poniedziałek, 1 lutego 2016

Thor Heyerdahl - podróżnik-legenda. Przegląd najciekawszych książek

Thor Heyerdahl na Kon-Tiki, źródło: http://www.kon-tiki.no/en/request.php?id=thor_heyerdahl

Thor Heyerdahl - jak podaje Wikipedia - urodził się w 1914 roku w  Larviku, a zmarł w 2002 roku w  Colla Micheri). To  norweski odkrywca i podróżnik, zajmował się także antropologią i archeologią. Sławę przyniosła mu wyprawa na tratwie „Kon-Tiki” w 1947. Jakakolwiek książkę podróżniczą bym nie czytała, to wszyscy odwołują się do tego człowieka. 

 To człowiek, który przekraczał granice. I na pewno ten poniższy cytat odnosi się do niego:

Na Wyspie Wielkanocnej:
źródło:http://bushcraftczlowiekzbuszu.blogspot.com/2014/07/thor-heyerdahl.html
Z żoną na wyspie Fatu-Hiva:
http://bushcraftczlowiekzbuszu.blogspot.com/2014/07/thor-heyerdahl.html
Oto jego książki, które przeczytałam w ramach serii Naokoło Świata:

Książka pierwsza: 
Okładka książki Fatu HivaWydana w Polsce w 1978, oryginalnie pół wieku wcześniej:  
Tytuł oryginalny: På Jakt efter Paradiset (Hunt for Paradise), 1938; Fatu-Hiva: Back to Nature (changed title in English in 1974). 
Moja opinia o książce: 

Lubię sięgać po książki zapomniane, odkurzone i po raz kolejny trafiłam dobrze. Ja po książkę tego autora sięgnęłam po raz pierwszy, jednakże już zdążyłam się zorientować, że Thor Heyerdahl jest człowiekiem-symbolem dla podróżników - obieżyświatów starszego pokolenia reportaży.
Teraz wiem już dlaczego.

Książka wybija z naszego sposobu myślenia i w zupełnie nowym świetle stawia nasze myślenie o naszym świecie, o naszych sprawach.
Gdy wyobrażałam sobie, że szaleństwem jest ucieczka od skostniałych biur i blokowisk, to byłam w głębokim błędzie! Otóż, można porzucić całą cywilizację i, poślubiwszy wcześniej partnerkę, która chce z nami pójść dosłownie na koniec świata, pożegnać wszystko, wybrać najdziksze miejsce na świecie i po długiej podróży morskiej wylądować któregoś pięknego dnia na wyspie pełnej dziko wyglądających ludzi!
Otóż, Thor Heyehdahl, w przededniu drugiej wojny światowej, po ukończeniu studiów tak właśnie uczynił w towarzystwie swojej żony.

Książka jest relacją z okresu spędzonego na wyspie Fatu-Hiva, w Polinezji Francuskiej na Markizach. Książka jest pisana pięknym językiem, a jej konstrukcja sprawia, że słuchając nie nudziłam się. refleksje są przeplatane przygodami, więc co jakiś czas ciekawiło mnie 'co dalej'?
Książka jest więc nie tylko romantyczną przygodą (choć to także), ale przede wszystkim dogłębną analizą naszej cywilizacji, ale i postępu, tzw. prymitywizmu, natury człowieka, praw rządzących naturą i człowiekiem. Szerokie pole do dalszych refleksji - już po skończeniu książki. Opowiadał mi głos lektora - pana Mirosława Utty, był ciekawy i nie natrętny. Przy okazji dowiedziałam się dlaczego Polinezyjczycy nazwali białych 'podwójnymi ludźmi', kim są 'rodzice przyszłości', skąd się wzięły ananasy, bawełna i kokosy na Markizach i jak to jest, gdy się zjedzie z palmy.

Na koniec, po sprawdzeniu w Wikipedii, dodam, że widocznie życie pisze dziwne scenariusze, bo szkoda, że taka para nie przetrwała próby czasu. 
10 gwiazdek

Książka druga: 

Okładka książki Wyprawa Kon-Tiki Polskie wydanie książki pochodzi z roku 1957. Oryginalny tytuł to: The Kon-Tiki Expedition: By Raft Across the South Seas (Kon-Tiki ekspedisjonen, also known as Kon-Tiki: Across the Pacific in a Raft), 1948.
Moja opinia o książce:
 OCEAN SŁOWEM MALOWANY
Thora Heyerdahla należy dawkować co jakiś czas w kolejności chronologicznej. Kolejny reportaż norweskiego podróżnika środka XX wieku traktuje o wyprawie na tratwie z Peru do wysp Polinezji. Tytułowe Kon-Tiki to nazwa tratwy, nazwa nadana na cześć polinezyjskiego boga Tiki, o którym polinezyjskie legendy mówiły, że przybył na wyspy właśnie na takiej tratwie z krainy ze wschodu słońca. Wyprawa jest próba udowodnienia, że taka wyprawa była możliwa, co miało przypieczętować tezę autora - stojącą w opozycji do ówczesnego świata naukowego, że Polinezyjczycy przybyli z Ameryki Południowej.

