piątek, 23 września 2016

Janina Lesiak 'Miłosna kareta Anny J." - jak władza może odebrać szczęście kobiecie

Dziś mam wielką przyjemność napisać o drugiej książce pisarki, którą pokochałam za jej pierwszą książkę, poświęconą postaci historycznej, królowej i nieszczęśliwej kobiecie:
Oto recenzja:

Janina Lesiak 'Wspomnienie o Cecylii, smutnej królowej' 

Zapraszam też do przeczytania wywiadu z autorką:

http://smart.aanomaly.net/wp-content/uploads/2016/01/lesia.jpg Wywiad z Janiną Lesiak, autorką ‘Wspomnienia o Cecylii, smutnej królowej’





Czekałam bardzo na tę najnowszą książkę autorki, tym bardziej, że jej bohaterką została Anna Jagiellonka, ulubiona królowa Jasienicy (jak można wywnioskować z książek historyka) i moja ulubiona królowa. Postać tragiczna jako żona, jako obserwatorka schyłku potęgi państwa i jako kobieta, którą nawet po śmierci potomni nazywają kobietą brzydką, 'taką, od której mąż uciekł, nawet nie chcąc korony'. Tak i ja się uczyłam o niej. Nie ważne, jaka była prawda. Etykietka raz przyczepiona wlecze się za człowiekiem. Według mnie, etykietki wloką się bardziej za kobietami, bo my miałyśmy zawsze trudniej....

 Ale dość wstępów. Książkę pięknie wydało MG 31 sierpnia 2016 roku. Nie jest to powieść. Pisana jest w czasie teraźniejszym. Bohaterką i narratorką jest Anna Jagiellonka, która wspomina mężczyzn swojego życia, wszystkie swoje porażki i sukcesy. Książka jest stylizowana na pamiętnik. Książka podzielona została na cztery rozdziały, poświęcone kolejno Zygmuntowi Augustowi, Henrykowi Walezemu, Stefanowi Batoremu i Zygmuntowi III Wazie. Rozdział ostatni obejmuje ostatnie lata życia Anny Jagiellonki, aż do jej śmierci. Pomimo tego, iż książka nie jest obszerna ilościowo, bo liczy zaledwie 210 stron, to jest bardzo bogata w treści. 

Zawiera ogromną wiedzę z epoki, z życia Anny Jagiellonki i jej otoczenia, które zmieniało się podczas jej długiego życia. Zmieniła się też Rzeczpospolita i cala Europa. Gdy bowiem Anna dorastała, Polska była potężnym, tolerancyjnym krajem. Zaś gdy umierała, szalała kontrreformacja, a wilkami polityki w tej naszej części Europy zostali Habsburgowie, car Iwan Groźny i Szwecja. To wszystko uwidaczniało się podczas walk o tron w Polsce podczas kolejnych czterech elekcji, które opisuje 'Miłosna kareta'. Również niuanse polityki wewnętrznej dają o sobie znać w książce: walki stronnictw, zmagania o wpływy, a także osiągnięcia Anny jako modernizatorki Warszawy. Myślę, że miłośnicy historii będą czytać to z przyjemnością. 

Najważniejszym jednak bohaterem tej książki jest świat wewnętrzny Anny Jagiellonki. Walka o uczucie kolejnych mężczyzn, na co wielki wpływ miało zachowanie matki, Bony, wobec dzieci, faworyzowanie syna i odsuwanie od siebie córek. Odnosiłam wrażenie, że Anna Jagiellonka miała pecha do mężczyzn, albo urodziła się w złych czasach. 

Książkę polecam. Oceniam ją na 8 gwiazdek. 

Dziękuję wydawnictwu MG za książkę:


                                                            Znalezione obrazy dla zapytania wydawnictwo mg logo

 Bardzo jestem wdzięczna autorce za osobistą dedykację. Tak, 'kobiety niepospolite' mają moją sympatię i uznanie, a szczególnie te, które skrzywdziła własna rodzina, właśni mężowie i historia....

4 komentarze:

  1. Z wyglądu ponoć była wypisz wymaluj Jagiełło :) Szkoda jej, smutne miała życie. Matka faktycznie niezbyt dbała o córki...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydawałoby się, że podobieństwo do tak słynnego przodka to dobra wróżba? Ciekawe jakie byłyby losy Polski, gdyby to ona mogła władać zamiast brata?

      Usuń
  2. Jestem zainteresowana obydwoma książkami.
    Kiedyś lubiłam czytać książki historyczne. Annę Jagiellonkę poznawałam za pośrednictwem "Infantki" Kraszewskiego.
    Ale chociaż jej już nie pamiętam to z pewnością ta książka bardziej przybliża ją. Z psychologicznego punktu widzenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kojarzę 'Infantkę'. Może i czytałam ją kiedyś? Nie pamiętam, ale planuję przeczytać.

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...