czwartek, 24 marca 2016

Leon Knabit OSB, Łukasz Wojtusik, fot. Adam Golec 'Dusza z ciała wyleciała. Rozmowy o śmierci i nie tylko'


RECENZJA PRZEDPREMIEROWA
Zaszczyt przeczytania tego wywiadu-rzeki spotkał mnie dzięki facebookowi, bo ojciec Leon Knabit prowadzi swój fanpage. Takie wspaniałe czerwone korale od razu poprawiają humor....


http://ps-po.pl/2016/02/24/nikt-nie-jest-byle-jaki-kazdy-jest-jakis/

Książka to zbiór 12 rozmów ojca Leona Knabita z Łukaszem Wojtusikiem, doświadczonym dziennikarzem. To jeden z lepszych wywiadów-rzek, jakie przeczytałam. Książka jest bardzo ciekawa, urozmaicona, w której sprawy egzystencjalne i religijne przeplatają się z ciekawostkami z życia i anegdotami.
Rozmowy dotyczą kwestii strachu przed śmiercią, ale cierpienia, bólu, starości i samotności. Mamy pytania o pogrzeb świecki i katolicki, o kremację, o żałobę po zmarłym, o zmiany w obyczajach pogrzebowych, o samobójstwa i wiele innych tematów. W naturalny sposób rozmowa przechodziła od wspomnień do teraźniejszości. Ojciec Knabit mówi o wspomnieniach z okupacji, o czasach przedsoborowych, ale i o współczesnych etycznych problemach związanych z tą delikatną sferą.
Rozmowa o śmierci przeradza się w rozmowę o współczesnym człowieku, człowieku zalewanym mediami, hałasem, wydarzeniami, pędem, ale coraz bardziej wypierającym nieznane. A tym nieznanym - co podkreśla ojciec Knabit - jest śmierć.
Jest to jednak podejście nowoczesne, współczesne, bazujące na mentalności współczesnych ludzi, nas czytelników, mówiące o depresji, o problemach sztucznego podtrzymywania życia, o pragnieniu par homoseksualnych do bycia informowanymi o stanie zdrowia ukochanych im osób.
Właściwie to w tej książce zobaczyłam religię taką, jaka ona jest w naszym społeczeństwie, w nas i zobaczyłam swoje własne, nasze wspólne lęki. Że umrzemy, że przeminiemy. Że mam prawo się bać....
Nie otrzymałam odpowiedzi na to czy w niebie są książki, ale dowiedziałam się wielu innych rzeczy.
To bardzo dobra książka, bardzo odpowiednia na okres wielkanocny.
Według mnie, pomagająca nam przemyśleć nasze podejście do spraw ostatecznych i bez zadufania, bez pouczania, bez krytykowania niewierzących. A zarazem zgodna z przekonaniami ojca Knabita.
Polecam.
8 gwiazdek 
Za PDF dziękuję autorowi. 

6 komentarzy:

  1. Rzeczywiście w okresie Wielkiej nocy przyda się trochę refleksji. I to takiej dla każdego, bo z tego co piszesz, każdy może coś dla siebie odnaleźć.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, naprawdę dla każdego, bo jest i o przemijaniu, i o religii, ale i o emeryturach w klasztorze, a nawet o pogrzebach komunistów.... Bardzo dobra książka.

    OdpowiedzUsuń
  3. Hmmm, to może być coś dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Szczerze powiedziawszy, to chyba czegoś takiego szukałem. Od dziecka zastanawiałem się nad śmiercią, przemijaniem, końcem. Miło mi, że dowiedziałem się o tym dziele, które dodaję na listę ,,muszę", huh. Dziękuję za przedstawienie! c;

    OdpowiedzUsuń
  5. Byłoby super przeczytac :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Faktycznie zaszczyt Cię kopnął :) aż zazdroszczę :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...