sobota, 26 września 2015

Francesca Ambrogetti, Sergio Rubin "Jezuita. Papież Franciszek. Wywiad rzeka z Jorge Bergolio'

Jezuita. Papież Franciszek - twardaCzytam książkę o juncie wojskowej, więc mi się skojarzyło to z inną, o której już od jakiegoś czasu planowałam napisać. 
Jest to wywiad rzeka z papieżem Franciszkiem. Kupiłam sobie tę książkę, niestety, poszła w świat i już od roku do mnie nie wraca. Widocznie ciekawa. Recenzję na lubimyczytać też nieopatrznie skasowałam. Teraz muszę więc opierać się na swojej jak sito pamięci.  

Wiec do dzieła. 
Zacznę od dat. Wybrano nam papieża Franciszka dnia 13 marca 2013 roku. A książka w Polsce ukazała się w maju 2013 roku (tak podaje strona, choć reklamę ze Stacja7 pamiętam, ze otrzymałam mniej więcej w czasie konklawe). Powstawała ona przez 3 lata, czyli jeszcze w czasie, gdy Jorge Bergolio nie wiedział, że zostanie papieżem. Wydał ją Dom Wydawniczy Rafael. 
Książka jest więc merytorycznie wartościowa, bo papież nie był wtedy papieżem, nie musiał więc krygować się ze względu na swój 'urząd', limity i wymogi papiestwa. 

Jest to wywiad rzeka. Osobista rozmowa na tematy rodziny, wspomnień z dzieciństwa, tego czy mówiło się w rodzinie obecnego papieża Franciszka po włosku, jak to się stało, że wyemigrowali do Argentyny, jak to się stało, że wstąpił do jezuitów, że został księdzem. Papież mówi o filmach jakie lubi, o książkach, o tym, jakie ma poglądy na różne tematy.  Rozmówcy zapytali Go też o politykę w Argentynie, o historię junty, o kontrowersyjną sprawę nieinterwencji Kościoła w tym czasie. Jose Bergolio się broni. Opowiada o różnych osobach, o tym jak tam było. 
Mamy też pytania na temat celibatu księży i wiele innych. Przypomnijmy, że odpowiadał nie-papież. Widać wielką skromność, bezpośredniość i poczucie humoru. Zdradzę, że w odpowiedzi był żart, iż niektórzy mówią, że celibat ma swoje zalety: brak teściowej. 
Książkę naprawdę warto jest przeczytać, nawet jeśli nie jesteśmy wierzący. Przez te dwa lata papież Franciszek stał się celebrytą, osobą ważną i popularną. Dobrze jest więc poznać Go bliżej. 
A ja mam nadzieję, że książka do mnie wróci! Cioci, pamiętaj i oddaj. 

7 gwiazdek

5 komentarzy:

  1. Mam, czytałam z dużym zainteresowaniem. Na blogu pozostawiłam ślad w postaci fragmentu o " słowach kluczach".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za informację. Sięgnę do niej. Ciekawe jakie słowa-klucze?

      Usuń
    2. Te, które otwierają nas na innych .....nie zdradzam, ale są one używane przez część z nas na co dzień...Ci, którzy ich nie używają nie znają ich siły....

      Usuń
    3. Tak, znalazłam te słowa klucze. To są magiczne słowa, mają wielką moc i trzeba o tym pisać...

      Usuń
    4. Mają wielką moc......to prawda. Otwierają prawie każde serce, bo każde potrzebuje
      ciepła i serdeczności. Przywracajmy je ....
      Pozdrawiam ciepło i znikam na tydzień tam gdzie nie ma internetu...

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...