wtorek, 14 czerwca 2016

Naokoło Świata i Australia: Jens Bjerre 'Ostatni ludożercy'

Okładka książki Ostatni ludożercy  Książka została wydana w serii Naokoło Świata Iskier w 1960 roku w tłumaczeniu Witolda Nowickiego, czyli 5 lat po wydaniu oryginalnym. Traktuje o rezerwatach środkowej Australii i nowogwinejskiej dżungli, do plemion Wailbri, Kukukuku i Kumanów, w świat bumeranga, kamiennych noży i zatrutych strzał, w świat ostatnich ludożerców.

Autor to duński  pisarz, podróżnik i autor filmów dokumentalnych.
Najbardziej zasłynął z ciekawych relacji z pobytu wśród rdzennej ludności Nowej Gwinei.
http://s.lubimyczytac.pl/upload/authors/48903/77641-352x500.jpg?_ga=1.37682854.783421828.1455343182
 Jens Bjerre
Moja opinia: 
Cyklu 'Naokoło Świata' ciąg dalszy. Książka bardzo dobra, traktuje o kulturach jednego z plemion aborygeńskich i kilku plemion z Nowej Gwinei, żyjących z dala od 'białych ludzi' (celowo unikam określenia ;cywilizowanego świata'), odwiedzonych, zaobserwowanych i spisanych przez autora około roku 1950.
Zaletą książki jest znajomość tematu, konkretność i szczegółowość opisu zwyczajów, obrzędów, a nawet opowieści i piosenek obrzędowych. Autor pisze zwięźle, wie co chce zawrzeć, co jest istotne.
Po przeczytaniu pozostaje myśl, iż kultury tradycyjne posiadały całkiem sprawnie działający system społeczny, który był chyba zbyt bezmyślnie niszczony przez białych kolonizatorów. 
7 gwiazdek
 Polecam

7 komentarzy:

  1. Kiedyś przytargałam z antykwariatu kilka książek z tej serii, ale na razie nie miałam okazji przeczytać.
    A temat tej jest bardzo ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lata temu, w czasach szkolnych, namiętnie czytałam tę serię, ale już nie pamiętam, czy akurat tę pozycję też.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, to byłaś mądrą uczennicą. Ja wczasach szkolnych czytywałam Siesicką, a potem Forsythe'a i Higginsa.

      Usuń
  3. Mam jakąś książkę w tej serii, bo mają oryginalne okładki :) o ludożercach to bym przeczytała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie przez te okładki wypatrzyłam je po raz pierwszy w bibliotece.

      Usuń
  4. I kolejna książka, która wędruje na moją listę do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...