czwartek, 25 sierpnia 2016

Wywiad z Joanną Star Czupryniak, autorką kolorowanki dla całej rodziny ‘Koty dziwaki’


Autorka kolorowanki. Zdjęcie pochodzi z archiwum prywatnego autorki
Dzień dobry,
Zapraszam Was do wywiadu z autorką kolorowanki odstresowującej 'Koty dziwaki", pani Joanny Star Czupryniak, którą to kolorowankę recenzowałam niedawno:
Moja recenzja
Kolorowanka została wydana przez wydawnictwo Septem 18 marca 2016 roku.




Wywiad przeprowadziłam drogą mailową.

1.      Czy łatwo jest stworzyć kolorowankę, która nie powtarza motywów i wzorów z innych dzieł z tej samej dziedziny? 

 Moja autorska kolorowanka z założenia miała być inna, nietypowa i był to pomysł zarówno mój jak i wydawnictwa Helion. Wszystkie rysunki, historyjki obrazkowe stworzyłam sama, ręcznie przy współpracy z mężem grafikiem.

2.      Jak długo trwa praca nad kolorowanką? 

 Spięcie wszystkich rysunków w całość trwało ponad miesiąc.


3.      W kolorowance ‘Koty dziwaki’ zauważyć można siną nutę ironii, zabawy konwencjami oraz grę z czytelnikiem. Mnie osobiście najbardziej podobał się rysunek z Mona Lisą Kocicą. Jest genialny.
 Starałam się żeby rysunki miały sens, żeby coś opowiadały, były odniesieniem do natury ludzkiej, świata kultury, filmu, sztuki, malarstwa, stąd na przykład Kot Da Vinci malujący Mona Lisę. Mój ironiczny i autoironiczny stosunek do rzeczywistości często jest widoczny w mich pracach, jednak nie są to rysunki satyryczne sensu stricte.


4.      Czym jeszcze się Pani zajmuje zawodowo? 

 Moja przygoda z rysunkiem rozpoczęła się całkiem niedawno, jakieś 3 lata temu, w momencie jak to zwykle bywa przełomowym, czyli rozmyślań nad zmianą pracy, która nie dość że nie daje satysfakcji to jeszcze jest całkowicie odtwórcza i nie wnosi niczego nowego. Z wykształcenia jestem slawistką, z zamiłowania jednak całe życie artystką. Zawsze coś przerabiałam, doszywałam, wyszywałam, skracałam,  tworzyłam biżuterię, nakrycia głowy, itp. Zabawy z językiem nie były mi widać pisane…

5. Nakrycia głowy? Szycie? To brzmi ciekawie. Czy jest to szycie dla siebie czy jakiś większy projekt?

 Tak, szyłam ręcznie toczki, robiłam biżuterię.


Zdjęcia wytworów autorki, nadesłane przez Nią dla czytelników wywiadu.

Toczki



6.      Czy myślała Pani o ilustrowaniu książek? A jeśli tak to czy wolałaby Pani ilustrować książki dla dzieci czy dla dorosłych? 

             Jako miłośniczkę polskiej ilustracji dla dzieci szczególnie lat 60tych i 70tych interesuje mnie  możliwość tworzenia ilustracji do tekstu i to zarówno dla dzieci jak i dorosłych. W tej materii oczekuję propozycji…

7.      Jaki jest Pani ulubiony autor? Co lubi Pani czytać?

Sama czytam książki dla dzieci nie tylko z uwagi na „obrazki”, wybieram też literaturę faktu i popularnonaukową, wertuję mnóstwo czasopism z dziedziny architektury, projektowania, fotografii , filmu i sztuki. 

 8. Jakie ostatnio ciekawe książki z literatury faktu Pani czytała?

 Czytam głównie reportaże: Kapuściński - wszystkie, Szczygieł np. 'Gottland', Filip Springer 'Wanna z Kolumnadą', Jacek Hugo Bader 'Dzienniki Kołymskie', 'Biała Gorączka'....

9.      Czy woli Pani książki papierowe, czy skłania się Pani ku nowym technologiom/ Chodzi mi o audiobooki i ebooki.

 Wybieram tradycyjną , papierową formę jednak dostęp do Internetu, do szybkiej informacji sprawił, że nie potrafię skoncentrować się na jednej publikacji, jednocześnie czytam i przeglądam masę różnych rzeczy. 

10.      Czy powstanie kolorowanka dla psiarzy? 

 Wybieram tradycyjną , papierową formę jednak dostęp do Internetu, do szybkiej informacji sprawił, że nie potrafię skoncentrować się na jednej publikacji, jednocześnie czytam i przeglądam masę różnych rzeczy. 

11.      Odnoszę wrażenie, że popiera Pani i lubi kolorowanie jako formę spędzania czasu z dziećmi. Czy radziłaby Pani czytelniczkom i czytelnikom bloga wybierać kolorowanki abstrakcyjne czy konkretne rysunki? 

 Kolorowanka, szczególnie taka w której jest miejsce na zabawę, grę, refleksję i humor to świetna alternatywa na spędzanie czasu z dzieckiem, odrywa od komputera i świata wirtualnego a daje miejsce fantazji, wyobraźni, umacnianiu relacji.  Nie jestem zwolenniczką kolorowania czegokolwiek, niech efekt odstresowania idzie w parze z kreacją  i dobrą, aktywną zabawą.


Dziękuję za wywiad.

4 komentarze:

  1. Bardzo ciekawy wywiad, ale odpowiedź na 9 i 10 pytanie jest zdublowana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Was przepraszam. To moja wina, a właściwie nieuwaga. Ale i Unknown ma rację, bo pani Czupryniak odpisywała mi 'ciurkiem', a ja potem przyporządkowywałam odpowiedź do pytania. Ale sprawdzałyśmy kilkakrotnie i tego nie zauważyłam.

      Usuń
  2. Może odpowiedź na pytanie nr 10 nie jest zdublowana ....tylko wymijająca :) :) :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kolorowanki to zdecydowanie nie moja bajka - wolę sama rysować. ZA to ten wywiad jest ciekawy, fajnie poczytać tak "od kuchni" :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...