To tyle teorii. Jednakże, o ile czytelnik nie za bardzo zastanawia się nad pochodzeniem Polinezyjczyków, to mam nadzieję, że zaciekawi go książka. Dlaczego?
Moim zdaniem, wartością literacką reportażu jest plastyczność opisu oceanu, stworzeń wszelakich, które nasi podróżnicy napotykali. Czytając miałam wrażenie, że ja również troszeczkę patrzę na świat z perspektywy tratwy Kon-Tiki. I po dla takiego wrażenia warto jest przeczytać książkę. 
7 gwiazdek

Książka trzecia: 
Okładka książki Aku - Aku. Tajemnica Wyspy Wielkanocnej  Pełny tytuł: 'Aku-aku. Tajemnica Wyspy Wielkanocnej'. Polskie wydanie pochodzi z roku 1966. Oryginalny tytuł to: 'Aku-Aku: The Secret of Easter Island', 1957.
Moja opinia o książce:
 Ciąg dalszy badań Thora Heyerdahla wokół jego 'idea fixe", czyli zagadki pochodzenia ludów Polinezji, która narodziła się - a przynajmniej czytelnicy dowiadują się w 'Fatu-Hiva'. Tutaj, w tej książce poznajemy zakamarki (dosłownie i w przenośni) Wyspy Wielkanocnej.
Wydaje mi się, że wartością książek tego autora jest barwny styl, bardzo działający na wyobraźnię czytelnika i udzielający się czytelnikowi zapał autora do badania zagadek archeologiczno-etnograficznych.
Aż chce się pojechać na Wyspę Wielkanocną i samemu poszukać naszego aku-aku. 
Autor odkrywa wiele nieznanych faktów z historii tej wyspy, np. dlaczego znikły wszystkie drzewa? Skąd się wzięły nory? Kto postawił gigantyczne rzeźby? Jak je postawił? Jak je przetransportowano? 
To kopalnia wiedzy!
8 gwiazdek

Książka czwarta:
Okładka książki Ekspedycja "Tygrys" Polskie wydanie pochodzi z roku 1985. Oryginalnie: The Tigris Expedition: In Search of Our Beginnings.
Moja opinia: 

Książka jest barwną opowieścią o Sumerach i żeglowaniu na statku ze trzciny. Jak zwykle, Thor Heyerdahl ożywia karty historii. Tym razem udowadnia tezę, że Sumerowie byli w stanie żeglować, co umożliwiło na kontakty kulturowe z innymi cywilizacjami w tym czasie - w Dolinie Indusu i Półwyspem Abisyńskim.
Czyta się ciekawie. 
7 gwiazdek







Jest jeszcze w ramach serii Naokoło Świata książka 'Ekspedycja Ra' o wyprawie na statku z trzciny przez Atlantyk. Oprócz opisu samej wyprawy i przygotowań zawiera elementy archeologii doświadczalnej i teorii migracji morskich ludów starożytnych, m. in. Egipcjan. . Szukam jej, na razie bezskutecznie.
 Okładka książki Ekspedycja Ra
Posiadam też w poczekalni audiobookowej książkę 'Spotkanie u brzegów Ameryki: historia pokonanych"
  

Na pewno będą ciekawe, bo ten Podróżnik pisał wspaniale!!!!! 

8 komentarzy:

  1. Książka o tak fascynującej postaci na pewno będzie też przyjemną lekturą dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fascynujący człowiek i pisał bardzo ciekawie!

      Usuń
  2. Nie słyszałam o tym człowieku, ale kto wie, może kiedyś będzie okazja sięgnąć po jego książki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sięgnij koniecznie! Nie będziesz zawiedziona!

      Usuń
  3. Jest mi znany, ale chyba tylko z "Wyprawy kon-tiki"
    Lektura zapowiada się ciekawie, bo tez postać nietuzinkowa...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozostałe książki są nawet ciekawsze! Na pewno 'Aku-aku' i 'Fatu-hiva', bo Thor mieszkał tam z żoną. Więc było romantycznie.

      Usuń
  4. :)
    "Czytając miałam wrażenie, że ja również troszeczkę patrzę na świat z perspektywy tratwy Kon-Tiki..."
    O, dokładnie takie wrażenie miałam czytając tę książkę.
    Myślałam też, że po polsku wyszły tylko dwie książki. Oprócz "Wyprawy Kon-tiki", "Aku-aku". Dziękuję za informację o innych książkach autora.:) Zwłaszcza opis "Fatu-hiva" brzmi fajnie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...