piątek, 11 września 2015

John Steinbeck 'Myszy i ludzie'

Okładka książki Myszy i ludzieZnalezione obrazy dla zapytania John Steinbeck
      John Steinbeck to amerykański noblista, pisarz, którego książki są symbolem Ameryki. Spotkanie z Jego twórczością rozpoczęłam od książki 'Myszy i ludzie' (po angielsku (Of Mice and Men), bo od tej właśnie książki polecono mi czytanie Steinbecka. No to posłuchałam się.  
Wydanie, które  Wam prezentuję, to cechująca się przepiękną okładką , książka, wydana w 2012 roku przez Pruszyński i S-kę. 
Jest króciutka, zaledwie studwudziestostronicowa, więc każdy może znaleźć na nią czas. O ile wcześniej już nie czytał. Jest to historia rozgrywająca się w czasach Wielkiego Kryzysu w USA. Dwóch mężczyzn szuka pracy. Chodzą od miejsca do miejsca i zarabiają pieniądze, chcąc kupić sobie swój kawałek ziemi. Taką ziemię obiecaną. Problem jest w tym, że jeden z nich jest niepełnosprawny umysłowo. Czy odnajdzie się w tym twardym świecie? Czy wygra przyjaźń i solidarność, czy twarde prawa rynku?
Książkę oceniam na 10 gwiazdek, czym podtrzymuję opinię Komisji Noblowskiej i połowy czytelniczego świata. 
Oto moja opinia: 
   Książka krótka, ale treściwa. Można ją odczytywać jako opowieść o przyjaźni, o kryzysie w Stanach, o złu zamierzonym i niezamierzonym, o samotności, o niepełnosprawności. Ale moim zdaniem jest to wielka, głęboka metafora Stanów i w ogóle społeczeństwa kapitalistycznego, w które i my Polacy weszliśmy.
Książka stawia pytanie o to, gdzie w tym systemie produkcyjno-materialistycznym jest miejsce na człowieka, z jego samotnością i nieporadnością? Gdzie jest miejsce na przyjaźń? Na bliskość z człowiekiem? Ta książka i nas dotyczy, którzy pracowaliśmy w korporacji albo w firmach, gdzie kruszono ludzi jak w tej książce mysz była kruszona.
Inna interpretacja to problem zła. Kto postąpił źle, a kto jest ofiarą? Jak karać zło? Kiedy zło jest nagradzane i nazywane zaradnością życiową?
Jak my odnosimy się do niepełnosprawnych i najsłabszych?
Polecam lekturę.     
To bardzo aktualna lektura. 
         

7 komentarzy:

  1. AuroraB Coś mi się kojarzy, że chyba czytałam ją już kilka lat temu, kiedy studiowałam anglistykę :) I tak jak wspomniałaś jej przesłanie jest jak najbardziej na czasie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Może i była w spisie lektur. Nasz spis układał pan nie-anglista. Więc trochę przypadkowo.
      To jeszcze powiem, że moja ciocia poleciła mi kiedyś kilka książek, które pokazują tożsamość Amerykanów:
      'Huckelbery Finn'
      'Of Mice and Men'
      i 'To Kill a Mockibird'.
      Jeszcze została mi Harper Lee.

      Usuń
  2. Skoro polecasz to skorzystam i przeczytam tę książkę. Lubię lektury, które skłaniają do refleksji:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Polecam, bo to historia wielopoziomowa i zrozumiała dla każdego. Jej głębia tkwi w prostocie.
      Jakiś film z Clouneyem mi się kojarzy z tą książką, ale zpapomniałam tytułu.

      Usuń
  3. Mam tę książkę w domu, ale jeszcze jej nie czytałam. Przypomniałaś mi o niej.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeszcze nie czytałam, ale mnóstwo pochlebnych opinii o tej książce widziałam, więc oczywiście mam w planach!

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam Steinbecka. ,,Myszy i ludzie" to jedna z tych nowel, które walą po głowie i nigdy nie stracą na swej aktualności. To teraz powinnaś sięgnąć po ,,Grona gniewu". Tematyka podobna - trudne czasy Wielkiego Kryzysu, ale jakże piękna i uniwersalna jest to powieść. Nie zrażaj się objętością. Jak zaczniesz nie będziesz mogła się oderwać.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...