czwartek, 17 grudnia 2015

Anna Ficner-Ogonowska 'Czas pokaże' - życie i miłość współczesnej warszawianki....

Okładka książki Czas pokaże RECENZJA PREMIEROWA
Jest to moja pierwsza książka pani Anny Ficner-Ogonowskiej, ale kojarzyłam okładki tych książek. Myślałam kiedyś, że raczej do nich nie sięgnę, ale okazało się, że życie się zmienia, że ja zaczęłam szukać w książkach pozytywnych emocji. I teraz szukałam jakiejś miłej, pozytywnej powieści, więc z przyjemnością sięgnęłam po 'Czas pokaże'. 
Książkę wydało wydawnictwo Znak 18 listopada 2015 roku, niespełna miesiąc temu.
Znalezione obrazy dla zapytania Anna Ficner-=Ogonowska
Anna Ficner-Ogonowska
Książka jest kolejną powieścią autorki. W środku znalazłam pozytywne wypowiedzi o tych powieściach między innymi Artura Żmijewskiego i Agnieszki Więdłochy.
 Znalezione obrazy dla zapytania Anna Ficner-=OgonowskaZnalezione obrazy dla zapytania Anna Ficner-=OgonowskaZnalezione obrazy dla zapytania Anna Ficner-=OgonowskaZnalezione obrazy dla zapytania Anna Ficner-=Ogonowska

Książka ma pokaźne rozmiary, ponad 700 stron, więc się wystraszyłam, że czytanie zajmie mi tydzień. Ale okazało się, że przeczytałam w dwa dni i w żadnym razie nie byłam znudzona.
Jest to romans obyczajowy. Bohaterką jest Julka, współczesna studentka psychologii, mieszkająca w Warszawie z matką. Ma też dwie ciotki, stare panny i starsze rodzeństwo: brata księdza i siostrę mężatkę. Oraz przyjaciółkę Nelę. Oprócz studiowania, Julka wraz z Nelą chodzą na wolontariat na dziecięcy oddział onkologiczny.
Powieść opisuje jej perturbacje uczuciowe i rodzinne. Taką współczesną warszawską codzienność w małym metrażu. Po bardzo lekko i dowcipnie napisanym wstępie o rodzinnych obiadkach i harmonogramie tygodnia Julki i Neli, zawiązują się romanse: najpierw ten Neli, a potem Julki. Miłość Julki jest trudniejsza, bo wymaga odpowiedzialnej decyzji. Powieść pokazuje dorastanie dziewczyny do dorosłości. Ale i pokazuje współczesną wielkomiejska rzeczywistość. Bardzo ciekawe i potrzebne są epizody z onkologii dziecięcej. Ten wolontariat koleżanek jest okazją pokazania, iż taka pomoc tym chorym dzieciom jest potrzebna i pacjentom i wolontariuszom. Na oddziale przydają się talenty czytelnicze, malarskie i zwykła empatia. A dodatkowo, można spojrzeć na swoje problemy z innego punktu widzenia.

Zdziwiło mnie, jako sporadyczną czytelniczkę obyczajówek kobiecych, wybranie na bohaterkę studentki. Przyzwyczaiłam się do kobiet trzydziestoparoletnich, po przejściach, zamieszkujących na wsi, kupujących tam dom itd. A tutaj mamy młodą dziewczynę, która zmaga się z decyzją usamodzielnienia się psychicznego od rodziny i związania się z rozwodnikiem. Dziewczyna jest wrażliwa na świat, studiuje, pracuje i jeszcze działa w wolontariacie. Jest to więc codzienność wielu współczesnych dwudziestoparolatek. Taka odmiana tematyki w sumie jest dobra, bo ciekawa. Tym bardziej, że chyba każdy kojarzy okres studiów jako czas szczęścia i autentycznych przyjaźni. Więc bohaterki powieści przywołują dobre skojarzenia, pozytywne i ciepłe. Odrywamy się od pracy, obowiązków i troszkę przypominamy sobie jak to i u nas w życiu bywało... 
6 gwiazdek 
Za książkę dziękuję wydawnictwu Znak:


Znalezione obrazy dla zapytania znak wydawnictwo

5 komentarzy:

  1. Książka leży na stosiku i czeka na czytanie. Nie czytałam nic tej autorki, toteż jestem żywo zainteresowana. A wiele o niej słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka ta przypomniała mi świetne 'młodzieżówki' z czasów mojej 'młodości' i te dobre książki Chmielewskiej. Świetnie spędziłam czas.

      Usuń
  2. Książka właśnie wczoraj do mnie dotarła. Będę ją niebawem czytać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Autorka bardzo popularna, ale mnie jakoś nie ciągnie za często do tego typu literatury. Jeśli sięgam, to dla czystej rozrywki - a ta też jest przecież w życiu potrzebna. :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...