piątek, 19 sierpnia 2016

Tie Ning 'Kobiety w kąpieli' - kąpanie duszy kobiecej...., ujawnianie tabu pokoleniowego

Książka ta, przez ważne życiowe wydarzenia, na swoje przeczytanie czekała na mojej półce całe wakacje. W międzyczasie ukazała się i zebrała rozmaite opinie: pozytywne i negatywne. Szczególnie do myślenia dała mi jedna negatywna. A że jestem przekorna,  więc od razu się zaciekawiłam. Znalazłam też porównanie książki do 'Sądu w Canudos' Maraia.  Zupełnie,moim zdaniem, nietrafne. 
Znalezione obrazy dla zapytania Tie Ning
Angielska okładka książki
Tie Ning, źródło zdjęcia: http://www.china.org.cn/english/features/cw/189121.htm
Autorka, Tie Ning, jak powiada Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Tie_Ning), urodziła się w 1957 roku w Pekinie, a więc w czasie rewolucji kulturalnej. W chwili jej zakończenia miała 12 lat, tak jak Tiao, bohaterka książki 'Kobiety w kąpieli'. Zaczęła publikować w 1975 roku. Debiutowała nowelką 'Ah, Xiangxue', za którą zdobyła nagrodę literacką. Jak dalej czytamy w haśle w Wikipedii, jej pierwszą pełną powieścią była utwór 'Rose Door', opublikowany w 1988, w którym odeszła od poetyckiego stylu, aby opisywać ciemną stronę życia kobiet z różnych generacji. Ale od początku. Książka w Polsce ukazała się 6 lipca 2016 roku po 12 latach od swojej premiery zagranicznej.

 Moja opinia o książce:
Powieść 'Kobiety w kąpieli' jest dla mnie objawieniem. Ujęła i zachwyciła mnie o wiele bardziej niż Murakami (wiem, Japończyk, a pani Tie Ning to Chinka).  Jest to książka inna niż inne, bardzo kobieca i bardzo freudowska. Ukazuje kobiety w najgłębszych swych obawach, traumach i zahamowaniach. Zaczyna się od sofy. Sofa stoi w mieszkaniu Tiao. Sofa wywołuje wspomnienia. Właściwie wspominanie uruchamia spiralę wspomnień od dzieciństwa poprzez dorastanie, miłości, aż do tego co jest teraz. Sofa jest symbolem przemian w Chinach, tego co dwa pokolenia doświadczyły w przeciągu kilkudziesięciu lat. Rodzice Tiao i jej siostry Fan byli chińską inteligencją. Ojciec był architektem, a matka anglistką. Za krytykę projektu zostali zesłani do farmy Trzcinowa Dolina. Właściwie, gdy Tiao opisuje swoje wspomnienia z dzieciństwa swojego i przyjaciół (ważna jest na przykład przyjaciółka Fei), to okazuje się, że historia zmieniła, zniszczyła i zdusiła życie całego pokolenia i całych rodzin. Potem to wszystko przeminęło, ale żal został. I starsze pokolenie ma żal do młodych o niepamięć. Przykładem w książce jest ojciec Tiao, który zazdrości partnerowi Tiao sukcesów architektonicznych....
Innym problemem w książce jest sprawa sumienia, zduszanego systemowo i metodycznie w ludziach już od lat szkolnych w czasie rewolucji kulturalnej. To też pokazuje historia Tiao, Fan i Fei. Główne elementy prania mózgów to: oddzielanie od rodziców, wyrzucanie rodzin z miejsca, gdzie się wychowywali, zbiorowe 'krytyki' potępieńców w szkołach, gdy każde dziecko mogło obrzucić wroga ludu czym tylko chciało. Takie długotrwałe działanie powodowało, że rodziny się rozpadały i latami pielęgnowały w sobie blizny. I chyba do tego dotarła w końcu Tiao, do tego, żeby przywrócić w sobie poczucie dobra i zła i elementarną uczciwość, taką, żeby swoimi czynami nie krzywdzić innych. 
 Bardzo spodobała mi się narracja w książce. To płynne przechodzenie z mowy wewnętrznej jednej osoby w drugą, to powtarzanie obrazów i wspomnień, za każdym razem ujawniające coś więcej, niczym obieranie cebuli..... I zarazem podsumowywanie swoich uczuć przez narratorów. Samoświadomość.
Książka jest głęboka, ważna i uniwersalna. Pokazuje sprawy, które i w naszej kulturze są ważne i nieprzetrawione  w życiu spo9łecznym: błędy historii, krzywdy i wypaczenia czynione przez system i ludzi. TO wszystko tkwi nie tylko w Chińczykach, ale i w Polakach. TO mądra i piękna książka. 
Oceniam ją na 10 gwiazdek
Za książkę dziękuję wydawnictwu Znak Literanova i stronie znak.com.pl:
Wydawnictwo Znak Literanova

7 komentarzy:

  1. Zapowiada się emocjonująca lektura :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa postać i ciekawa książka - cóż, jestem po historii, więc książka pewne rzeczy uzupełni. ChRL i życie w niej to coś, o czym powinno się właśnie czytać :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie ten okres w historii też zainteresował, bo oglądałam czteroodcinkowy program na temat Rewolucji Kulturalnej w Chinach na Visat History. Działy się tam rzeczy straszne. A powieść 'Kobiety w kąpieli' to pokazuje.
      Pozdrawiam

      Usuń
  3. Do końca nie byłam przekonana do tej książki, po Twojej recenzji już jestem. Tego okresu z historii Chin zupełnie nie znam, tym większa jest to zachęta. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też czytałam o tej książce różne rzeczy, ale przekonałam się, że to świetna książka, napisana bardzo dobrze. Wszystko, cały styl obrazowania są w niej niesamowite! Bardzo dopracowane, oryginalne i w ogóle jestem zachwycona.

      Usuń
  4. Zapowiada się interesująco. Na temat Chin w podobnym okresie czytałam ostatnio (czyli rok temu) ,,Żaby" Mo Yan więc może skuszę się na kobiece spojrzenie..

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jak Ci się spodobał Mo Yan? Bo z tego co czytałam o jego książkach, są dziwne.

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...