wtorek, 1 marca 2016

Noah Gordon cykl 'Medicus':'Medicus', 'Szaman' i 'Spadkobierczyni Medicusa'

Dzień dobry, 
W związku z tym, że wciąż czytam 'Shantaram', a jest to ciekawa, ale jedna z największych książek jakie w życiu czytałam, to dziś post powtórkowy, ale ciekawy. 
Napiszę Wam o cyklu 'Medicus' Noaha Gordona. Może znacie? Po angielsku nazywa się to 'Cole family trilogy'.
Cykl składa się z trzech części i opowiada o dziejach medycyny. Najciekawsza jest część pierwsza, tak uważam. 
Okładka książki Medicus Tytuł polski brzmi 'Medicus'. Oryginalny to The Physician. Książka została wydana w 1986 roku.Wydanie, którego okładkę prezentuję pochodzi z 2002 roku z wydawnictwa Książnica. Liczy sobie 592 strony pasjonującej lektury. 
Dzieje się to w XI wieku w Anglii. Rob Cole, syn cieśli i hafciarki pragnie zostać lekarzem. W Anglii jest to niemożliwe. Zresztą, oficjalna medycyna jest mało naukowa, ale chłopak ma szczęście. bo zostaje pomocnikiem wędrownego balwierza parającego się również leczeniem. To człowiek prosty, ale mądry, który wskazuje chłopcu drogę. Powieść jest znakomitą panoramą średniowiecznej Europy, a potem Persji. 
Bo Cole jakimś dziwnym trafem dowiaduje się o istnieniu słynnego perskiego medyka, który kształci uczniów, i pod którego skrzydłem chłopiec mógłby zobaczyć sekcję człowieka! 
Kontrast pomiędzy brudną, biedną i zacofaną Europą oraz światłą Persją jest diametralny!

Książkę czyta się świetnie. 
Oto moja recenzja:
Książkę przeczytałam kilka lat temu. Teraz zamierzam dokończyć czytać cykl. Pamiętam z książki, że fabuła była zajmująca, i że .... świnie nie mają wyrostka,w wiec średniowieczni medycy muzułmańscy nie wyodrębnili tej części ciała.
Jestem ciekawa, jakie będą moje wrażenia po tylu latach.
cd. Dodane 'po tylu latach':
Powieść na nowo mnie pochłonęła, zdumiała i pokazała mi całe bogactwo dziedzictwa Bliskiego Wschodu, tak dalekie od naszych stereotypów. Czytając, nieomalże widziałam wszelkie smaki i zapachy Persji. I to bogactwo szczegółów! Chylę czoła przed kwerendą autora! Przecież to musiało zająć mu dużo czasu! 
7 gwiazdek

Okładka książki SzamanCzęść druga cyklu nosi tytuł 'Szaman', w oryginale 'Shaman', wydana w 1992 roku. Również jest opasła, bo liczy sobie 608 stron. Mija kilka stuleci. Potomek Roba Cole'a przenosi się do Nowego Świata. Tam zamieszkuje w miasteczku amerykańskim, gdzie ma styczność z Indianami. Potomek Roba dziedziczy po przodkach dar czytania w ludzkich organizmach.
Oto moja recenzja:
Książka mnie nie zawiodła. Tak jak w pierwszej części trylogii, autor opisuje życie ludzi na styku kultur. Podoba mi się to, że tak wielką wagę przykłada do prawdy historycznej, obalania stereotypów i obrony cierpiących - tutaj: Indian.
Jedyne, co mnie w powieści denerwowało, to ... postać żony Cole'a Seniora - Sary: dla mnie to irytująca zazdrośnica, 'kobieta-bluszcz' bez własnych poglądów. Taka antagonistka Szamanki. (spojler z mojej recenzji na lc usunęłam....)
8 gwiazdek

Okładka książki Spadkobierczyni MedicusaCzęść trzecia, kończąca serię. Tytuł polski 'Spadkobierczyni Medicusa'. Po angielsku brzmiał Matters of Choice i została wydana w roku 1995. Jest krótsza niż poprzednie, bo liczy sobie 292 strony, i inna w treści. Jest współczesna, opowiada o dylematach współczesnej lekarki, 'potomkini' Roba Cole'a, pracującej w klinice. 
Książkę oceniłam na 6 gwiazdek.
Oto moja recenzja:
Trzeci tom trylogii Gordona różni się od dwóch poprzednich części przede wszystkim tym, że jest osadzony w czasach współczesnych. Nie mogę powiedzieć, że jest to książka zła, bo czyta się ją szybko i z zaciekawieniem. Lubię powieści o przełomach w życiu i o tym,że w pewnym wieku człowiek dojrzewa do tego,żeby odpuścić sobie wszystko to, co nas w naszym życiu męczy i pobyć z sobą samym. No wiec jest to powieść o KOBIECIE.
Przyszedł mi do głowy żart i pytanie o to, jak długo autor zdobywał materiały do książki, bo w pierwszym tomie autor zgłębiał kulturę jedenastowiecznej Anglii, Persji i Żydów. W drugim tomie - widzimy wojnę secesyjną i Indian Ameryki Północnej, a w tomie trzecim - mamy ODRĘBNĄ GALAKTYKĘ - WEWNĘTRZNY ŚWIAT KOBIETY! I w dodatku napisany przez mężczyznę - przebija z opowieści empatia, zrozumienie i poważne potraktowanie.
Zaletą książki jest zwrócenie uwagi na problem aborcji i macierzyństwa. 

Autor, Noah Gordon  urodził się w roku 1926 i jest amerykańskim pisarzem żydowskiego pochodzenia. Żydzi, ich losy i traktowanie są ważnym elementem jego pasjonującej twórczości. 
Kilku książek autora jeszcze nie czytałam, ale chciałabym kiedyś znaleźć czas. 
Zaletą tych książek są detale historyczne, wspaniałe tło obyczajowe i niebanalne relacje sercowe bohaterów.
Za powieść 'Szaman' autor otrzymał nagrodę James Fenimore Cooper Prize for Best Historical Fiction in 1993.

Oto one:

Okładka książki Rabin
Debiutancka powieść autora z roku 1965, o rabinie, który ożenił się z córką pastora.
Okładka książki Medicus z Saragossy
Oryginalny tytuł brzmi 'The Last Jew' z roku 2000, o Hiszpanii w czasach Inkwizycji. Dzieje człowieka, który uszedłszy z pogromu, w przebraniu szuka swego miejsca w świecie. W roku 1492 Izabela Kastylijska i Ferdynand Aragoński, władcy Hiszpanii, wydają edykt nakazujący wszystkim Żydom opuszczenie królestwa.




Okładka książki Diament Jerozolimski
powieść z roku 1979 o historii pewnego diamentu i rodziny jubilerów, której dzieje od wieków splatały się z losami klejnotu.
Okładka książki Lekarze
powieść z roku 1969 o trzech młodych lekarzach na oddziale chirurgicznym okręgowego szpitala amerykańskiego.  

6 komentarzy:

  1. Ja też niedługo biorę się za "Shantaran". Zapowiada się fantastyczna lektura na wieeeeele wieczorów. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaczęłam w sobotę, tak przez chwilkę, wczoraj i dzisiaj i jestem w połowie. Czyta się to jednym tchem, a przygody zapierają dech w piersiach.

      Usuń
  2. Może być ciekawe, lubię ten okres w historii :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam. Mam i czytałam ,,Medicus,, Szaman,, Spadkobierczyni Medicusa,, Czy ,,Medicus z Saragossy,, to ta sama książka co ,,Medicus?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...