wtorek, 12 stycznia 2016

2016 Rokiem Henryka Sienkiewicza i moje refleksje nad Trylogią i nieczytaniem Sienkiewicza w szkołach.

http://pg3.net.pulawy.pl/strona/obrazy/nobel/102379mid.jpg
Henryk Sienkiewicz (pseud. Litwos) - pisarz, publicysta. Urodzony 5 maja 1846 w Woli Okrzejskiej na Podlasiu, zmarł 15 listopada 1916 w Vevey w Szwajcarii.
O tym, że 2016 został Rokiem Henryka Sienkiewicza dowiedziałam się z niedzielnego porannego programu w radiu. To ważna wiadomość, warta osobnego posta. 
Strona: 
http://static.prsa.pl/images/856b647e-4e8a-4ecc-a1a3-94e67c00cd68.jpg
Henryk Sienkiewicz, fragm. obrazu Kazimierza Pochwalskiego (1898)

podaje argumenty za taką decyzją:
 
'W 2016 roku przypada setna rocznica śmierci Henryka Sienkiewicza. Jest to więc doskonała okazja, by oddać mu hołd i przyczynić się do popularyzacji jego twórczości oraz idei zawartych w jego książkach: patriotyzmu i przywiązania do tradycyjnych wartości.
Dnia 15 listopada 1916 r. zmarł Henryk Sienkiewicz, którego dzieła są istotną częścią dziedzictwa kulturowego narodu. W czasach zniewolenia pisał dla pokrzepienia serc, a Jego książki zbłądziły pod strzechy. Kolejne odcinki powieści Sienkiewicza publikowane w czasopismach gromadziły na wspólnej lekturze przedstawicieli wszystkich stanów.
Jego książki od chwili publikacji na zawsze weszły do podstawowego kanonu literatury polskiej. Był i jest ambasadorem polskości, m.in. za sprawą niosącej uniwersalne wartości powieści „Quo vadis”, która dziś, w chwili zderzenia cywilizacji, zyskuje dodatkowe, współczesne znaczenie.
Senat zwrócił się też do organów państwa i instytucji społeczeństwa obywatelskiego, by w swojej działalności w roku 2016 uwzględniły potrzebę popularyzacji twórczości Sienkiewicza.

Henryk Sienkiewicz w swoim gabinecie, rep. Piotr Mecik, źródło zdjęcia: http://culture.pl/pl/tworca/henryk-sienkiewicz


Osobiście jestem zadowolona z tego, że 2016 został rokiem Henryka Sienkiewicza. Bo ja lubię jego powieści i nowele! Czytam na forach poświęconych kanonom lektur szkolnych, że Sienkiewicz już się nie podoba, że nudny. Ale ja jestem zdania, że owszem, czytelnik - szczególnie młody, bo starszy zna te dzieła, nawet jeśli czytał niewiele albo prawie nic, to zna Sienkiewicza i Prusa. No więc czytelnik młody ma prawo nie lubić Trylogii albo 'W pustyni i w puszczy', ale nie ma prawa tego nie znać. 
Książki Sienkiewicza to podstawa naszej polskiej kultury, to znak tożsamości narodowej, aż wreszcie to baza literacka, do której odnosi się i ustosunkowuje się pozytywnie lub negatywnie cała późniejsza twórczość literacko-patriotyczna lub przygodowa i cała późniejsza filmografia polska, ta patriotyczna, ale i kabarety. Np. Elita 'Rycerze'.
Szanuję więc zdanie młodych, że im się Trylogia nie podoba, ale ignorancji nie znoszę. 
Więc cieszę się z tego roku Sienkiewicza. 
W moim domu często oglądamy sobie 'Potop', 'Ogniem i mieczem' i 'Pana Wołodyjowskiego' oraz 'Krzyżaków' i nigdy nam się to nie znudzi. Rozmawiamy też na temat, którego Zagłobę wolimy. 


Znalezione obrazy dla zapytania Zagłoba
Krzysztof Kowalewski
Mieczysław Pawlikowski
Kazimierz Wichniarz


Ja - pana Krzysztofa Kowalewskiego. Moja mama - pana Mieczysława Pawlikowskiego. A Wy?

