poniedziałek, 25 kwietnia 2016

Książki o Alasce: Jarosław Potocki 'Na szlakach i bezdrożach Alaski' i Janusz Wolniewicz 'W krainie złota i totemów'

W ramach pisania o książkach z serii Naokoło Świata, które czytałam - nie wszystkie - ją dwie książki o Alasce, tym ciekawym stanie USA, który ja kojarzę z serialu 'Przystanek Alaska'. 
Pisał o niej oczywiście Olgierd Budrewicz, ale i inni. Oto dwie książki.
Pierwsza, to Jarosława Potockiego 'Na szlakach i bezdrożach Alaski', wydana w Naokoło Świata w 1959 roku: 
Okładka książki Na szlakach i bezdrożach Alaski - wspomnienia myśliwskie Moja opinia: 
Książka mnie wynudziła. Nie wiem czy to kwestia tematu czy samej książki, ale chyba jeszcze bardziej niż księga o polowaniach wynudziłaby mnie książka o łowieniu ryb! (wybacz wujku - miłośniku rybołówstwa). W ramach zemsty powinno się napisać tomisko o kupowaniu butów! Niech i ONI się męczą.
W każdym razie styl był poprawny, narrator był wyraźnie zainteresowany tematem, zdobył sporo wiadomości, przytoczył wiele historii z życia alaskańskich myśliwych.Nawet zdjęcia porobił. Cóż z tego, jak mnie to nawet nie nudziło, ale momentalnie raziło. Bo widocznie czasy już się zmieniły, i raczej wolimy obserwować zwierzęta, niż je zabijać. Dwie sceny wzbudziły moją szczególną odrazę: zabicie orła i zabicie niedźwiedzia brunatnego, gdy jadł sobie jagody (całkiem jak Miś Yogi z bajki). Nie atakował, po prostu jadł. A to wszystko nie wiem po co! Rozumiem mieszkańców, którzy ze skórek żyli, ale ci mieszkańcy w tym czasie - zgodnie z tym co pisze autor - dostawali alkohol i broń. Na skórkach zarabiali przybysze, fascynaci myślistwa. I to oni zdobywali nagrody na wystawach skórek i poroży. A że jakiś niedźwiedź zginął bezsensownie?
W każdym razie już pod koniec książki ujęła mnie postać starego trapa Billa, który żył w symbiozie ze zwierzętami Alaski, gdzie w samotni, pośród niedźwiadków, wiewiórek i wydr chciał dożyć swych dni. 
3 gwiazdki

Okładka książki W krainie złota i totemów  Książka ukazała się w Naokoło Świata w 1968. 
Moja opinia:

Książka ciekawa - taki reportaż w 'starym stylu'. Są tu ciekawe opisy podróży autora, który wraz z kolegą 'Stachem' poleciał na Alaskę, a potem obaj pociągiem pojechali do Vancouver.
Oczywiście są tu spotkania z Polakami, opisy egzotycznych krajobrazów i roślin, podróż śladami traperów do McKinley, zdobywanie złota, spotkanie z Eskimosami, ale także z Polakami mieszkającymi tam. Mamy tutaj również opis ogromnych lasów kanadyjskich, pełnych ciekawych zwierząt i gigantycznych roślin. 
 7 gwiazdek

3 komentarze:

  1. O Alasce to bym poczytała. Nawet się zastanawiam czy nie mam jakiegoś starego wydania "Na szlakach i bezdrożach Alaski", bo tytuł chodzi mi po głowie... Czerwona okładka, regał w pokoju Rodziców... Muszę sprawdzić :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, to by było fajnie.
      Może taka?
      http://img19.staticclassifieds.com/images_tablicapl/352341995_1_261x203_na-szlakach-i-bezdrozach-alaski-jaroslaw-potocki-torun_rev001.jpg

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...