piątek, 11 marca 2016

Hanna Dikta 'We troje' - dwie siosty, rak i ważne decyzje, które mogą zmienić wszytko


Recenzja premierowa
Lubię takie książki! Jest to debiut pisarski autorki, ale zakończenie sugeruje, że będzie kontynuacja. Oby, bo czekam na dalszy ciąg! 
Książka ukazała się 15 lutego 2016 roku w wydawnictwie Zysk i S-ka.
Hanna Dikta
Autorka, źródło zdjęcia: blog autorki: http://www.hannadikta.pl/
Autorka, tak jak jej bohaterka Agata pochodzi z Piekar Śląskich i ukończyła polonistykę. Pracuje w szkole. Tutaj są różnice, bo Agata zostawiła tę pracę po roku. Ja mam podobną przeszłość, więc od razu polubiłam Agatę! 'We troje' to debiut książkowy.
Jest to literatura kobieca, ale taka, jaką uwielbiam. Narracja skupia się na postaci Agaty, głównej bohaterki, która jedzie do siostry na Śląsk, żeby wspierać ją w walce z rakiem. Rak jest dziedziczny, bo na niego zmarła jej matka. Na miejscu poznaje wreszcie szwagra, człowieka miłego. Ona ma męża, starszego o 20 lat Jacka, z którym jest szczęśliwa. Razem prowadzą pensjonat nad morzem, on jest jej ostoją i w ogóle nie odczuwają różnicy wieku.
Dopiero przyjazd do domu jest jak otwarcie puszki Pandory.

Proza jest gęsta i skupia się na Agacie. Na tym jak jedzie, co widzi, jaką zła wróżbą jest przejechanie sarny, jak odczuwapowrót wspomnień z dzieciństwa, rywalizacji z siostrą, jak przyjmuje powrót raka, słowa klucz, potwora, który zakończył jej dzieciństwo. Siostra jest inna, inaczej reaguje na chorobę, ma inne priorytety. W zasadzie narracja nie wychodzi poza subiektywne widzenie świata przez Agatę i to jest wielka zaleta tej powieści.Czyta się ją z ciekawością i z własnymi dobrymi radami dla niej, dla Agaty.
Agata wraca do domu, ale zaczyna patrzeć inaczej na siebie, na życie, na męża. Wszystko staje do góry nogami, a ona musi podjąć decyzje odnośnie swojego życia.

Według mnie książka jest o kobiecości i o podejmowaniu decyzji. Na okładce pani Danuta Pytlak napisała, że jest to książka o podejmowaniu decyzji, o tym, czym się kierujemy i kto ma na nie wpływ. Ja uważam, że jest to książka o tym, że nasze decyzje mają skutek zero-jedynkowy. Że to co robimy wywraca nam życie. W książce jest tak, że to Agata i jej siostra są 'decyzyjne', a panowie raczej się dostosowują. 

Książka każe nam zatrzymać się nad naszym życiem i pomyśleć nad tym, czego chcemy? Czy warto jest burzyć 'nudne' szczęście? Albo czy warto jest ryzykować niepewny ideał szczęścia? Dążyć do tego ideału?

Bardzo ciekawe postacie, bardzo wciągająca powieść. Trzy kobiety i dwóch mężczyzn, a reprezentują oni charakterystyczne postawy kobiet współczesnych i równorzędne sposoby życia. Każda czytelniczka będzie miała 'swoje typy' i na pewno będzie zaciekawiona. Ja polubiłam Jacka i to jemu kibicowałam gorąco. Czekam więc na ciąg dalszy. 
8 gwiazdek 

Za udostępnienie książki i za miłą dedykację specjalnie dla mnie dziękuję autorce.

9 komentarzy:

  1. Książka może być interesująca. Idealna na wiosenne przemyślenia :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta książka miała by u mnie może i wzgląd, gdyby nie ten szwagier, bo od razu wieje "chemią"....., która jak wicher zamieni wszystko w ruinę. Może dlatego, że już nie jestem na etapie romansów lubię książki, w których nie ma takich sytuacji, które wymagają wyborów...bo wybór jest tylko jeden.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba, że chodzi o innego rodzaju wybory.

      Usuń
    2. Przypomina mi się dowcip o tym, że zawsze są jakiś wybór, alternatywa. To albo tamto. Oj tak, szwagier ma w sobie coś.
      ps. Nie wiem dlaczego wszystkich denerwuje Jacek. bo mnie nie.

      Usuń
    3. Mnie akurat gość jest obojętny. Ja wolałabym by w książkach mniej było takich dylematów...którego gościa wybrać. Ta książka wydaje mi się byłaby ciekawsza, gdyby autorka nie WPLOTŁA TEGO WĄTKU.

      Usuń
    4. Czytałaś już tę książkę?

      Usuń
    5. Nie. Oczywiście nie czytałam. Ja to co napisałam to na podstawie Twojego opisu fabuły.

      Usuń
    6. Rozumiem. Ale może książki są właśnie o tym, żeby popatrzeć na świat z innej perspektywy i czasami się oburzyć na bohaterkę? Żeby pomyśleć, że 'kobieto błądzisz"?

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...