
  3. Obejrzę ten film, gdy będzie leciał w telewizji. Czytałam o nim dość skrajne recenzje.

    OdpowiedzUsuń
  4. Postać Hawkinga fascynuje. Mnie ten film pokazał, jak naukowiec doszedł do tego, kim jest. Moje dzieci czytają książkę "Jerzy i tajny klucz do wszechświata" Hawkingów, sobie natomiast kupiłam "Jeszcze krótszą historię czasu" - zobaczymy co z tego zrozumiem...

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...