środa, 28 października 2015

Tracy Chevalier 'Dziewczyna z perłą' - 'obyczajówka historyczna', pasjonująca historia

Okładka książki Dziewczyna z perłąJestem w ostatnich dniach dosyć zajęta, ale mam wolne uszy, więc mogę słuchać audiobooków.  Mogłąm więc w końcu wysłuchać powieści Tracy Chevalier 'Dziewczyna z perłą'. Okładka, którą prezentuję, pochodzi z wydania przez Albatros z roku 2014.  Czy przedstawia jakiś obraz? Nie wiem. Jeśli ktoś wie, to proszę o napisanie....
Okładka książki Girl with a Pearl Earring
Ale jest też i okładka z właściwym obrazem. Wydanie angielskie z roku 1999 przez wydawnictwo Ted Smart. I to jest pierwsza data wydania tej książki. 1999 rok. 



 Moja opinia:
 Od razu stwierdzam, że nie oglądałam filmu. Za to szukałam jakiegoś miłego audiobooka osadzonego w realiach dawniejszych, a 'Katedra w Barcelonie' mnie rozczarowała swoją długością, więc wybrałam tę.
Przede wszystkim wielką zaleta audiobooka jest głos pani Darii Trafankowskiej! Spotykałam się z opinią, że jest to dobra aktorka, ale tu, w tym audiobooku słyszę jej maestrię. Bo nie jest łatwo tak modulować głos przez 15 godzin książki, żeby było ciekawie! A tu jest świetnie.
Książka pokazuje świat siedemnastowiecznej Holandii Vermeera oczami służącej Griet. Dziewczyna pochodzi z rodziny protestanckiego kaflarza, która po oślepnięciu ojca musi iść na służbę do katolickiego malarza Vermeera. Wchodzimy w świat domu pełnego kobiet i jednego mężczyzny. Jest to taka obyczajówka historyczna, w której napięcie wynika z fascynacji dziewczyny panem domu, obrazami. Jest też i inne napięcie, które może znamy, my kobiety, jeśli pracowałyśmy z samymi kobietami... Pracowałyśmy? Wiemy o co chodzi? W powieści kobiety rywalizują o uwagę WIELKIEGO NIEOBECNEGO W DOMU, malarza, pana domu. Jego bytność poniżej pracowni ogranicza się do płodzenia następnych dzieci i sprzedaży obrazów, ale i to za rzadko w porównaniu z potrzebami rosnącej rodziny. A resztę muszą załatwiać kobiety: żona, teściowa, córki, służące. Kobiety robią sobie piekło o drobiazgi: o kolczyk, o grzebień, o spojrzenie, o uśmiech. Młoda Griet musi nauczyć się być nieufna i nikomu nie ufać. Ale wytrzymać musi, bo rodzice czekają na pieniądze.... Po pewnym czasie staje przed alternatywą: uwiecznienie na obrazie pana albo zostanie żoną syna rzeźnika. Czy zaakceptuje swoją rolę w świecie? Czy zostanie starta na pył przez bogatego marchanda? I jak sobie poradzi z zawiścią kobiecą: żony i córki pana?
A w tle otrzymałam rzut na technikę malarską Vermeera, na jego obrazy. Lubię ten okres malarski, więc lektura była miła.
 6 gwiazdek

Autorka jest Amerykanką, poza tą książką, napisała jeszcze 6 powieści, któych jeszcze nie czytałam, ale mam ochotę na tę o Blake'u:
'Błękitna sukienka' - o Francji ze schyłku XVI wieku,
'Spadajace anioły' - o Londynie z początku XX wieku,
'Dama z jednorożcem' - o piętnastowiecznej Brukseli,
'Płonął płomień twoich oczu' - o młodym Williamie Blake'u,
'Dziewczyna z muszlą' - o Anglii z pocżątków XX wieku, 
i ostatnia, nie przetłumaczona na polski 'The Last Runaway'.
Już informacje, które przeczytałam o tych książkach świadczą o tym, że dawniejsze epoki, emocje kobiet z różnych warstw społecznych, napięcia towarzyszące ich życiu, są stałym elementem książek Chevalier. Sądzę, że to pasjonujące książki.

A oto obraz, będący tematyką książki, o której dziś piszę:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/Johannes_Vermeer_(1632-1675)_-_The_Girl_With_The_Pearl_Earring_(1665).jpg

 Przyznam się, że powieść skłoniła mnie do poszukania w internecie informacji o malarzu, o obrazie. Potem zastanawiałam się, co widzę w tym dziele. Widzę dziewczynę pełną nadziei na miłość, życie, świat, ale i podświadomie czującą, że nic z tego nie wyjdzie. Obraz rzeczywiście jest pełen światłocieni. A interpretacja tej postaci autorstwa Tracy Chevalier, znakomita i intrygująca.
Jak napisałam, filmu nie znam, ale poszukałam kadrów:
 Znalezione obrazy dla zapytania Dziewczyn as perłą filmZnalezione obrazy dla zapytania Dziewczyn as perłą filmZnalezione obrazy dla zapytania Dziewczyn as perłą filmZnalezione obrazy dla zapytania Dziewczyn as perłą filmZnalezione obrazy dla zapytania Dziewczyn as perłą film 

Widać grę Scarlett Johansson,  przeróżne emocje i zaakcentowanie napięcia erotycznego z malarzem. Troszkę inaczej niż widzę książkę, ale i tak ciekawie. Na pewno obejrzę!

2 komentarze:

  1. Audiobooka z chęcią bym posłuchała, a potem obejrzała film. Zachęciłaś mnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Narobiłaś mi wielkiej ochoty na tą książkę, a następnie film. Zapowiada się świetnie, a ja bardzo lubię takie historie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...