niedziela, 30 października 2016

Aleksander Janowski 'Pieprz w oczach czyli podśmiewajki' - humor w dialogach

Mam całą górę książek recenzenckich, ale w tym tygodniu szukałam czegoś odprężającego umysł i takiego, co można czytać przerwami. Padło na zbiór felietonów Aleksandra Jankowskiego, który wygrałam na Blogu Kulturalnym. 
To książka niegruba, licząca sobie 150 stron. Ukazała się w wydawnictwie Psychoskok w 2015 roku. 
Jest to zbiór rozmów redaktora z panem Janem. Dowcip polega na zderzeniu światopoglądów obu panów. Jeden jest intelektualistą, a drugi - tzw. przeciętnym obywatelem, myślącym praktycznie. Ma żonę Gieniuchnę i lubi to co zwykły Polak. 
Nie wiem czy z czytania tych rozmów wyciągnęłam wiekopomne wnioski niczym z Tygodnika Powszechnego (raczej nie), ale na pewno dobrze i miło spędziłam czas. 
Zaznaczyłam sobie kilka humorystycznych fragmentów, które będę sobie czytać dla poprawienia humoru. Pierwszy to wierszyk sfrustrowanej dziewczynki - przedszkolaka ze strony 38, drugi, to dyskusja panów na temat pomagania żonom ze strony 20, trzecia - o celach w życiu ze strony 9 i piąty - to opis psa rasy chihuahua w wykonaniu pana Jana ze strony 51. 
Są też dyskusje o gospodarce, polityce i demokracji. Wszystko z dwóch punktów widzenia. Na przykład taki, że [prawdziwa demokracja będzie wtedy, gdy będzie Polaka stać na podróż do USA i z powrotem (strona 4). Ba!
Książkę doceniłam za sztukę dialogów. Uważam i obserwuję, że takoważ upada w naszym społeczeństwie. Jeżdżę komunikacją publiczną, przesiaduję w poczekalniach różnorakich i nasłuchuję rozmów, które są finezyjne. Nie wiem czy sama takie potrafię prowadzić. Takie, żeby były ciekawe, nie ciągle o naszych problemach, wysłuchujące poglądów rozmówcy, szanujące go. Więc może choć z tej książki posłucham jak można rozmawiać z humorem.

Oceniam książkę na 7 gwiazdek

3 komentarze:

  1. Brzmi nieźle. Czuję, że taka humorystyczna książka by mi się czasem przydała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całkiem możliwe, że celem pierwotnym książki miało być objaśnienie rzeczywistości, ale dla mnie był to po prostu inteligentny humor.

      Usuń
  2. Zaciekawiłaś mnie, wydaje się być odprężająca, ale pod tym humorem drugie dno będę mogła znaleźć, a takie książki bardzo lubię.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...