wtorek, 3 listopada 2015

Christopher W. Gortner 'Mademoiselle Chanel. Powieść' - mocna kobieta w świecie mężczyzn. Fabularna biografia Chanel

Dzisiejszy post poświęcę powieści biograficznej o ikonie mody. To niebezpieczny gatunek, bo musi zachować lekkość czytania, a zarazem nie popaść w sentymentalizm. Tę książkę wydało wydawnictwo Między Słowami 7 października 2015 roku. Jest to więc recenzja prawie premierowa. 

Znalezione obrazy dla zapytania Coco Chanel
Chanel
Na książkę tę zwróciłam uwagę na blogach. Dotychczas autora kojarzyłam jako piszącego o Tudorach, a że z racji tej iż tej tematyce poświęcony jest kanał historyczny, to jakoś czułam przesyt Tudorami. Bo według mnie, nie była to aż tak ważna dynastia, a na pewno nasi Jagiellonowie byli ważniejsi.
Ale wracając do książki Gortnera. Jest to bardzo dobrze napisana powieść o życiu Coco Chanel. Pisana jest w pierwszej osobie, ale nie ma w niej drażniących mnie wad takich powieści biograficznych: czyli ckliwego sentymentalizmu i omijania ważnych spraw dla czytelnika.
Autor pokazał tę postać w pozytywnym świetle, a jednocześnie przedstawił wszystkie kontrowersyjne momenty z życia tej niezwykłej kobiety. Książka mogłaby być powieleniem wzorca Dickensowskiego, ale nim nie jest. To powieść o sile ducha kobiety, która żyła po swojemu i swoje marzenia wcielała w życie. Wiele z jej wyborów nie pochwalam, ale nie da się zaprzeczyć, że pisarz zdołał ukazać jej determinację i trzymanie się obranym przez siebie celom.
Autor pokazał i rozwinął każdy z przełomów modowych Chanel, każdy jej 'wynalazek', to co zmieniła w tkaninach na ubrania, w krojach itd. itp. Uwielbiam modę, więc ucieszyłam się niepomiernie dowiadując się, że posiadam spodnie w kroju Chanel.Czarne sukienki posiada chyba każda kobieta. O jej kostiumie, uszytym dla Jaqueline Kennedy powstała ciekawa książka, również wydana przez Między Słowami, którą recenzowałam niedawno: http://literackie-zamieszanie.blogspot.com/2015/10/nmkelby-ten-synny-kostium-czy-czata.html

File:Anneke Grönloh 1964 Eurovision dress.jpg
  Mała czarna, 'wynalazek' Chanel. Posiada wiele wersji. Tę znalazłam w sieci, i ją pokochałam (sukienka u dołu). Jest to strój Anneke Grönloh z występów Eurowizji z roku 1964

Przejrzałam internet i dowiedziałam się, że kontrowersji wokół zaangażowania Chanel w wojnę czy w antysemityzm jest sporo. Ale pisarz pokazał historię z punktu widzenia Chanel i jej ambicji. Bez oskarżeń, ale i bez ukrywania.
Książa jest ciepła, intrygująca i krzepiąca. Że jeśli się chce, to można. Że marzenia są potrzebne, i że należy rozwijać swoje zainteresowania. Chanel miała talent do szycia i projektowania. Tak, pomogło jej wielu ludzi, ale największą pracę wykonała ona sama, trzymając się uparcie swoich marzeń. Nic co było poza nią, ani żadne wzloty i upadki sercowe nie przeszkodziły jej w pracy. Bo sama tego chciała, i to kochała.
Autor, Christopher Gortner

Zaskoczyło mnie podejście autora do tej postaci. Widać w nim szacunek do kobiety, do ambicji kobiecej, jej niezależności, obaw przed założeniem rodziny, do pragnienia bycia niezależną finansowo, do bycia sobą. To niezwykłe. Bardzo mnie ciekawi, jak Gortner napisał historię Izabeli Kastylijskiej.
Bardzo ciekawa książka. Jak najbardziej polecam.
7 gwiazdek 

Za możliwość przeczytania dziękuję 
  

20 komentarzy:

  1. Coco Chanel to niewątpliwie ciekawa postać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Słynna projektantka mody wiedziała czego chce i jak to osiągnąć. "Tworząc stroje, tworzyła samą siebie". Moda była dla niej pasją, sposobem na zdobycie niezależności, a później sławy.
    http://magdallenamagazine.blogspot.com/2013/12/przegladam-sie-w-lustrze.html?showComment=1446392088054#c7760753776446422275

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poszukałam, zajrzałam i widzę, ze książka, do której opinii link mi podałaś, pokazuje Coco w innym świetle niż Gortner. A w dodatku widzę, ze to ta książka, o której mi pisała Marzena z LC. Przeczytam z pewnością! Dla porównania.

