piątek, 19 lutego 2016

Sofia Caspari 'W krainie wodospadów' - miłość i Nowy Świat, Argentyna i nowy początek. BO nigdy nie jest tak źle, żeby nie mogło być lepiej....

Recenzja premierowa
Książka ukazała się przedwczoraj, 17 lutego 2016 roku w Wydawnictwie Otwarte. Pisałam o tym kilka dni temu: 
Sofia Caspari
Autorka, Sofia Caspari
Sofia Caspari to pseudonim Kirsten Schützhofer (ur. 1972), autorki poczytnych powieści historycznych. Pisarka podróżowała po Ameryce Środkowej i Południowej. Dłuższy czas spędziła w Argentynie – historia i krajobrazy zrobiły na niej ogromne wrażenie, a mieszkańcy ją zafascynowali. „W krainie kolibrów” – pierwszy tom argentyńskiej sagi – tak bardzo spodobał się niemieckim czytelnikom, że znalazł się na liście bestsellerów tygodnika „Der Spiegel”. W Polsce książka również zyskała rzesze fanów (według materiałów ze strony http://otwarte.eu/author/sofia-caspari-2.
Pierwsza część pt. 'W krainie kolibrów'  ukazała się  1 lipca 2015 roku., część druga 'W krainie srebrnej rzeki'- 21 października 2015 roku, a 17 lutego, przedwczoraj - część trzecia, kończąca serię.

Sagę tę zamierzałam przeczytać już od kilku miesięcy, ale ciągle coś mi stało na przeszkodzie. Najczęściej inne książki. Teraz zaczęłam od końca, ale moje obawy, że coś mi umknęło się się sprawdziły, bo każda część jest o innych postaciach.
Co mogę o tej książce powiedzieć, ano to, że czyta się ją jednym tchem. Naprawdę. Mam taki zwyczaj, że sobie zakładam książki co 50 stron i tutaj mijały mi one błyskawicznie. Rzadko czytamy takie książki, które się połyka: Sapkowski, Margit Sandremo, Tolkien i teraz Caspari. Jest to książka magiczna, barwna, kolorowa, pełna namiętności i wartkiej akcji. Po prostu lektura, która wsysa. Ciągle były zmiany akcji i nowe wydarzenia. Mamy multum bohaterów, ale nic nie szkodzi. Można się połapać. A w dodatku na końcu wszystko się 'zazębia' i nadchodzi rozładowanie napięcia. 

Jest to książka, o której mówią mi znajome panie, gdy mówią, że chcą poczytać piękną książkę, książkę o miłości. Bo tutaj jest i miłość, i zdrada, i nienawiść, i zemsta aż po grób, i przepiękne opisy miłości, barwnych sukien, krajobrazów, posiadłości, i subtelne opisy.

Styl pisania jest niewidoczny technicznie. Są tam i opisy postaci i krajobrazów oraz dialogi, ale to wszystko tworzy całość. Czytelnik po prostu chłonie całość.

Autorka korzysta z motywów literatury przygodowo-romansowej, takiej jak miłość, zdrada itd, ale umieszcza to w takim zagęszczeniu i takiej ilości postaci, że książka nie jest zwykłym romansidłem. Te wszystkie postacie, wątki i miejsca (przypomnę, że akcja dzieje się w Argentynie w latach 1898-1904) w Rosario, Buenos Aires, w Patagonii i nad wodospadem Iguazu) tworzą panoramę Argentyny, ukazują społeczeństwo zróżnicowane, ale pełne nadziei na przyszłość. W zasadzie wszyscy przybyli tutaj, żeby coś odnaleźć, coś zgubić albo zacząć nowe życie. 
http://bi.gazeta.pl/im/7/8405/z8405607Q,Wodospad-Iguazu--Argentyna-Brazylia--Wspaniale-wod.jpg
Wodospady Iguazu, miejsce rozpoczęcia akcji 'W krainie wodospadów' . Źródło zdjęcia: tu
http://farm1.static.flickr.com/55/156477128_60b5f8b1d7_o.jpg
Fotografia Buenos Aires z roku 1900. Źródło: http://www.taringa.net/posts/imagenes/13775791/Mi-Buenos-Aires-querido-en-el-1900.html
http://www.swissinfo.ch/image/29896632/large4x3/640/470/7405a15599c8b63a046923c492a1508d/xe/1906-29896742.jpg
Imigrantki szwajcarskie w
Baradero (Province of Buenos Aires), early 1900, źródło zdjęcia: http://www.swissinfo.ch/eng/swiss-gauchos/29984128
Buenos Aires w roku 1900. Źródło zdjęcia: http://www.neeerd.com/img/imgAlbumes/1643/3234/0033_gj9htCTY-la-antigua-buenos-aires-antigua-buenosaires-fotosviejas.jpg

Wielkim bohaterem zborowym tej książki są kobiety, kobiety, które tutaj, w tym świecie niepewności i zagrożeń czyhających od ludzi o przyrody, odnajdują samodzielność, kształcą się, tworzą firmy, ale i
mają odwagę pokochać ludzi, którym los stawia im na drodze.

Książka jest soczysta i namiętna, pełna akcji i dynamizmu. To powieść, która zdobywa serce i która pozwala nam przenieść się w czasie i w miejscu. Porzucić nudną codzienność.
Polecam 
7 gwiazdek  

Za udostępnienie książki do czytania dziękuję Wydawnictwu Otwarte

Znalezione obrazy dla zapytania wydawnictwo otwarte

10 komentarzy:

  1. Brzmi interesująco, chyba jeszcze nie czytałam książki, której akcja dzieje się w Argentynie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, ja też nie. Znaczy się czytałam, ale reportaże. A jeśli chodzi o fabułę to mamy chyba tylko seriale. Więc to nowy temat. Ciekawe jest to, że losy ludzi, który przybyli tu do Argentyny po nowe życie są różnorodne, jedni idą na swoje, inni szukają wody albo ropy, a jeszcze inni tworzą firmę. A nawet handel żywym towarem z Europy do domów publicznych Buenos Aires. Jest nawet motyw propagatorki tanga i motyw polskiego żyda ze Lwowa, fotografa. No tutaj troszkę się zdenerwowałam, bo nasz Aaron z dzieciństwa pamięta ciągłe pogromy. Bez przesady, ciągłe? Nic innego?

      Usuń
  2. Mamy na nią chęć. Brzmi ciekawie :)

    Buziaczki! ♥
    Zapraszamy do nas :)
    rodzinne-czytanie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. O tej sadze usłyszałam dopiero wczoraj, gdy na blogach zaczęły pojawiać się recenzje najnowszej części :) okładki mnie wprost zachwycają!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zachwycają. Mnie czekają jeszcze pozostałe części.

      Usuń
  4. Dotarły do mnie właśnie wszystkie trzy tomy. Będę je czytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam tylko część trzecią, dwie pierwsze to ebooki. Literki są, ale nie prezentują się na półce. Niestety.

      Usuń
  5. Brzmi ciekawie. Chętnie po nią sięgnę . Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...