sobota, 17 października 2015

Z okazji 37 rocznicy pontyfikatu świętego Jana Pawła II - 'Pamięć i tożsamość', 'Przekroczyć próg nadziei' i 'Miłość i odpowiedzialność'

Mamy kolejną rocznicę rozpoczęcia pontyfikatu świętego Jana Pawła II. 

Mnie zawsze rozczula ta ostatnia piosenka GolecUorkiestra odśpiewana na pożegnanie:

A 'Barkę' lubię w wersji Anny Marii Jopek: 
I Jacka Kieroka:
 
Ale chciałam ten post poświęcić trzem książkom Jana Pawła II.
Okładka książki Pamięć i tożsamośćPierwszą opisaną przeze mnie jest ostatnia książka papieża, wydana przez Znak w 2005 roku pod tytułem 'Pamięć i tożsamość. Rozomwy na przełomie tysiącleci'. Pamiętam, jak się na nią zapisałam w księgarni, i pamiętam cenę, która była niska, gdyż papież rezygnował z zapłaty dla siebie. 22 złote. Pamiętam, że kupiłam ją za zaoszczędzone groszówki. Skarbonkę groszówek wymieniłam na 'Pamięć i tożsamość'. Nikt tych groszówek nie chciał, tylko bank PKO BP. 
Czytam ją, wyczytana jest, popodkreślana, ale jest dla mnie bardzo ważna. Gdy miałam kłopoty, to tam znajdowałam pocieszenie, taką hierarchię wartości: nasze człowieczeństwo- rodzina - naród- świat. I trzeba pamiętać o tym, że po złym przychodzi dobre. Jan Paweł II mówił o prądach filozoficznych, które ukształtowały i zmieniały Europę, o literaturze i Kościele. We wszystkim widzi Palec Boży i Opatrzność, wiarę w to, że Dobro istnieje. Że chrześcijanin powinien być optymistą. Ciekawe były rozważania nad patriotyzmem. Ten patriotyzm widział Papież jako cechę wszystkich narodów, jako element rozwoju wspólnot. Pisze o różnych kontynentach, o tragedii kolonializmu, ale o o zmianie patriotyzmu w Polsce na przełomie tysiąclecia. O tym, że zanika patriotyzm otwarty, jagielloński, życzliwy innym nacjom... Nie chcę wykrzywić wymowy tej książki, proszę o sięgnięcie do niej. Według mnie nie jest trudna.

Sfotografowałam rozdziały, opatrzone przepięknymi grafikami z dzieła Cesarego Ripy 'Ikonologia' (kto studiował literaturę staropolską, to powinien kojarzyć).

Rozdział pierwszy to 'Miłosierdzie':

  Rozdział drugi: 'Wolna wola':
Rozdział III: 'Racja stanu':

 Rozdział IV: ''Europa':
Rozdział V: 'Demokracja':


Okładka książki Przekroczyć próg nadzieiNastępną opisaną przeze mnie książką świętego już Jana Pawła II będzie wywiad-rzeka z roku 1994 pod tytułem 'Przekroczyć próg nadziei'. Książka ta jest pisemną odpowiedzią na pytania Vittoria Messoriego. 
Dotyczą one spraw kontrowersyjnych wówczas, problemów etycznych i społecznych. Jest to książka ciekawa. Widać w niej nieustanne skupienie na Bogu i człowieku. Oto rozdziały. Książka jest naruszona zębem czasu, co widać na fotokopii, ale jest w ciągłym użyciu:

























Okładka książki Miłość i odpowiedzialnośćTrzecią książką św. Jana Pawła II, na którą zwrócę dziś uwagę  jest książka jeszcze Karola Wojtyły 'Miłość i odpowiedzialność', napisana pod wpływem rozmów, rekolekcji i pracy duszpasterskiej z narzeczonymi i młodzieżą. 
 Pierwsze wydanie pochodzi z roku 1960. Jest też ebook.

 Powiem tylko tyle, że spodziewałam się znaleźć w tej książce z góry określone rzeczy. Mianowicie, że to grzech. A znalazłam wnikliwe studium etyki miłości, i wiele słów o tym, że w tej dziedzinie życia ważne są obie strony, zaufanie i oddanie się drugiej stronie. Bardzo ciekawa książka.


Oto spis rozdziałów:

WPROWADZENIE
Wstęp do wydania I
Wstęp do wydania II
I. OSOBA A POPĘD
Analiza słowa "używać"
Interpretacja popędu
II. OSOBA A MIŁOŚĆ
Analiza metafizyczna miłości
Analiza psychologiczna miłości
Analiza etyczna miłości
III. OSOBA A CZYSTOŚĆ
Rehabilitacja czystości
Metafizyka wstydu
Problematyka wstrzemięźliwości
IV. SPRAWIEDLIWOŚĆ WZGLĘDEM STWÓRCY
Małżeństwo
Powołanie
V. SEKSUOLOGIA A ETYKA
Uwagi wstępne
Popęd seksualny
Problem małżeństwa i współżycia
Problem świadomego macierzyństwa
Psychopatologia seksualna a etyka

8 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Dlatego że teraz dyskutuje się na wiele kontrowersyjnych tematów?
      Ale ja właśnie nie podejmuję tych tematów, dlatego ograniczam się do ogólnego omówienia książek i pokazania spisu treści. Resztę zostawiam czytelnikom.

      Dla mnie nic się nie zmieniło, nie zmienię poglądów tylko dlatego, ze ktoś w telewizji ma inne poglądy i to co było wychwalane, teraz jest potępiane.

      Usuń
  2. Dziękuję za ten post:) Przypominasz, że trzeba zatrzymać się na chwilę i wrócić do pewnych spraw

    OdpowiedzUsuń
  3. "Pamięć i tożsamość" to dla mnie jedna z ważniejszych książek. Bardzo lubię do niej wracać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jej nigdy nie opuściłam....
      Pozdrawiam

      Usuń
  4. Książki do przeczytania. Mam tylko nadzieję, że nie będą zbyt "trudne" tzn. za bardzo filozoficzne jak dla mnie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...