      Usuń
  3. fantastyczna powieść i brawa za autora za taką formę podania biografii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taka forma wymaga wyczucia pisarskiego, bo mógł popaść w skrajność i fantazję. A tak zachował proporcje.

      Usuń
  4. Postaci takie, jak ta, intrygują mnie od dawna. Coco Chanel to chyba jedna z najpopularniejszych pań w historii świata, a książka o niej to zapowiedź dobrej lektury. Będę musiała na nią zapolować ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ogólnie nie przepadam za biografiami, dla tej postaci chciałabym jednak zrobić wyjątek :)
    Moje-ukochane-czytadelka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest powieść biograficzna, więc opiera się na życiu Chanel, ale to powieść. Śmiało czytaj.

      Usuń
  6. Gortner, dla mnie, ma dar snucia opowieści historycznej zgodnej z przyjętymi założeniami historycznymi, a jednocześnie swoją narracją sprawia, że czujemy bliskość głównego bohatera.

    Ciekawa jestem, co powiedziałabyś o książce Dario Fo "Córka papieża". o Lukrecji Borgii. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze o tych 'założeniach historycznych'. Zapewne tak jest - musiałabym przeczytać pozostałe.

      Usuń
  7. Widziałam tę książkę, ale sama nie wiem, czy jest tam coś dobrego, czy to tylko garść sensacji, że kiedyś papież miał córkę?! Warto?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Papież Aleksander VI Borgia był jednym z bardziej zepsutych papieży, jakiego nosiła ta ziemia. Miał 3 dzieci z jedną z kochanek, a Lukrecja była jego ukochaną córką. Poza tym intrygi, spiski, udzielanie dyspensy na małżeństwo osobom spokrewnionym za odpowiednią sumę pieniędzy. Udzielił takiej dyspensy Izabeli Kastylijskiej i Ferdynandowi Aragońskiemu. Bardzo dobrze opisuje te wszystkie przekręty i machinacje Mario Puzo w książce pt. "Rodzina Borgiów".

      Usuń
    2. Papież Aleksander VI Borgia był jednym z bardziej zepsutych papieży, jakiego nosiła ta ziemia. Miał 3 dzieci z jedną z kochanek, a Lukrecja była jego ukochaną córką. Poza tym intrygi, spiski, udzielanie dyspensy na małżeństwo osobom spokrewnionym za odpowiednią sumę pieniędzy. Udzielił takiej dyspensy Izabeli Kastylijskiej i Ferdynandowi Aragońskiemu. Bardzo dobrze opisuje te wszystkie przekręty i machinacje Mario Puzo w książce pt. "Rodzina Borgiów".

      Usuń
    3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    4. Dziękuję za tak obszerne wyjaśnienie. Pewnie zacznę od Puzo. Choć miałam w myślach, żeby czytać 'Lochy Watykanu'.

      Usuń
    5. "Lochy Watykanu" Gide wspominam do tej pory w rozmowach o książkach. I nieprzerwanie je polecam.

      Usuń
    6. W takim razie przeczytam - albo wysłucham.

      Usuń
  8. Uwielbiam Gortnera. To mój ulubiony pisarz obok Kinga, Joanny Harris i Margit Sandemo.
    Czytam wszystkie jego książki i wszystkie mi się podobają. Ma dar.

    OdpowiedzUsuń
  9. Można powiedzieć, że zaliczyłam wszystkie książki Gortnera z wyjątkiem tej. Muszę więc nadrobić zaległości. Teraz kończę czytać po raz drugi "Przysięgę królowej", ponieważ wiosną wybieram się do Andaluzji i chciałam sobie jeszcze raz przypomnieć historię Izabeli i Ferdynanda. Lubię książki, z których mogę uczyć się lekcji historii w sposób lekki i sprawiający przyjemność. Taki właśnie jest Gortner.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...