piątek, 9 września 2016

Annie Murray 'Miss Purdy's Class' - o ciężkiej doli angielskiej nauczycielki w dzielnicy robotniczej.

950272 Postanowiłam przypominać sobie i wam książki, które czytałam jakieś 3 lata temu, a które kupowałam okazyjnie w sklepie z tanimi używanymi książkami. 
Dziś międzywojenna obyczajówka angielska, książka, która jeszcze nie ma polskiego tłumaczenia i być może nie będzie miała. Ja ją kupiłam jeszcze, gdy dotyczyła mnie problematyka nauczycielska. Na okładce było, że to o nauczycielce, która uczy w środowisku mało inteligenckim. Więc poświęciłam złotówkę na kupno tej książki.
Wydanie to pochodzi z 2005 roku przez Pan Publishing. Inne wydanie tej książki, od McMillana, przedstawia się następująco:

Annie Murray
Annie Murray
Miss Purdy's Class - Annie Murray 

Sama autorka jest Brytyjką, urodzoną w roku 1961. Jej pierwszą powieścią była powieść o Birmingham: 'Birmingham Rose', opublikowana w roku 1995. Inne powieści to: The Narrowboat Girl, Chocolate Girls i Water Gypsies. Wszystkie powieści (jak czytam z opisów na LubimyCzytać) rozgrywają się w Birmingham, robotniczym regionie Wielkiej Brytanii, znanym z kopalń i przemysłu zbrojeniowego. Z tego, co kołacze mi się w głowie na ten temat, to ten właśnie region był  miejscem problemów społecznych, dysproporcji socjalnych i ekonomiczych, coś jak Wschód Polski, który ja mam zaszczyt zamieszkiwać..... 

Bohaterką 'Miss Purdy's Class' jest dwudziestojednoletnia Gwen Purdy, która opuszcza dom, aby zostać nauczycielką. Akcja rozgrywa się w roku 1936, więc książka opisuje czasy ciężkie ekonomicznie, czasy rozprzestrzeniania się w Europie idei socjalistycznych i komunistycznych, a także narastającego wyścigu zbrojeń. To wszystko widać w szkole, czasy są bowiem trudne i trudniejsze było życie dzieci. Gwen spotyka Daniela Fernandeza, pochodzącego z rodziny hiszpańskiej i zaangażowanego w komunizm. Przypomnijmy, że w 1936 roku wybuchła hiszpańska wojna domowa. 
Książka reprezentuje nurt popularnobyczajowy w literaturze. Czytelnik ma okazję poznać czasy swoich dziadów, wzruszyć się nad dolą dzieci i robotników. Jest to ciekawa powieść, chociaż nie wybitna. Pamiętam, że czytało mi się ją płynne i lekko. 
Oceniłam ją na 5 gwiazdek. 
A oto mój enigmatyczny komentarz do książki na LubimyCzytać:
Książkę tę zakupiłam, aby poznać 'dolę' nauczycielki wśród środowisk mało inteligenckich. Troszkę infantylna opowieść, ale czyta się dobrze. 

Książkę oddałam koleżance i ciekawi mnie jej dalszy los.... Może ktoś ją czyta, nie wiem. 
 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...