sobota, 9 kwietnia 2016

Anna Mieszkowska 'Bodo wśród gwiazd. Opowieść o losach twórców przedwojennych kabaretów'

 Autorka: ze strony autorskiej: http://www.annamieszkowska.pl/
Warszawianka, absolwentka wydziału Wiedzy o Teatrze w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (obecnie Akademia Teatralna).
Pracuje w Polskiej Akademii Nauk Archiwum w Warszawie. Współpracuje też z Archiwum Emigracji w Toruniu.
Od wielu lat zbiera dokumentację teatralną o działalności polskich artystów poza krajem.

   Anna Mieszkowska

 "Bodo wśród gwiazd' ukazała się 2 marca 2016 roku w wydawnictwie Marginesy.
 Książkę oceniam na tak i na nie nie. O ile po tytule spodziewałam się biografii Bodo, to otrzymałam tylko jeden rozdział o nim, a reszta była o innych twórcach i gwiazdach kabaretów. Nie wyczerpałam głodu informacji o nim w żadnym wypadku. Tym bardziej, że serial jakoś nie przykuł mojej uwagi.
Bo ja źle odczytałam tytuł 'Bodo wśród gwiazd' zrozumiałam jako Bodo na niebie, że to hagiografia Bodo, a tymczasem tytuł można odczytać Bodo i gwiazdy.
W każdym razie jest to nowoczesna, pełna plakatów przedwojennych, miejsc, osób i dat książka o polskiej przedwojennej piosence. O pięknych, mądrych słowach, o kwitnącej przedwojennej estradzie, która rozpierzchła się po wojnie, ale w czasie wojny odgrywała wielką rolę. Zabił ją powojenny świat Zachodu.
Książka podzielona jest na kilkanaście rozdzialików o różnych postaciach: Bodo, Fryderyk Járosy, Hanka Ordonówna, Stefcia Górska, Zofia Terné, Maria Modzelewska, Konrad Tom i Zula Pogorzelska, Feliks Konarski i Nina Oleńska, Alfred Schütz, Renata Bogdańska-Anders, Gwidon Borucki, Wojciech Wojtecki, Wiktor Budzyński, Stanisław Ruszała i Loda Halama, a także wszechobecni Marian Hemar, Julian Tuwim, Andrzej Włast i Henryk Wars. Wielu z nich kompletnie nie znałam, a ta książka przybliżyła mi ich i dodała smaku do dalszych lektur.

Bardzo przypadła mi do gustu staranna szata graficzna i uwypuklenie co piękniejszych słów piosenek przedwojennych. Lubię je i wiele z nich kojarzę. Poza tym, z ciekawością podziwiałam przedwojenne fotosy i plakaty dla podglądania ówczesnej mody i fryzur. Suknie były piękne! I zdumiona byłam widząc, że wiele z tych kreacji: butów, sukni byłoby modnych teraz.
W rozdziałach o twórcach, którzy najwięcej dokonali podczas wojny, jeżdżąc z korpusem gen. Andersa największą moją ciekawość wzbudziła opowieść o powstaniu 'Czerwonych maków'.
Reasumując, tytuł książki wprowadza w błąd, bo nie mamy tutaj wszystkiego o Bodo, są za to inne wspaniałe rzeczy i je czyta się i przegląda z ciekawością. Treści nie ma dużo, ale jest ona konkretna, treściwa, pełna informacji i napisana przystępnym językiem. Nie wiedziałam, że mieliśmy w Polsce tak wspaniałych artystów! I że lubię modę przedwojenną, bo wiele z takich fasonów posiadam w szafie.
7 gwiazdek 
Za książkę dziękuję wydawnictwu Marginesy:
Znalezione obrazy dla zapytania Marginesy Logo

6 komentarzy:

  1. Mimo, że na co dzień nie czytam takich książek, to Twoja recenzja mnie zainteresowała.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie sądziłam, że Bodo będzie tak działał na współczesne pokolenie. Pamiętam zachwyty mojej babci podczas filmów z tym aktorem, a teraz proszę - można poznać tę postać nieco bliżej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, moda na ten okres wchodzi już od jakiegoś czasu. Pani Banaszek śpiewa przecież te piosenki i Robert Janowski. No i sporo osób pamięta przecież program 'W starym kinie'.

      Usuń
  3. Wszyscy się na tego biednego Bodzia rzucili, dzisiaj w księgarni widziałam z 4 książki o nim. Pewnie chcieli zarobić przy okazji serialu. A serial słabiuchny, oj, słabiuchny... :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie słabiuchny. Ta książka jest nie tylko o Bodziu.

      Usuń
  4. Szkoda, że tylko jeden rozdział o Bodo, ale mimo wszystko książka i tak mnie ciekawi.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...