środa, 9 września 2015

Margaret Atwood 'Ślepy zabójca' - retro, psychika kobiety i czasy międzywojenne.


The Blind AssassinWreszcie mogę przedstawić Wam recenzję książki, z którą zmagałam się przez tydzień! Jest to 'Ślepy zabójca' Margaret Atwood. Margaret Atwood
Czytałam już dwie książki tej autorki: 'Penelopiadę' i 'Kobietę do zjedzenia'. 
Ja czytałam wersję angielską, przez Virago, gdyż taką książkę kupiłam kiedyś. Mamy jednak wydanie polskie powieści. Wydał ją Zysk i s-ka' w roku 2002. 
Okładka książki Ślepy zabójca
Pisałam to już przy 'Kobiecie do zjedzenia', że moja ocena Atwood oscyluje pomiędzy 7 a 3. Nie mogłam się zdecydować. Wczoraj podołałam wreszcie 'Ślepemu zabójcy', najsłynniejszej książce tej autorki, i chyba już wiem, skąd te moje rozbieżności. Pisarka oscyluje pomiędzy głęboką prozą psychologiczną a tanim wyciskaczem łez. Tutaj, mamy historię Iris i jej siostry Laury. Po tym jak ojciec dziewczynek zaczyna mieć kłopoty finansowe w swojej fabryce guzików, co grozi bezrobociem dla połowy miasteczka - mamy lata 30-te, panują rozruchy i komunistyczne agitacje, niczym z filmu Chaplina 'Modern times' - pomysłem rozwiązującym kłopoty wydaje się ożenienie starszej córki Iris z połowę od niej starszym milionerem Richardem.
Opowieść o życiu i tym jak to czuła Iris przeplata się ze wzmiankami z pracy i dziwną, wewnętrzną narracją Ślepego Zabójcy, znawcy starożytności i zabójcy kobiet.
Książka jest długa, historia Iris przebiega od początku XX wieku, przez kryzys lat 30-tych, następnie wspomina dojście Hitlera do władzy w Europie, wojnę w Hiszpanii, II Wojnę Światową. Wspomnienia snuje Iris z perspektywy domu starców, w latach 90-tych, tuż przez śmiercią.

Wspominałam o tym, że Atwood oscyluje pomiędzy hitem a kitem. O ile w 'Kobiecie do zjedzenia' było tak pomiędzy, to tutaj mamy zdecydowanie hit. Jest to bardzo głęboka powieść o psychice kobiet. A jak wiadomo trudno nam jest nawet zrozumieć nas same, a co dopiero kogoś innego. Wspaniałe były opisy jej reakcji po pierwszych dniach małżeństwa, doskonale subtelne i wnikliwe opisy kłopotów i pożycia z siostrą Richarda, z samym Richardem, na przyjęciach, ale i w sypialni. Wnikliwie potraktowała również autorka analizę relacji między siostrami - rywalizację i opiekuńczość.

Książka zaskakuje. Na koniec mamy 'bum'. Wszystko się wiąże, nawet te dziwaczne fragmenty o Ślepym Zabójcy.
Książka wygrała nagrodę Bookera i słusznie! Szkoda, ze nie ma filmu.
9 gwiazdek

8 komentarzy:

  1. Wysoka ocena i fakt o wygranej nagrodzie zachęcają. Chętnie przeczytam, chociaż przyznam, że patrząc na okładkę chyba sama nigdy bym po nią nie sięgnęła (i znowu przestroga - "Nie oceniaj książki po okładce" ).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest okładka z wydania angielskiego. 'Kobieta do zjedzenia' ma jeszcze bardziej tandetną. Sama nie kupiłabym tej książki, gdyby nie to, ze znałam już książkę 'Penelopiada' tej autorki, wydanej przez Znak. Piękna okładka.

      Usuń
  2. Zapowiada się interesująco;) Mam zamiar się skusić. To będzie moje pierwsze spotkanie z autorką;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Oooo fajnie, mam tę książkę, gdyż zbieram tę serię. Super!

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo lubiłam książki z serii Kameleon. Pewnie jeszcze kilka by się znalazło na moich półkach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znam tej serii. A może znam, tylko nie pamiętam, bo szata graficzna przypomina mi Whartona i 'Zaklinacza koni'. To to? Jakie jeszcze książki były w tej serii?

      Usuń
  5. "A jak wiadomo trudno nam jest nawet zrozumieć nas same, a co dopiero kogoś innego".

    Wyjątkowo głupie stwierdzenie i zupełnie nie ma nic wspólnego ani z Atwood, ani z jej twórczością. Na szczęście! W przyszłości radzę unikać wysoko latających kwantyfikatorów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czy czytałaś książki pani Atwood? Bo tak się składa, że w przypadku jej powieści te 'wysoko latające kwantyfikatory' mają uzasadnienie.
      Proszę nie wyciągać zdań z kontekstu w celu dokopania jak nasi politycy.

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...