wtorek, 9 sierpnia 2016

Podsumowanie serii Naokoło Świata

Dzień dobry,
Chyba ponad dwa tygodnie temu obiecałam Wam podsumowanie postów o serii Naokoło Świata. Trzeba to zrobić dla porządku i orientacji, nawet jeśli to przeczytają se dwie osoby.... 
Wybaczcie, ale czasu mam mniej, a na podsumowanie trzeba poświęcić trochę czasu i się skupić. 
Książek w tej serii było bardzo dużo. Wikipedia podaje, iż Iskry wydawały je w latach 1956-1982 oraz 1983-1994, a następnie kontynuowało wydawnictwo Muza w podobnie wyglądającej serii Dookoła Świata (różnica to twarde oprawy zamiast miękkich w obwolutach, i czasami nowe tłumaczenie) w latach 1995-1998. Ta sama Wikipedia podaje tytuły książek, ale zaznacza, że to nie wszystkie. Jest ich 191 z Naokoło Świata oraz 29 z Dookoła Świata. 18 tytułów się powtarza. Ja mam zaznaczone, że przeczytałam ich 50. Jest tego dużo i można się pogubić.
Już czytając te książki zrobiłam sobie małą pomoc graficzną. Odwzorowywałam go metodą przedkomputerową: przykładając do szyby. Wyszło, co wyszło.  Wyglądała ona następująco:

























Cyferki wskazują na konkretne tytuły, ale i tak jest niejasno. A oto bardziej zrozumiałe wyjaśnienie. 
Książki dotyczyły różnych miejsc w świecie. Ten mój szkic w wyobraźni był ta oto mapą: 


Tematyka książek:
O różnych miejscach na świecie pisał Olgierd Budrewicz:

O Australii pisali:

O Indonezji, Borneo, Polinezji, Oceanii, Nowej Zelandii, Togo, Fidżi, Wyspach Wielkanocnych, oceanach  itd:

Azja (Syberia, Daleki Wschód, Bliski Wschód, Indie):

Afryka:

Europa:


Ameryka Południowa i Środkowa:
Olgierd Budrewicz 'Byłem wszędzie', 'Daleko, jeszcze dalej', 'Kierunek: wszędzie',  'Metropolie'
Rolf Blomberg 'Złoto i anakondy'
Arkady Fiedler 'Zdobywamy Amazonkę'
 Kaare Gulbransen 'Po złote runo'
  Antonio Halik '180 000 kilometrów przygody'
 Maciej Kuczyński 'Tajemniczy płaskowyż' 
 Mieczysław Lepecki 'Niknący Świat' i  'Niknący świat. Opowieść o podróży po centralnej Brazylii' 
 Melchior Wańkowicz 'Królik i oceany. W ślady Kolumba'  

Grenlandia:
 Robert Gessain 'Ammassalik, czyli cywilizacja obowiązkowa' 

Bieguny:

 Roald Amundsen  'Zdobycie Bieguna Południowego' 
 Alina i Czesław Centkiewiczowie 'Kierunek Antarktyda'
 Jean-Louis Etienne 'Transantarktyka: przez lodowy kontynent'

Góry:
 Olgierd Budrewicz 'Byłem wszędzie', 'Daleko, jeszcze dalej'
Walter Bonatti 'Moje góry'
Jan Długosz 'Komin Pokutników'
 
I ogólnie o tej serii:
Naokoło Świata
Naokoło Świata - mój subiektywny ranking

 Najwyżej oceniłam:
Thor Heyerdahl 'Fatu-Hiva'Karen Blixen, Pożegnanie z Afryką

Najniżej oceniłam:
  Jarosław Potocki 'Na szlakach i bezdrożach Alaski' i Rolf Blomberg 'Złoto i anakondy' 

Ogólnie można powiedzieć, że są to książki ciekawe. Opisują najczęściej wyprawy, które autorzy przeżyli albo ekspedycje naukowe. Są to książki sprzed lat, więc bardzo ciekawie czyta się o innych od naszych warunkach technicznych, zaopatrzeniowych, a w przypadku książek o wyprawach Polaków z PRL-u  o trudnościach dewizowych. Autorzy starają się opisać świat jaki widzą w sposób plastyczny, niejako zastępując zdjęcia. Bo i książki wówczas nie były tak barwnie ilustrowane. Ze wszystkich tych książek najbardziej pamiętam motyle i storczyki u Arkadego Fiedlera oraz pingwiny zjeżdżające na ślizgawce na Biegunie Południowym u Budrewicza. Nie trzeba zdjęć ani DVD, żeby wyobrazić dobie taką bajeczną scenę.
Są też książki o miłości. Często wyprawy były ich wyprawami życia. Tutaj nasuwa mi się 'Zielone piekło', 'Al Hakima' i 'Pożegnanie z Afryką' oraz 'Archanioły i szakale' i 'Kajakiem do Indii'.

W książkach o Afryce widać refleksje o kolonializmie, w książkach o Ameryce Południowej - o różnicach majątkowych i tyglu ludzkim, w książkach o Biegunach i górach - o walce z samym sobą i siłami natury.

Podsumowując, książki te są ciekawym wzbogaceniem książek podróżniczych współczesnych. Jak już się zacznie czytać te starsze od książek Cejrowskeigo i Pawlikowskiej książek, to się jest pod ich urokiem....

10 komentarzy:

  1. Nie miałam okazji zapoznać się z tą serią, ale że lubię taką tematykę, będę musiała spróbować.

    P.S. I jak tam po ślubie? Wszystko się udało? :) Pozdrawiam i życzę szczęścia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, udało się :) I sesja, i goście. I powiedzieliśmy sobie tak.
      A po ślubie jest inaczej, ale wspaniale. ;)

      Wracając do Naokoło Świata, to masz wybór, że ho ho.

      Usuń
  2. To teraz czas samemu ruszyć na taka wyprawe Z przyjemnoscia przeczytam Twoje wspomnienia:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe podsumowanie. Może się kiedyś przydać :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Sporo tych książek. Ja czytałam tylko "Pożegnanie Afryki".

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie przepadam za książkami podróżniczymi, bo nawet w tym samym momencie każdy odbiera te same rzeczy inaczej. Są dla mnie zbyt subiektywne, by móc się czegoś z nich dowiedzieć. Za dużo tam "europocentryzmu". Bardziej interesują mnie książki lokalnych autorów, piszących o swoich krajach. Zupełnie nie z tej serii ale bardzo mi się podobało "Złoto. Walet treflowy" Juozasa Pożery, litewskiego pisarza. Jako dziecko zaczytywałem się w Fielderze. O wyprawie Kon-Tiki i norweskich polarnych chętnie bym przeczytał, byłem w muzeach w Oslo i mam już niejakie pojęcie jak to wyglądało. Cóż, chyba bardziej mnie interesują historyczne podróże niż współczesne. Budrewicz nie jest wystarczająco historyczny. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. A wiesz, że jest taka książka, jakiej szukasz? Fronda wydała historyczne podróże polskich podróżników.
    http://www.granice.pl/ksiazka,poza-horyzont-polscy-podroznicy,5487531

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...