wtorek, 13 września 2016

Małgorzata Okrafka-Nędza 'Bóg liczy łzy kobiet. Prawdziwa historia kobiety zgwałconej przez sowieckiego „oswobodziciela”'

Książka ukazała się 9 sierpnia 2016 roku w wydawnictwie Fronda. Okładka miękka, liczy 180 stron. Autorka pochodzi spod Rybnika, pracuje jako pedagog i terapeuta Biofeedback. 
Małgorzata Okrafka-Nędza
Małgorzata Okrafka-Nędza
Książka ta jest zapisem rozmowy ze starszą panią, Pelagią, która wreszcie, czując zbliżającą się śmierć, opowiada o swoim życiu i traumatycznej przeszłości. Historia przejechała się po niej jak walcem, a nie pokonała tylko dlatego, że miała przy sobie kogoś, kogo kochała i kto ją kochał bezwarunkowo: jej córkę Alusię.
 I o tym jest ta książka: o wartości w życiu, o tym co jest ważne i że można być dobrym pomimo wielkiej ilości zła, jakie się doświadczyło. Pelagia opowiada o tym, jak została złapana i przetrzymywana przez sowieckiego żołnierza, o gwałtach, a następnie o ciąży, której nie usunęła. Potem był toksyczny związek, a w tym wszystkim tylko córka Alusia była dobrem, które trzymało ją przy życiu. 
Książka jest szczera w swoich emocjach, przerażająca, ale nie szokowanie czytelnika jest celem opowieści, ale pokazanie dobra nawet w ciężkim życiu.  
Czytając tę książkę po pierwsze zestawiałam to co czytam z opowieściami swojego dziadka o tych potwornych czasach, o traumie nie tylko kobiet, ale i bezradnych sąsiadów, mężów, czy zwykłych ludzi, o masowych gwałtach przez czerwonoarmistów, o których przez dziesięciolecia nie można było mówić. Takie książki jak 'Bóg liczy łzy kobiet' są ważnym świadectwem. Po drugie miałam skojarzenie i inną książką o porwaniu i gwałtach. To Jean Sasson 'Wybór Jasminy. Prawdziwa opowieść o niewolnicy, która wywalczyła sobie życie'. 
Jean Sasson pisze o innych czasach, o Kuwejcie w roku 1990, gdy podczas okupacji tego obszaru wojska irackie przetrzymywało, znęcało się i gwałciło kobiety. Jest podobnie: strach, znęcanie się, poniżanie. Widać, że na każdej wojnie cierpią kobiety i słabi. 
W książce 'Bóg liczy łzy kobiet' pojawia się motyw aborcji. Rozmówczyni, Pelagia, jest temu przeciwna, nawet pomimo gwałtu. Dla wielu kobiet jest to nie do zaakceptowania. Książka wywołuje dyskusje i staje po jednej stronie światopoglądowej, z czym można się zgadzać albo nie.
Pozostawiono to czytelnikom.

Daję książce 7 gwiazdek
Książka jest do kupienia na stronie: https://xlm.pl/ksiazka/bog-liczy-lzy-kobiet
Za książkę dziękuję Księgarni Ludzi Myślących:
Polecam

7 komentarzy:

  1. Ta lektura wywarła na mnie spore wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zapowiada się interesująca lektura, zwłaszcza, że mowa o kobietach. A historycy nie zawsze dają im głos. Jeśli mowa o wojnie, to przecież i kobiety są ofiarami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nawet teraz słyszałam opinię, że 'to była wojna', że 'żołnierze mieli prawo', bo 'byli w stresie wojennym'. Mieli prawo gwałcić kobiety aż mdlały?! Gryźć je? Mieli prawo gwałcić kobiety, więźniarki obozów?
      Nigdy tego nie zaakceptuję.

      Usuń
  3. Ta książka wywoła we mnie wiele emocji. Jestem tego pewna.

    OdpowiedzUsuń
  4. Temat wciąż niestety aktualny a ze wschodu szła straszna dzicz w postaci "wyzwolicieli".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo zło jest wciąż obecne na świecie. Historia Pelagii jest bardzo ciekawa, ale i pouczająca w pozytywnym sensie, bo pani PElagia mówi o złu jakie ją spotkało, że człowiek na początku jest w szoku i zastanawia się jak to się stało, co zrobił źle, a potem dopiero godzi się z sytuacją i zaczyna z nią walczyć. I o tym, żeby ze złem walczyć mówi Pelagia.

      Usuń
  5. Witam, jestem Theresa Williams Po bycia w relacji z Anderson od lat, on ze mną zerwał, zrobiłem wszystko, co możliwe, aby sprowadzić go z powrotem, ale wszystko było na próżno, chciałem go z powrotem tyle z powodu miłości, jaką mam dla niego, Błagałam go ze wszystkiego, zrobiłem obietnic, ale on odmówił. Wyjaśniłem mój problem do mojego przyjaciela i zasugerowała, że ​​powinien raczej zwrócić się do rzucającego czar, który mógłby mi pomóc rzucić zaklęcie, aby sprowadzić go z powrotem, ale jestem typem, który nie wierzy w zaklęcia, nie miałem wyboru, niż go, staram wysłane rzucającego czar, a on powiedział mi, nie było problemu, że wszystko będzie w porządku, zanim trzy dni, że mój ex wróci do mnie trzy dni wcześniej, rzucił zaklęcie i zaskakująco na drugi dzień, to było około 4pm. Mój ex zadzwonił do mnie, byłem tak zaskoczony, odpowiedziałem na wezwanie, a wszystko, co powiedział, że był bardzo przepraszam za wszystko, co się stało, że chciał, abym wróciła do niego, że mnie kocha tak bardzo. Byłem tak szczęśliwy, i udał się do niego tak właśnie zaczęliśmy żyć razem szczęśliwie ponownie. Od tego czasu, mam obietnicę, że każdy wiem, że mają problem z relacjami, chciałbym być pomocne dla takiej osoby odnosząc go do jedynego prawdziwego i potężnego zaklęcia maga, który pomógł mi z moim problemem. Jego email: drogunduspellcaster@gmail.com możesz wysłać go jeśli trzeba go o pomoc w związku lub w każdym innym przypadku.

    1) Zaklęcia miłosne
    2) Między Czary Miłość
    3) czary rozwodowe
    4) Czary Ślub
    5) Oprawa pisowni
    6) Czary rozpadzie
    7) Banish w przeszłości kochanka.
    8.) Chcesz być promowane w biurze
    9) chcą zadowolić swojego kochanka
    Skontaktuj to wielki człowiek, jeśli masz jakikolwiek problem dotyczący trwałego rozwiązania
    przez drogunduspellcaster@gmail.com

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...