poniedziałek, 25 stycznia 2016

Joanna M. Chmielewska 'Pod Wędrownym Aniołem' - o zmianach w życiu, Szklarskiej Porębie i wrastaniu w nowe miejsce.

 RECENZJA PREMIEROWA
Do sięgnięcia po tę książkę skłoniło mnie miejsce akcji - Szklarska Poręba, Sudety. Tam urodził się mój tato i gdyby nie pomysły mich dziadków to może i ja bym się tam urodziła. To jest ciekawe miejsce - takie, można rzec, historyczne.
Książka ukazała się 13 stycznia 2016 roku w wydawnictwie MG.
Gdy wpiszemy w Google nazwę pensjonatu, wyskoczy nam strona Dom Pod Wędrownym Aniołem, a tam galeria zdjęć i inne ciekawe rzeczy. 
http://www.podwedrownymaniolem.wszklarskiej.pl/4350,galeria.html
Więc stwierdziłam, że sięgnę do tej książki. Już pierwsze spojrzenie na tę książkę sprawia, że mamy ochotę ją otworzyć i przeczytać. Książka jest bowiem ładnie wydana, w twardej okładce. W środku są liczne fotografie. Jednym słowem, bardzo zachęcająca książka.


Od polskiego przybycia na Ziemie Odzyskane minęło już troszkę czasu, już i Polacy się tam zagnieździli i nabrali korzeni, więc można spokojnie napisać o tych ziemiach, bez palenia wszystkiego, co kojarzy się z dawnymi mieszkańcami tych ziem, Niemcami. A miejsce jest ciekawe, bo nie dość, że mieszka tam Duch Gór! (będę czytać książkę, którą mam już na półce), to w dodatku kiedyś mieszkał tam słynny Noblista Gerhart Johann Robert Hauptmann – niemiecki dramaturg i powieściopisarz, laureat literackiej Nagrody Nobla w 1912, przedstawiciel nurtu naturalistycznego w teatrze.Znalezione obrazy dla zapytania HAuptmann,
Carl Hauptmann
Carl Hauptmann, pisarz niemiecki
Znalezione obrazy dla zapytania Carl Hauptmann, oraz
Vlastimil Hofman, Madonna. 1909. Olej na płótnie. 60 x 60 cm. Galeria Obrazów, Lwów.
Wlastimil Hofman
Wlastimil Hofman, właśc. Vlastimil Hofmann – polski malarz, przedstawiciel symbolizmu.Znalezione obrazy dla zapytania Wlastimil Hofman
Wiedziałam, że taka autorka jak Joanna M. (Maria) Chmielewska istnieje, ale nie czytałam żadnej z jej książek. Nie znałam stylu jej pisarstwa, no nic. Dopiero teraz. Pani Chmielewska (po mężu, jak przeczytałam w książce), jest autorką książek dla dzieci i dorosłych. W 'Pod Wędrownym Aniołem' wspomina o książkach które pisała tak ciekawie, że aż chcę je przeczytać:
Okładka książki Mąż zastępczyOkładka książki Karminowy szalOkładka książki Poduszka w różowe słonieOkładka książki Sukienka z mgieł
Książka napisana jest lekkim, ciekawym i dotykającym istoty rzeczy językiem. Czyta się ją lekko i z przejęciem.
Autorka opisuje zmianę w swoim życiu, jak to mając dość życia w Gryficach i nie wyobrażając sobie pracy w szkole przez następne 25 lat (rozumiem, pracowałam, i w koszmarach nocnych ławkami i tablicą 'meblowałam' wyobrażenie czyśćca) wzięli kredyt w euro (bardzo ciekawy wątek!) i przeprowadzili się do Szklarskiej Poręby.
Książka opisuje tę przeprowadzkę, aklimatyzację rodziny w nowym miejscu (najbardziej ciekawiło mnie zadomawianie się męża, przemiłego człowieka i córeczki Julki, wspaniałej dziewuszki), przebudowę pensjonatu, poznawanie ludzi, szukanie pracy, zwiedzanie różnych muzeów i szlaków. Sama autorka jest osobą serdeczną i pozytywnie nastawioną do świata, ciekawą ludzi, którą to cechę w ludziach cenię bardzo, patrzącą na pamiątki o dawnych mieszkańcach bez uprzedzeń narodowościowych, jako o ludziach, którzy przeżyli swoje życie, namiętności, pasje i niepowodzenia.
Zdjęcia, zamieszczone w książce, unaoczniają te odkrycia.

Książka jest pozytywna, pełna nadziei i drobnych radości. Zdecydowanie warto po nią sięgnąć.
6 gwiazdek 
Za książkę dziękuję wydawnictwu MG:
uc?export=download&id=0B_-TXCvN-hX-N

5 komentarzy:

  1. Chmielewskiej czytałam jedynie "Poduszkę w różowe słonie"... co do tej pozycji: sięgnę po nią przy okazji z chęcią :)
    Pozdrawiam
    ksiazki-inna-rzeczywistosc.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze się nie zderzyłam z autorką, ale wiem, że koniecznie trzeba nadrobić zaległości ;)

    Pozdrawiam i zapraszam do siebie ;)
    http://tylkomagiaslowa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie znam jeszcze tej autorki, ale nazwisko kojarzę. Do Szklarskiej Poręby sama chętnie bym się wybrała :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka już do mnie dotarła. Będę ją niebawem czytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Też przeczytałam i mam zamiar sięgnąć po inne książki Pani Joanny:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...