czwartek, 23 czerwca 2016

Alfred Szklarski 'Tomek w krainie kangurów' - dziecięca klasyka powieści podróżniczej

Alfred Szklarski  (ur. 21 stycznia 1912 w Chicago, zm. 9 kwietnia 1992 w Katowicach)
Okładka książki Tomek w krainie kangurów 
Stara baba, a książki dla dzieci czyta. Ale chciałam sprawdzić jak zmienił się mój gust od dzieciństwa, bo w szkole podstawowej książki te mi się kompletnie nie podobały. Pamiętam, że nawet w naszej nędznej bibliotece szkolnej seria ta stała, ale ja po kilku stronach zasypiałam. Kompletnie mnie one nie wciągnęły. Teraz postanowiłam sprawdzić czy antypatie książkowe trwają przez całe życie. Zaopatrzyłam się więc w audiobook. Mycie okien to dobra okazja do słuchania książki, więc słuchałam. I ku mojemu zdziwieniu rozerwałam się słuchając pierwszej części przygód Tomka Wilmowskiego. Bardzo miła lektura.
Ale gdybym miała typować książkę tę jako lekturę dla swojej klasy, gdybym taką miała, albo dla swojego dziecka, to obstawiałabym, że książka zostanie sromotnie porzucona, mniej więcej jak to ja zrobiłam kiedyś.
Książkę cechuje piękny, literacki język, zarówno w opisach, jak i w dialogach. To dobrze i źle, bo teraz nikt nie używa imiesłowowych równoważników zdań. Jest też sporo wiedzy o zwierzętach danego kontynentu, o geografii i historii odkryć. Wszystko to wplecione w rozmowy, w narrację. Opisy zaś dzieci nudzą. Mnie zaś ciekawiły.
'Tomek w krainie kangurów' ukazał się w Katowicach w 1957, ale akcja nie toczy się w czasach współczesnych ukazaniu się, lecz w czasie zaborów. Bohaterowie mają więc problemy podobne do tych, które mieli czytelnicy z 1957 roku. To był zdaje się kostium historyczny,tak jak 'Konrad Wallenrod'. W pierwszym rozdziale widzimy Tomka Wilmowskiego w swojej szkole i rodzinie. Ojciec - na emigracji politycznej, w szkole - propaganda rosyjska. Inteligencka młodzież dostaje dwie porcje wiedzy. Jedną jest oficjalna wiedza szkolna, a drugą 'Prawdziwa historia Polski'. I trzeba pomysłowości tych młodych głów, żeby się w tym nie pogubić.
Książka chwali wartości pozytywne, takie jak solidarność przyjaciół, lojalność, pomoc w potrzebie, ale i naukę, która przydaje się w życiu.
Podsumowując, książka mnie, już nie dziecku, spodobała się, a nawet zamierzam słuchać następnych części. Chciałabym kiedyś, żeby moje dzieci je czytały, bo to wartościowa lektura, ale nie wiem, czy dla młodego umysłu taki styl powieści jest jeszcze ciekawy. 
7 gwiazdek 

Na koniec przedstawiam twórczość Szklarskiego na podstawie Wikipedii:

