czwartek, 7 lipca 2016

Teresa Hołówka 'Delicje ciotki Dee' - o nielubieniu Ameryki

http://s.lubimyczytac.pl/upload/books/213000/213216/248400-352x500.jpg  Wczoraj pisałam o wspomnieniach Wańkowicza z Ameryki, wspomnieniach w sumie negatywnych. Dziś wspomnienia bardzo negatywne, według mnie stronnicze, a nawet nieprawdziwe. Chodzi o książkę Teresy Hołówki pt. 'Delicje ciotki Dee', wydanej w serii Naokoło Świata w 1990 roku.Widziałam kilka wpisów o tej książce na blogach, wszystkie pozytywne, więc może zaciekawi Was moja negatywna opinia o tej książce.
Moja opinia:
 Jest to na pewno książka, której się łatwo nie zapomina. Zaczyna się mocno - od sedesów, i potem rozwija się w zdecydowanym stylu.
Co o tym sądzę? Otóż sądzę, że autorka nie kłamała, ale jej ocena faktów, akcenty, sposób interpretacji rzeczywistości był zdecydowanie krytyczny. Taka aż groteska i 'krzywe zwierciadło'. Kiedyś, czytało się to pewnie jak obrazy z innego świata, dziś u nas mamy to samo, więc można się przyjrzeć krytycznie naszym świeżo zaadoptowanym wzorcom życia.
A teraz uwagi personalne. Z autopsji pamiętam, że większość spraw mnie również dziwiła, np. small talk, czy nawet te nieszczęsne sedesy. Ale nie było tak dramatycznie, bo i od biedy dojść można i wyleczyć się czosnkiem. A ludzie wyjaśniają, gdy się zapyta.Nie trzeba biegać po hotelu czy innych zakamarkach. Ale same wady w kierunkach myślenia w społeczeństwie konsumpcyjnym autorka postawiła słusznie, a wyostrzenie, groteskowość pomaga zobaczyć siebie w krzywym zwierciadle. Bo obecnie jest to również książka o Polakach.
Niby śmiesznie, ale pozostaje gorzki smak do 'delicjach pani Hołówki'. 
7 gwiazdek, bo książka mi się nie spodobała, ale napisana jest dobrze.

1 komentarz:

  1. Ło Jezu! Miałam, czytałam wiele razy, wbiła się w pamięć jak cholera! A teraz ten paskudny amerykański świat mamy u siebie :(

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...