czwartek, 17 września 2015

O dwóch filmach, które siedzą we mnie od kilku tygodni i nie mogą wyjść.... 'Hańba' i 'Godzina wilka' Ingmara Bergmana

Przez przypadek, czy raczej dzięki praktykowanej przeze mnie od jakiegoś czasu metodzie czytania programu TV i wybierania programów wartościowych, dowiedziałam się, że TV Kultura w piątkowe wieczory nadaje filmy Ingmara Bergmana. 
Znalezione obrazy dla zapytania Bergman Ingmar jpgZnalezione obrazy dla zapytania Bergman Ingmar jpgZnalezione obrazy dla zapytania Bergman Ingmar jpg

 Jakoś się do tej pory nie złożyło, żebym je poznała, więc postanowiłam zarezerwować piątkowe wieczory września na te wspaniałe filmy. Obejrzałam dwa jak do tej pory: 'Hańbę' i 'Godzinę wilka' i moje zdanie o tych dziełach sztuki jest takie, że odbiór ich wymaga przygotowania,jest trudny i wżera się w mózg, emocje i pamięć. Są to opowieści o przetrąceniu przez życie, o fobiach i demonach, dręczących człowieka. 

"Hańba'(Skammen) to film z 1968 roku. Oceniłam go na 10 gwiazdek. Tytuł jest taki sam jak książki noblisty Coetze. Ale książka to kilkadziesiąt lat późniejsza sprawa. 

W filmie gra muza reżysera Liv UllmannZnalezione obrazy dla zapytania liv ullmann oraz Max von SydowZnalezione obrazy dla zapytania Max von sydow skammen, znany z wielu ról, dla mnie z roli w 'Egzorcyście'.  Oboje grają małżeństwo Rosenbergów, Jana i Ewę, muzyków, którzy schronili się przed wojną na wyspie, gdzie stworzyli sobie swój mały azyl. Nagle widz jest osaczany serią symbolicznych obrazów, w których wojna stopniowo osacza ich i zmienia ich otoczenie, dom, życie, ich psychikę. Końcowa scena, w której zrezygnowana Ewa opowiada patrzącemu zimno w toń morza mężowi swój sen o zniszczonych płonących różach, symbolizuje degradację, jaką czyni wojna. Mnie,Polce, płonące róże kojarzą się z poezją, chyba Miłosza. Może i Bergmanowi? Symboliczna jest scena, gdy przed okno zniszczonego domu wylatują skrzypce, obraz zniszczonej, niepotrzebnej już sztuki w świecie, w którym zniszczono podstawowe humanitarne wartości.
Oto kadry z filmu:

Znalezione obrazy dla zapytania Max von sydow skammenZnalezione obrazy dla zapytania Max von sydow skammenZnalezione obrazy dla zapytania liv ullmann SkammenZnalezione obrazy dla zapytania liv ullmann SkammenZnalezione obrazy dla zapytania liv ullmann Skammen


Kolejnym filmem była 'Godzina wilka'  (Vardtimmen) również z roku 1968. Tutaj również grają ci sami aktorzy, czyli Liv UllmanZnalezione obrazy dla zapytania Max von sydow Vardtimmen 
i Max von SydowZnalezione obrazy dla zapytania Max von sydow Vardtimmen

I tym razem mamy eksploatację wątku małżeństwa i jego sekretów, degeneracji, rozsadzania, ale tym razem przez demony czające się wewnątrz, w psychice, we wspomnieniach. Film przypomina senny koszmar i to chyba źle świadczy o mojej psychice, iż rozumiem oo czym Bergman mówi widzowi. Te wszystkie okropne twarze, wspomnienia i obsesje. Mamy teatr w teatrze i po raz kolejny toń wody, która symbolizuje zło. Scena z wędką to jedna z najbardziej dramatycznych scen z filmu, jakie obejrzałam. Inną była japońska Lady Makbet, którą widziałam 'jednym okiem' jako dziewczynka. 
Film oczywiście oceniłam na 10 gwiazdek.
Oto kadry z filmu: 

Znalezione obrazy dla zapytania Max von sydow VargtimmenZnalezione obrazy dla zapytania Max von sydow Vargtimmen

Znalezione obrazy dla zapytania Max von sydow VardtimmenZnalezione obrazy dla zapytania Max von sydow VargtimmenZnalezione obrazy dla zapytania Max von sydow VargtimmenZnalezione obrazy dla zapytania Max von sydow VargtimmenZnalezione obrazy dla zapytania Max von sydow Vargtimmen

3 komentarze:

  1. Kiedyś widziałam "Siódmą pieczęć" i "Tam, gdzie rosną poziomki". Nie wiedziałam, że TV Kultura nadaje filmy Bergmana. Dzięki za info.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie widziałam tych filmów. Nie wiem czy znajdę akurat teraz czas by je obejrzeć, ale w przyszłości, kto wie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...