środa, 6 kwietnia 2016

Osa Johnson 'Poślubiłam przygodę' - mój mały powrót serii Naokoło Świata

Okładka książki Poślubiłam przygodęCi, co czytują mnie regularnie, wiedzą, że podjęłam się jakieś 2 lata temu projektu czytania książek ze wspaniałej serii podróżniczej Iskier 'Naokoło Świata', kontynuowanej jako 'Dookoła Świata' w wydawnictwie Muza, w tej samej szacie graficznej.  
Jedną z takich książek było 'Poślubiłam przygodę' Osy Johnson. 
Książka ukazała się oryginalnie w roku 1940 pod tytułem 'I married the adventure". Na polski przetłumaczył ją Leonid Teliga (ten Teliga). Ukazała się w roku 1997 w serii Dookoła Świata w wydawnictwie Muza. Jest to wznowienie. Wcześniej ukazała się ona w Iskrach, w 1960 roku w kultowej serii Naokoło Świata. 
Oto okładka:
 
Okładka wydania angielskiego:
źródło: wikipedia
 Może zacznę od krótkiego opisania autorki.
Osa Helen Johnson żyła w latach 1894-1953. Była amerykańską podróżniczką i współautorką filmów dokumentalnych. Jako dwudziestosześciolatka poznała i poślubiła Marina Johnsona (Martin Elmer Johnson ( 1884 – 1937) , który wcześniej był m.in. członkiem wyprawy (oraz kucharzem) Jacka Londona. Razem postanowili razem podróżować do mało znanych zakątków globu. Pierwszą wyprawą była 9-miesięczna wędrówka po niedostępnych rejonach Nowych Hybrydów (dzisiejsze Vanuatu) i Wysp Salomona na Oceanie Spokojnym. Wtedy też powstał pierwszy film dokumentalny - "Among the Cannibal Isles of the South Seas" (1918) (źródło opisu: http://lubimyczytac.pl/autor/54561/osa-johnson). 
W Chanute, w Kansas mieści się 'Martin and Osa Johnson Safari Museum'.
Martin and Osa Johnson Safari Museum
Oto wybrana filmografia. Proszę wybaczyć,ale szukanie polskich odpowiedników pozostawiam Wam, czytelnicy:
  • Cannibals of the South Seas (1912)
  • Jack London's Adventures of the South Seas (1913)
  • Among the Cannibal Isles of the South Seas (1918)
  • Jungle Adventures (1921) (filmed in British North Borneo)
  • Headhunters of the South Seas (1922)
  • Trailing Wild African Animals (1923)
  • Martin's Safari (1928)
  • Simba: King of the Beasts (1928)
  • Across the World with Mr. and Mrs. Johnson (1930)
  • Wonders of the Congo (1931)
  • Congorilla (1932)
  • Wings Over Africa (1934)
  • Baboona (1935)
  • Children of Africa (1937)
  • Jungle Depths of Borneo (1937)
  • Borneo (1937) (filmed in British North Borneo)
  • Jungles Calling (1937)
  • I Married Adventure (1940)
  • African Paradise (1941)
  • Tulagi and the Solomons (1943)
  • Big Game Hunt (1950s), on TV
 Znajdziemy wiele fotografii tej niezwykłej kobiety:
Źródło: http://kellyenright.com/tag/osa-johnson/
Osa z mężem, źródło: http://www.yelp.com/biz/martin-and-osa-johnson-safari-museum-chanute
http://www.britannica.com/biography/Osa-Johnson
I moje ulubione z gibbonem w aeroplanie: 
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b9/Osa_Johnson_and_airplane.jpg/220px-Osa_Johnson_and_airplane.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_and_Osa_Johnson
Moja opinia:
Książki z serii "Naokoło świata' to dla mnie sprawdzona marka, bo z każdej z nich dowiaduję się czegoś nowego i pozostaje we mnie wrażenie, że nie faszerowano mnie fikcją. Tutaj mamy do czynienia z opowieścią Osy Johnson, żony Martina Jonhnsona, którzy razem przemierzyli Nowe Hybrydy, Borneo i Afrykę Równikową filmując ludzi i zwierzęta. Para zaczęła swoją pasję od obserwacji prymitywnych plemion ludożerców, a potem rozwinęła swoje zainteresowania na zwierzęta. Obserwowali słonie, lwy, goryle i inne zwierzęta w ich naturalnych warunkach. Było to o tyle innowacyjne, ze działo się to sto lat temu, gdy Afryka była kontynentem skolonizowanym, zaś 'biali' zazwyczaj polowali na zwierzęta.
W tle opisów, mamy w tej pięknej książce opis pięknej miłości dwojga ludzi, którzy dzielili pasję, wspaniale się uzupełniając. Osa, narratorka, na każdym kroku wspomina o trosce o męża i trosce męża, o tym, że zawsze go wspierała, że dzieliła z nim życie i przygody.
To była niezwykła kobieta. Niezwykłe czasy i niezwykłe małżeństwo, takie, którego już nie spotkamy w dzisiejszych egoistycznych czasach.
Bo która współczesna kobieta tak jak Osa Johnson przejdzie bez słowa przez całą galerię handlową nie kupując ani ciuszka, jednocześnie wydając dużą sumę na sweterki dla gibona i orangutana?
Serdecznie zachęcam do sięgnięcia po książkę. 
7 gwiazdek 


4 komentarze:

  1. Mam w domu jedną książkę z tej serii - kupiłam kiedyś w antykwariacie, a potem jak po przeczytaniu szukałam innych, nie mogłam już nic znaleźć :( Opisywana przez Ciebie książka na pewno by mnie zainteresowała! Chyba znowu muszę się wybrać na spacer po ulubionych antykwariatach! :) Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Z pewnością wyjątkowa kobieta. Przyznam, że dotąd raczej niewiele o niej słyszałam. Chętnie poznałabym ją bliżej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta seria wydaje się być super, muszę przyjrzeć się jej bliżej ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...