Natomiast niezaprzeczalnym Mężczyzną Roku i przystojniakiem 'forever' jest Daniel Olbrychski:
W 'Potopie'
Znalezione obrazy dla zapytania Daniel Olbrychski TrylogiaZnalezione obrazy dla zapytania Daniel Olbrychski Trylogia
W 'Panu Wołodyjowskim':
 Znalezione obrazy dla zapytania Daniel Olbrychski TrylogiaZnalezione obrazy dla zapytania Daniel Olbrychski Pan WołodyjowskiZnalezione obrazy dla zapytania Daniel Olbrychski Pan WołodyjowskiZnalezione obrazy dla zapytania Daniel Olbrychski Pan Wołodyjowski
W 'Ogniem i mieczem':
Znalezione obrazy dla zapytania Daniel Olbrychski Trylogia Znalezione obrazy dla zapytania Daniel Olbrychski Ogniem i mieczem

 W Boże Narodzenie po raz kolejny obejrzałam sobie 'Ogniem i mieczem' i po raz kolejny przekonałam się, jak mistrzowsko pan Hoffman wykonał ten film, jak bardzo uwydatnił i on i sam Sienkiewicz, wszystkie wady i stereotypy Polaków i wszystkie nasze zalety: a więc brawurę, odwagę, ale i bezmyślność oraz stereotypy i nieufność wobec obcych. A kim są ci obcy? To obywatele Rzeczypospolitej innej narodowości, ale i Polacy, nie-szlachta.  Widzimy to w losach Bohuna, granego przez Aleksandra Domagarowa. Zawsze szkoda mi było jego, bo został on oszukany i zdradzony, a jego miłość zdeptana, tylko dlatego, że był Kozakiem.

 Znalezione obrazy dla zapytania Daniel Olbrychski Ogniem i mieczemZnalezione obrazy dla zapytania Daniel Olbrychski Ogniem i mieczem

Inna wielka kreacja tego filmu to  Bohdan Chmielnicki, grany przez Bohdana Stupkę, wspaniałego ukraińskiego aktora, zmarłego w 2012 roku w Kijowie. W Filwebie błędnie nazwanego polską odmianą imienia Bogdan. A on był Bohdanem! Otóż w tej postaci w filmie zawsze mam ciarki na plecach, gdy on mówi Skrzetuskiemu, że w Dzikich Polach tylko 'panowie szlachta' są szczęśliwi, że ludzie cierpią nędzę i prześladowania. To jest aż tragiczne, gdy Kozacy piją z nocnika, bo nie wiedzą, że takie coś istniało! A w XX wieku czy było inaczej na naszych Kresach? Opowiadał kiedyś dziadek, że dzieci wiejskie, oni, chodzili do ogrodu miejscowego Piłsudczyka słuchać 'krasnoludków' w małej skrzyneczce - czyli radia. 

Znalezione obrazy dla zapytania Daniel Olbrychski Ogniem i mieczemZnalezione obrazy dla zapytania Daniel Olbrychski Ogniem i mieczem


Ciekawi mnie co Wy sądzicie na temat kanonu lektur i tego Roku Sienkiewicza, ale i Trylogii i co tam Wam się skojarzy.

16 komentarzy:

  1. Ze wstydem muszę się przyznać, że jakoś nie mogę przekonać się do Sienkiewicza. Doceniam jego mistrzowskie pióro, ale moim ulubionym pisarzem nigdy nie zostanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale czytałaś? Ciekawią mnie argumenty przeciw.
      A jakie masz zdanie na temat 'klasycznego kanonu lektur'?

      Usuń
  2. Oglądałyśmy wszystkie ekranizacja. Z czytaniem bywało różnie, ale w tym roku mamy nadzieję, że narobimy :)

    Pozdrawiamy i zapraszamy do nas :)
    rodzinne-czytanie.blogspot.com

    + obserwujemy! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już Was widziałam w jakimś komentarzu na jakimś blogu. Zaobserwowałam i będę czytać.

      Usuń
  3. Ja jako Zagłobę zawsze widzę Mieczysława Pawlikowskiego a Olbrychski to jak dla mnie bardzo uzdolniony aktor. Z "Pana Wołodyjowskiego" lubię także Jana Nowickiego jako Ketlinga. Zresztą ogólnie lubię oglądać filmy kręcone w latach PRL-u. Wielu aktorów wtedy grających niestety już nie żyje, a współcześni młodzi - no cóż - ich "kreacje" nie zapadają głęboko w pamięć...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nowicki jako Ketling mi umknął.

