poniedziałek, 5 września 2016

Gilbert Keith Chesterton 'Drzewa pychy i inne opowiadania'

Książka miała swoją polską premierę 14 lipca 2016 roku w wydawnictwie Fronda. Jest to zbiór niepublikowanych dotychczas po polsku opowiadań Chestertona. 
Sam Gilbert Keith Chesterton to pisarz angielski, który żył w latach 1874-1936. Zacytuję Wikipedię:
Przez krótki okres po zdobyciu wykształcenia był rysownikiem i karykaturzystą, następnie wybrał dziennikarstwo i publicystykę. Reprezentował poglądy konserwatywne, przeciwstawiał się ideom socjalizmu i agnostycyzmu. Był mistrzem groteski, paradoksu i humoru absurdalnego. Występował w publicznych polemikach m.in. przeciwko G.B. Shawowi i H.G. Wellsowi.
W młodości przejawiał postawę agnostyczną; z czasem zmienił poglądy i włączył się w nurt odnowy duchowej Kościoła anglikańskiego. W 1922 przeszedł z anglikanizmu na katolicyzm. Swoją drogę do poznania wiary opisał w monumentalnym dziele Ortodoksja. Pod wpływem katolickiej nauki społecznej stworzył wraz z Hilairem Bellokiem teorię tzw. dystrybucjonizmu, odrzucającą zarówno kapitalizm, jak i socjalizm, głoszącą potrzebę budowy społeczeństwa opartego na upowszechnieniu drobnej własności (https://pl.wikipedia.org/wiki/Gilbert_Keith_Chesterton).

Gilbert Keith Chesterton
Autor
Ja jestem ignorantką w tej dziedzinie i przyznam się, że nie znałam wcześniej tego pisarza. Do opowiadań podeszłam więc ze świeżą głową, ale otwartą na nowe wrażenia intelektualne. Już pierwsze opowiadanie pt. 'Drzewa pychy' nasunęły mi skojarzenie z Poe'm i Montague'm. Świat przedstawiony jest pełen wyobraźni, bogaty i umieszczony wśród przyrody albo pustych miejsc. Narracja jest zawsze bogata, pełna kształtnych zdań. Czyta się to przyjemnie. Ale podobieństwo do tych pisarzy, prekursorów fantasy jest tylko pozorne. 
Opowiadania Chestertona opierają się bowiem nie na śmiałym i fantastycznym wydarzeniu, ale na koncepcie intelektualnym. Takim przykładem są w tym zbiorku opowiadania 'Legenda o mieczu', ''Ujemne strony posiadania dwóch głów' albo - moje ulubione - 'Sklep pełen duchów'. 
Opowiadania te nie zawsze są jasne za pierwszym czytaniem, ale na pewno czyta się je z przyjemnością. Reprezentują bowiem ten dawny typ narracji polegającej na staranności opowiadania, na bawieniu się słowem, obrazami i opowiadaniem o ludziach i tym, co się dzieje w ich intelekcie. 
Polecam Wam ten niezwykły tom opowiadań, bo jest to dobra literatura. 

8 gwiazdek

Za książkę do recenzji dziękuję wydawnictwu Fronda:
https://www.wydawnictwofronda.pl/wp-content/themes/fronda-book-catalog/assets/images/logo.png

4 komentarze:

  1. Dlaczego należy czytać dzieciom od małego?
    Sprawdźcie co na ten temat mówią naukowcy i inne mamy :)
    Zapraszam do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też nie, ale to autor warty zainteresowania.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam jego "Ortodoksję" i zaczęłam ja podczytywać. Napisał ją na 14 lat przed przejściem na katolicyzm.

    Już tez zwróciłam uwagę na te jego opowiadania.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...