środa, 14 października 2015

Czy uchwyciłam obiektywem tzw. łono natury? Kilka zdjęć jesieni - stadium drugie i poezje

Witam ponownie,
Pisałam Wam wczoraj, że szukam radości w życiu? Wczoraj podzieliłam się zdjęciami książek, a dziś pora na zdjęcia jesieni i 2 wiersze. Niedawno odkryłam, że nie tylko Polacy pięknie pisali.... 

Parę tygodni temu (konkretnie 22 września) zamieściłam post na temat jesieni: 

http://literackie-zamieszanie.blogspot.com/2015/09/jesien-uchwycona-aparatem-zapisana.html
Zacytowałam w tym poście wspaniały wiersz księdza Twardowskiego:

'Sześć pór roku'

Jest w Polsce sześć pór roku
chyba więcej nie ma
przedwiośnie
wiosna
lato
dwie jesienie
jedna ze złotem ucieka
w drugiej kalosz przecieka
i zima



No to pierwsza jesień uciekła, nastała nam ta druga, kaloszowa. Ale zanim uciekła, poszłam ze swoim małym cyfrowym aparatem, który chyba prosi się, żeby go wymienić na coś lepszego, i zrobiłam zdjęcia.

 


A to owoce jesieni: 
 

 



To zaś prezent dla mnie. Coś oryginalnego: 

A to zdjęcie  krwawego księżyca. Wyszło dziwnie:



 No i garść poezji. Wahałam się, czy szukać u Iwaszkiewicza? Ale on skupiał się na śmierci, a ja chcę żyć....

To poszłam do sąsiadów - sąsiadów Polski, bo moi sąsiedzi domowi raczej poetyccy nie są...
Na początek Anna Achmatowa z 1912 roku o życiu szczęśliwym. Nasuwa się uwaga, że wichry historii zburzyły jej i wielu innym Rosjanom to proste życie... Wiersz powstał 5 lat przed rewolucją: 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/Kuzma_Petrov-Vodkin._Portrait_of_Anna_Akhmatova._1922.jpgŻyć nauczyłam się prosto i mądrze...

Żyć nauczyłam się prosto i mądrze,
Patrzeć na niebo, modlić się do Boga
I długo, długo chodzić o wieczorze,
By niepotrzebna ustąpiła trwoga.

Kiedy w wąwozie łopuch drży na wietrze,
Dygoce jarzębina drobnym ciałem,
Układam wtedy swe wesołe wiersze
O życiu płonnym - płonnym i wspaniałym.

Do domu wracam. Liże moje dłonie
Puszysty kocur, sierść przymilnie zjeża.
W tartaku za jeziorem zorzą płonie
Ze świeżych belek ustawiona wieża.

Jedynie z rzadka rozdzierając ciszę,
Bocian na dachu wrzaśnie czy zapłacze.
I zdaje się, że nawet nie usłyszę
Jeżeli ty do drzwi mych zakołaczesz.

1912


tłum. Wiktor Woroszylski 


 I na koniec Heinrich Heine (1797–1856):


Z 'Pieśni' (1817-1821):
Gdy jestem u mej lubej boku...
Gdy jestem u mej lubej boku,
serce rozchyla się jak kwiat,
i w mądrość czuję się bogaty,
i pytam, co kosztuje świat.

Lecz kiedy z jej łabędzich ramion
odejść znów muszę rad nie rad,
to znika całe me bogactwo
i jestem biedny jak ten dziad.

Nie wiem kto tłumaczył.

11 komentarzy:

  1. Piękne zdjęcia na wspomnienia jesieni. Uwielbiam ten wiersz Twardowskiego, często go cytuję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję Ci , Reniu za te piękne zdjęcia jesieni :)) Wiersz ks. Twardowskiego bardzo ładny. Wiersz Anny Achmatowej też mi bardzo przypadł do gustu. Pozdrawiam serdecznie :))

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak widać na zdjęciach, jesień może inspirować... Oby tylko za wcześnie się nie skończyła. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Klimatyczne fotografie! Ja też mam cyfrówkę i moje zdjęcia nie są rewelacyjne, ale co tam :) Twardowskiego bardzo lubię. Achmatowa też mnie zauroczyła utworem powyżej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten wers jest majstersztykiem: 'Kiedy w wąwozie łopuch drży na wietrze,'.

      Dziękuję.

      Usuń
  5. Bardzo klimatyczny post. Właśnie tak teraz wygląda mój płot, jak na Twoich zdjęciach. A wiersz Twardowskiego to prawdziwe przysłowie o jesiennych obliczach:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, i tak szybko rośnie - mówię o płocie. Mój sąsiad ma pszczoły, które uwielbiają ten dziki winogron. A miód wychodzi pyszny.

      Usuń
  6. Słoneczniki i stokrotni urzekły mnie najbardziej. Cudowne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Słoneczniki należą do sąsiadki. Każdy ma inny kolor.

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...