      Usuń
    2. Bo są dwie ekranizacje. "Pan Wołodyjowski" z Nowickim w roli Ketlinga i "Przygody pana Michała" z Łapickim w tej roli.
      Zresztą kilka postaci też było granych przez różnych aktorów. Np. Zydor Luśnia - w "Przygodach..." był nim Ludwik Benoit, a w "Panu Wołodyjowskim" Gustaw Lutkiewicz.

      Usuń
  4. Do tego co czytałam i oglądałam ekranizacje już nie powrócę, ale poczytam o samym Sienkiewiczu a właśnie w ub. roku sobie nabyłam "Onegdaj" Marii Korniłowicz i nabędę sobie "Marie jego życia", ale sięgnę po "Wiry" i nowele.

    Młodzież dzisiaj ma już dzisiaj zupełnie inne zainteresowania stąd trudno będzie ją zmusić do czytania Sienkiewicza, ale dobrze by było, by czytali przynajmniej "Trylogię".

    Dla mnie Zagłobą będzie zawsze Pawlicki a Olbrychski okazał się mimo wielu wątpliwości świetnym Kmicicem i znakomitym Azją...chociaż .....myślę, że jednak Azją mógł być kto inny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znam ani 'Marii jego życia', ani 'Onegdaj'. Ale jestem zaciekawiona.
      Może nie dożyjemy czasów, gdy uczniowie nie będą kojarzyć Trylogii.
      Olbrychski jako Azja może rzeczywiście nie był najlepszy. Ale i nie był zły.

      Usuń
    2. Był świetny w roli Azji, ale jednak wcześniej grał Kmicica....i to zgrzyta....

      Usuń
  5. "W pustyni i w puszczy" mi się podobało bardzo, tak samo "Potop", ale nie znoszę po prostu "Krzyżaków", mam do nich wstręt i nie boję się do tego przyznać. Mam złe wspomnienia z tą książką. nie dam rady ani obejrzeć filmu ani sięgnąć ponownie po książkę. To moja trauma.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, jeśli trauma, to nie dziwię się, że nie sięgasz. Ja pamiętam, że 'Krzyżaków' czytałam z radością aż do bitwy pod Grunwaldem. Tam się zatrzymałam. Ale byłam jedyną z klady osobą, która przeczytała.
      Pamiętam, że w głowę się zachodziłam nad Zbyszkiem, że woli niemrawą Danusię od rześkiej i rączej Jagienki. I tak czytałam, licząc, ze może zrozumie.

      Usuń
  6. "Trylogię" przeczytałam jako 13-latka, podczas choroby, zachęcona opowiadaniami babci o Panu Zagłobie, Malym Rycerzu, Skrzetuskim. Wracałam do niej potem wiele razy, az wreszcie obejrzałam ekranizacje, które burzą obraz bohaterów. Dlatego "Ogniem i mieczem' juz nie oglądałam. Bo "Trylogia" to przede wszystkim bohaterowie, którzy nie mogą kojarzyć się ze współczesnymi nam celebrytami o nienajlepszej czasem reputacji.
    Nie wiem czy znajdę zrozumienie na tym blogu ale jednak piszę. Ze względu na Sienkiewicza. Polecam "Wiry".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry, witam na blogu.
      A tak, znalazła pani zrozumienie. Bardzo ciekawy wpis, który dał mi do myślenia. Chodzi o tych celebrytów. To bardzo ciekawa opinia. Ma pani na myśli honor, którego teraz jest mało?
      Proszę napisać coś więcej.
      'Wirów' jakoś nie czytałam.

      Usuń
  7. Jako odtrutkę na bajdurzenia zawarte w "Ogniem i mieczem" Sienkiewicza, polecam inne bajdy. "Taras Bulba" pióra Mikołaja Gogola. Prawda o sporze pomiędzy Kozakami a Polakami leży po środku. Jak zwykle. Mogła ponieść fantazja Sienkiewicza, to mogła również Gogola.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mądrze powiedziane. 'Tarasa Bulbę' oglądałam i polecam. Świetny film.

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...