Twórczość

Był autorem wielotomowego cyklu o przygodach Tomka Wilmowskiego:
  • Tomek w krainie kangurów (Katowice 1957, Wyd. Śląsk)
  • Przygody Tomka na Czarnym Lądzie (Katowice 1958, Wyd. Śląsk; nowy wydawca stosuje od 1991 tytuł Tomek na Czarnym Lądzie)
  • Tomek na wojennej ścieżce (Katowice 1959, Wyd. Śląsk)
  • Tomek na tropach Yeti (Katowice 1961, Wyd. Śląsk)
  • Tajemnicza wyprawa Tomka (Katowice 1963, Wyd. Śląsk)
  • Tomek wśród łowców głów (Katowice 1965, Wyd. Śląsk)
  • Tomek u źródeł Amazonki (Katowice 1967, Wyd. Śląsk)
  • Tomek w Gran Chaco (Katowice 1987, Wyd. Śląsk)
  • Tomek w grobowcach faraonów (1994, tom wydany pośmiertnie, dokończony przez ks. Adama Zelgę na podstawie notatek pozostawionych przez autora).
Zapowiadana od 1978 ostatnia część pt. „Przygody Tomka na Alasce” nie ujrzała światła dziennego.
Był współautorem (razem z żoną Krystyną Szklarską) trylogii indiańskiej Złoto Gór Czarnych:
  • Tom I – Orle Pióra (Katowice 1974, Wyd. Śląsk)
  • Tom II – Przekleństwo złota (Katowice 1977, Wyd. Śląsk)
  • Tom III – Ostatnia walka Dakotów (Katowice 1979, Wyd. Śląsk)
Ponadto napisał
  • jako Aleksander Gruda:
    • Żelazny pazur (1942)
    • Krwawe diamenty (1943)
    • Tornado (Warszawa 1943, Wyd. Polskie)
    • Tajemnica grobowca (1944)
  • jako Alfred Bronowski:
    • Gorący ślad. Współczesna powieść sensacyjna (1946)
    • Trzy siostry. Powieść (1946)
    • Błędne ognie. Opowieść współczesna z życia górników (1947)
    • Nie czekaj na mnie. Powieść współczesna (1947)
  • oraz:
    • Tomek w tarapatach (1948, pod pseud. Fred Garland)
    • Sobowtór profesora Rawy (1963, powieść science fiction dla młodzieży)

11 komentarzy:

  1. Mnie się najbardziej chyba "Tomek na wojennej ścieżce" podobał, bo swego czasu bardzo lubiłam książki o Indianach czytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Numer trzeci. To dojdę do tej książki, spokojnie.

      Usuń
  2. Ja się w podstawówce zaczytywałam całą tą serią :) Podróże, patriotyzm i bohater, którego mogłam ubóstwiać to wtedy była idealna mieszanka :) Dziś na półce stoi cała seria ale trochę boję się do nich wracać, bo może teraz bym ich nie przełknęła ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja odwrotna jestem. Kiedyś nie, a teraz tak :)
      Właśnie się dziwię, że kiedyś taki bohater mnie nie ciekawił. Bo Niziurskiego lubiłam. A tam chyba występował podobny system wartości.

      Usuń
  3. Wszystkich "Tomków" nie przeczytałam, ale większość tak. To były moje ulubione w dzieciństwie książki przygodowe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jako dziewczynka lubiłam Makuszyńskiego i Astrid Lindgren. Niestety, wiele książek nie było dostępnych wtedy. Pamiętam, że spisałam mamie listę książek do kupienia i co można było, to mi kupowała.

      Usuń
  4. W dzieciństwie nie poznałam tej książki, ale spodobałaby mi się, bo uwielbiałam tego typu klimaty. Dzisiaj sporo dzieci ma problem z tą lekturą, chociaż jeszcze znajdują się tacy, którzy sięgają po całą serię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja byłam tą nieczytającą Szklarskiego, ale cieszę się, że sięgają i chcą to czytać. Wracając do siebie jako dziecka, to miałam dziwny gust, bo nie lubiłam Kubusia Puchatka i Doktora Dolittle.

      Usuń
  5. Zawsze lubiłam przygody Tomka :) Do tej pory mam niemal wszystkie części w biblioteczce :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chciałbym własnie nabyć tę książkę tylko najtańszą opcję znalazłem na stronie http://aros.pl/ksiazka/tomek-w-krainie-kangurow a na pewno gdzieś jest jeszcze taniej. Może ktoś wie i podzieli się ze mną tą informacją. Z góry dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A w Taniej Książce albo innych półkach z lekturami nie ma?

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...