czwartek, 4 sierpnia 2016

Andrzej Sapkowski - laureatem prestiżowej nagrody literackiej i jego trylogia husycka

Znalezione obrazy dla zapytania Andrzej Sapkowski
http://selkar.pl/andrzej-sapkowski-2
Andrzej Sapkowski to autor sagi o Wiedźminie. Wiemy. Czytałam całą dzięki uprzejmości koleżanki ze studiów prawie dwie dekady temu. Film też oglądałam, ale mi się nie spodobał. No poza Żebrowskim, którego lubię, ale nie w tej roli... 
Dziś raniutko przeglądałam sobie stronę Polskiego Radia (http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1642418,Tworca-Wiedzmina-Andrzej-Sapkowski-nagrodzony-World-Fantasy-Award), które ostatnio haniebnie zaniedbuję i wyczytałam, że Andrzej Sapkowski został laureatem ' jedną z trzech najważniejszych nagród w świecie literatury fantastycznej' Fantasy Book Award za całokształt twórczości (cytuję za Wyborczą: http://wyborcza.pl/1,75410,20384513,andrzej-sapkowski-z-prestizowa-world-fantasy-award-za-caloksztalt.html) .

Jest to wielkie wyróżnienie nie tylko dla pana Sapkowskiego, ale dla nas wszystkich, że Polak, że  mamy takiego pisarza. Aż się dziwię, że nie było o tym w serwisach internetowych. 
Oto one


http://img.cichyfragles.pl/2011/saga-o-wiedzminie.jpg
Czytałam je w tym wydaniu
Już dawno chciałam napisać o Andrzeju Sapkowskim, ale jakoś mi brakowało czasu. Teraz przyszedł czas. 
No więc tak jak napisałam zaczęło się od Wiedźmina. Studia zaczęłam w roku 1998 i wcześniej o nim nie słyszałam. Usłyszałam na uniwerku, gdy rozmawiano o nich pomiędzy zajęciami z literatury staropolskiej (ciekawej również). Są to książki magnetyczne i wciągające. Człowiek siada do czytania i już go nie ma dopóki nie skończy. Koleżanka, która mi je pożyczyła, miała litość nade mną i od razu pożyczyła mi wszystkie. Pamiętam, że mówiła, żebym jej szybciutko oddała, bo ona je ciągle czyta. 

Potem, około roku 2002-2003 byłam na spotkaniu autorskim z Sapkowskim w Toruniu. Było to przed trylogią husycką i pan Sapkowski opowiadał nam o swoim warsztacie pisarskim, o drodze do zostania pisarzem. 
Potem w radiu posłyszałam fragmenty audiobooka 'Narrenturn' w wykonaniu pana Ferency'ego i zostałam pochłonięta przez ten świat. Potem dostałam trylogię od koleżanki. Listonosz wiózł mi ją w zawieruchę po Bożym Narodzeniu. Aktualnie książki znajdują się w Warszawie, bo młoda kuzynka marzyła o nich, mówiła że w warszawskim gimnazjum ich posiadanie to 'prestiż'. No a u mnie stały sobie. Więc spełniłam jej marzenie....
Oto te książki:

Pamiętam, że zabrałam się za czytanie pierwszego tomu późnym wieczorem i z drżeniem rąk przez noc przeczytałam wszystkie, łapczywie i z wielką radością. Wydało je wydawnictwo SuperNOWA. W 2002 roku 'Narrenturn'
'Bożych wojowników' w 2004  
i ostatnią część:  'Lux perpetua' w 2006 .
Niesamowite są okładki. Głównym ich elementem są fragmenty obrazu Boscha 'Ogród rozkoszy ziemskich'.
Tematem książek są wojny husyckie. Jak powiada Wikipedia:
 to wojny religijne toczone pomiędzy husytami a Luksemburgami w Królestwie Czech w latach 1419-1436. Były one prowadzone przez czeskich husytów (głównie taborytów i Sierotki) przeciwko krucjatom organizowanym przez cesarza Zygmunta Luksemburskiego przy poparciu papiestwa (https://pl.wikipedia.org/wiki/Wojny_husyckie).
Akcja toczy się więc na początku XV wieku na pograniczu polsko-czeskim. Głównym bohaterem jest  Reynevan (Reinmar z Bielawy). Tak jak Wiedźmin jest on mężczyzną bitnym, kobieciarzem i osobą, która ma wielu wrogów, ale z opresji próbuje wyjść cało. Ciekawie czytało się o tamtejszym  świecie. Sapkowski barwnie przedstawił świat polsko-czeski, jeszcze trochę średniowieczny w całym swym bogactwie. Jest to świat ciekawy, gdyż odbiega on od tego, co mówią podręczniki. Są tam i przesądy i szczypta magii, kobiety nie zawsze są wierne i spolegliwe, a mężczyźni nie wszyscy honorowi. Pojawia się wątek Łysej Góry. 
Zapamiętałam też sceny na wieży u Inkwizycji. Charakterystyczny jest główny bohater. To osoba z charakterem i łamiąca panujące zasady społeczne, ale walcząca o sprawiedliwość swoją i o wolność. Przeżywa osobiste radości i tragedie. Ma wielu wrogów, z którymi walczy. I wiele wielbicielek. Język jest stylizowany na dawny. W tym przypadku zawierał wiele latynizmów i czechizmów. Śląsk, który autor wybrał na miejsce akcji, to ciekawe miejsce, bo miejsce starcia się wpływów polskich i czeskich, chrześcijańskich, pogańskich i heretyckich. A światem i tak rządzi pieniądz i władza, oraz namiętności. 
Czyli Nihil novi sub sole. 

5 komentarzy:

  1. Wiedźmina czytałam, ale Trylogię husycką dopiero mam w planach. Bardzo się cieszę, że pan Andrzej został doceniony!

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze nie wszystko przeczytałam, jednak powoli zapełniam luki. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo się cieszę, że nagrodzono Polaka i jestem dumna z pana Sapkowskiego. Niestety przy okazji tej dumy pojawiają się nieco mieszane uczucia, ponieważ tak na prawdę z czystym sumieniem mogę polecić jedynie "Wiedźmina" i opowiadania. W trylogii husyckiej dobrnęłam do połowy drugiego tomu i skapitulowałam. Próbowałam przeczytać "Żmiję", ale poległam z powodu nawało słownictwa branżowego (wojskowego). Zniechęciłam się trochę.

    OdpowiedzUsuń
  4. 'Żmii' w ogóle nie znam. O czym to jest?
    To są książki rozrywkowe, ale ciekawe. Mi się podobały.

    OdpowiedzUsuń
  5. Gdy chodziłam do szkoły podstawowej to uwielbiałam tego typu książki, jakie pisze Pan Sapkowski. Ale ten czas minął bezpowrotnie.....ale gratuluję pisarzowi nagród.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...