wtorek, 22 grudnia 2015

Khaled Hosseini 'Chłopiec z latawcem'

Okładka książki Chłopiec z latawcem Witam,
Dziś znów powtórkowo... Książkę czytałam w 2014 roku. To taki hit! A przeze mnie ona przeszła bez śladu. Nie pamiętam już co w niej było. A powinnam mieć jakiś emocje. A ich nie ma.... Żałuję, ze przeczytałam ją przed przeczytaniem reportażu Wojiecha Jagielskiego o Afganistanie 'Modlitwa o deszcz'. 

I jakoś po tej lekturze mam opory przed czytaniem książek o Bliskim Wschodzie. Skoro tak bez emocji. NIC. 
Nawet teraz, żeby coś napisać o treści książki, muszę posilić się notką z lubimyczytać, bo z treści pamiętam tylko puszczanie latawców w zburzonym pałacu. 
Bohaterem jest Amir, syn Pasztuna z Kabulu. W latach 70-tych miał 12 lat. Żył w domu bez kobiet, miał też przyjaciela Hassana. Żeby przypodobać się ojcu, wygrał zawody latawcowe. Po latach Amir i ojciec emigrują do Stanów, ale pamięć o tym, jak był świadkiem gwałtu oprychów na Hassanie nie opuszcza go nigdy. Po latach dowiaduje się, że Hassan ma syna, którego trzeba ocalić....
 
Oto moja opinia o książce: 

Zalety książki to bystry tok akcji, wydarzenia, które wciągają, istotne tło historyczne - Afganistan, którego nie znam.
Czytając książkę zastanawiałam się nad gatunkiem, jaki reprezentuje. Najbardziej przypominała mi Zafona. Ale patrząc na daty, to Zafon przypomina Hosseiniego. A gatunek? Powieść obyczajowa? Raczej powieść historyczna, bo: losy bohaterów przestawione są na tle ważnych wydarzeń historycznych, które wpływają na losy postaci. Tak jak u Zafona ważna jest rola poczucia winy i kary, ale nie ma tutaj magii, jest za to Afganistan. I to ta nazwa własna na okładce w ostatnich latach na pewno powiększa autorowi grono czytelników.

Typowo 'amerykańska' książka. W sumie to książka oderwała mnie od prozy październikowego dnia. Jako doskonale wciągająca beletrystyka. Czy jest w tym jakaś prawda miejsca? To już trzeba przeczytać w innych książkach. 
 6 gwiazdek


http://www.chicagonow.com/all-shapes-sizes/files/2014/10/khaled-hosseini.jpg
Khaled Hosseini
Z Wikipedii o autorze:
Khaled Hosseini, perski: خالد حسینی [xɒled hosejni] (ur. 4 marca 1965 w Kabulu, Afganistan) – amerykański powieściopisarz i lekarz medycyny pochodzenia afgańskiego.
Zadebiutował w 2003 roku powieścią Chłopiec z latawcem, która stała się bestsellerem (w 2007 r. powieść została zekranizowana). W maju 2007 roku ukazała się jego druga powieść Tysiąc wspaniałych słońc. Natomiast w 2013 opublikował kolejną powieść zatytułowaną I góry odpowiedziały echem.
Jego ojciec był zatrudniony w afgańskim Ministerstwie Spraw Zagranicznych, a matka była nauczycielką w żeńskiej szkole w Kabulu.
W 1970 roku Hosseini wraz z rodziną przeniósł się do Teheranu w Iranie, gdzie jego ojciec pracował w Ambasadzie Afganistanu. W 1976 roku, po wcześniejszym powrocie do Kabulu, wraz z rodziną przeprowadził się do Paryża, a 4 lata później do USA.

5 komentarzy:

  1. Autor pisze niesamowite książki, obie jakie czytałam robiły niesamowicie mocne wrażenie. Teraz muszę się zabrać za "Góry odpowiedziały echem" bo czeka już z dwa lata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja jakaś dziwna jestem, bo miałam wrażenie, ze czytam o świecie, którego nie znam. Ale przymierzam się jeszcze do przeczytania 'Tysiąca wspaniałych słońc'

      Usuń
  2. Czytałam już gdzieś na jakimś blogu o niej. Z chęcią bym zajrzała.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tę książkę polecał mi już mąż, ale wciąż nie zdążyłam po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  4. I u mnie książki tego autora czekają na swoją kolej do przeczytania....

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...