środa, 2 grudnia 2015

Jerzy Pilch 'Pod Mocnym Aniołem'

Okładka książki Pod Mocnym AniołemNajgłośniejsza powieść Jerzego Pilcha, uhonorowana Nagrodą Literacką NIKE 2001, po raz pierwszy ukazała się w roku 2000 w Wydawnictwie Literackim. Obok jest okładka, według mnie przepiękna.
Okładka książki Pod Mocnym Aniołem
okładka audiobooka
Znalezione obrazy dla zapytania Jerzy Pilch Książkę przeczytałam pod koniec ubiegłego roku. A może wysłuchałam? Nie pamiętam. Na pewno bardzo mi się spodobała, pomimo tego, że jestem i byłam abstynentką. Więc nie alkoholizm mnie tak poruszył, ale 'spowiedź dziecięcia wieku', wspaniały monolog wewnętrzny głównego bohatera, jego niemieszczenie się w kulcie sukcesu. O, to jest mi znajome. To, że nasza osobowość nie pasuje do schematów świata. 
Miałam propozycję, żeby obejrzeć film, ale się waham. Bo Więckiewicz wielkim aktorem jest, ale czy przekazał ten ból istnienia?
Oto moja recenzja, przypominam, że sprzed roku:
 
Okładka książki Pod Mocnym Aniołem
Wydanie z 2014 roku (Świat Książki) z okładką z filmu


 Początek książki mnie zaszokował tematyką.Zapowiadała się opowieść o pijackich wymiocinach. Ale prędko pan Pilch pokazał klasę pisarską. Książka to LITERATURA, która z żałosnego tematu ukazała egzystencjalną treść. Uważam, że autor ukazał przeżycia narratora jako współczesną alternację barokowego motywu 'Życie snem'. W toku opowieści narrator przechodzi od doświadczeń jednostkowych ku doświadczeniom innych 'derilyków', 'schizofreników' i 'samobójców' z zakładu zamkniętego, następnie ku swojemu otoczeniu spoza szpitala, rodzinie (zstępnej i wstępnej) i całemu jego pokoleniu. Miłość, kariera, praca, wszystkie starania stają się maligną pijaka. Słowa - pustą elokwencją.
W takim pojmowaniu rzeczywistości nawet czytelnik abstynent odnajduje w tym widzeniu bystre spojrzenie na świat.
Bardzo dobra książka, która 14 lat temu musiała szokować. Chyba było to przed 'Dniem świra' i przed kryzysem. W tym kulcie sukcesu głos antyutopijny.
 9 gwiazdek

7 komentarzy:

  1. Pierwszą moją lekturą autorstwa Jerzego Pilcha była "Bezpowrotnie utracona leworęczność" Czytałam dwa razy i pewnie jeszcze nieraz powrócę. Chyba "Anioł" podobał mi się mniej, co nie znaczy, że nie czytałam z dużym zainteresowaniem. Cudny warsztat pisarski, niezapomniane sceny. Filmu nie widziałam i jakoś nigdy nie miałam ochoty zobaczyć. Boję się rozczarowań. Lubię Pilcha, więc na moim profilu LCz widnieją tylko dwa nazwiska ulubionych pisarzy - Pilcha i Odiji. Trudno Pilchowi odmówić wspaniałego poczucia humoru i dystansu do siebie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie słyszałam o Odiji. Poszukam. Właśnie, to pisarstwo - mówię o Pilchu - to kunszt humoru i dystansu do siebie. Według mnie za mało jest u nas - jako narodu - tych cech.
      Do Pilcha na pewno będę wracać. Dziękuję za rekomendację.

      Usuń
  2. Mam podobnie - plejada znanych nazwisk jakoś mnie do ekranizacji "Pod Mocnym Aniołem" nie przekonuje. Możliwe, że kiedyś obejrzę, z czystej ciekawości, choć bez specjalnych nadziei.
    A Pilch najbardziej przekonuje mnie w "Dziennikach" (obydwa tomy - wyśmienite). Ostatnia mini-powieść, "Zuza albo czas oddalenia", przypomina trochę styl autora z diariuszy, ale jest zbyt krótka, żeby zaspokoić mój czytelniczy głód. Z niecierpliwością czekam więc na zapowiadaną na przyszły rok "Autobiografię w sensie ścisłym" oraz wywiad-rzekę z pisarzem :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja się też boję w filmie tego, że nie udało się przełożyć na język filmu całego bólu istnienia narratora.... Jakoś nie jestem typem fana filmowego, który wszystko musi zobaczyć na małym ekranie.
      Ktoś pisał na LC, że 'Dzienniki' są słabsze? Ale pozostałych tytułów - będę szukać.

      Usuń
    2. Moim zdaniem - "Dzienniki" najlepsze!
      Przesyłam link do mojej opinii o "Zuzie albo czasie oddalenia": http://www.lezeiczytam.blogspot.com/2015/09/zuza-albo-czas-oddalenia-jerzy-pilch_20.html
      oraz do drugiego tomu "Dzienników":
      http://www.lezeiczytam.blogspot.com/2015/08/drugi-dziennik-albo-niezwyczajna.html

      Usuń
    3. Dziękuję za linki. Przeczytałam. Pogłębiłam swoją wiedzę o Pilchu :)

      Usuń
  3. Mam w planach, podobnie jak film. Jestem ciekawa, czy do mnie dotrze.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...