niedziela, 16 października 2016

Michel Houellebecq 'Interwencje 2' - rozważania na tematy rozmaite

RECENZJA PREMIEROWA

Książka ukazała się 28 września 2016 roku w Wydawnictwie Literackim. Jest to moja pierwsza książka tego znanego człowieka. Wcześniej słyszałam jedynie rozmowę o nim w radio na temat jego poprzedniej książki 'Uległość'. Tłumaczka jego książki powiedziała wtedy, że Houellebecq nawrócił się na chrześcijaństwo. To mnie zaintrygowało, bo przecież Francuzi słyną ze swej laickości. 
 Książka jest zbiorem rozmaitych artykułów pisarza i myśliciela współczesności oraz wywiadów z nim przeprowadzonych z lat 1990-2008. 
Można w nich się doszukać spójnego wątku myślowego, a właściwie kilku wątków. Houellebecq opowiada się - jak mi się zdaje - za personalizmem człowieka, dlatego krytykuje materialistyczną kulturę Zachodu. W tym jest podobny do św. Jana Pawła II... Wracając do jego poglądów, to często nawiązuje w tych esejach do literatury, jako przejawu indywidualizmu człowieka, którego nie stłumiła mechanizacja, atomizacja  i spłycenie współczesnej kultury Zachodu. Jednocześnie twierdzi, że kultura Zachodu jest wspaniała, że ma dobre tradycje. 
Oto kilka cytatów z książki:
'Każda książka, raz zakupiona, staje się fenomenalnym narzędziem wyłączenia ze świata zewnętrznego' (str.29)
'Zdumiewająca jest na przykład radosna niefrasobliwość, z jaką odrzuciliśmy psychoanalizę - która skądinąd na nic innego nie zasługiwała - by zastąpić ją redukcyjnym widzeniem człowieka opartym na hormonach i neuroprzekaźnikach' (str.54)
'Kobiety nie wynalazły ani władzy, ani rywalizacji, ani wojny; to się czuje' (str.146)
'Długo uważano, że dobro przyszłych pokoleń należy do spraw ważnych. Nie ma wątpliwości, że dzisiaj ludzie w mniejszym stopniu patrzą w przyszłość. Życie jest coraz bardziej zredukowane do wartości użytkowych' (str. 175)
'Teraz już wiem, że czytać będę do końca swoich dni - może przestanę palić, na pewno przestanę uprawiać seks, a rozmowy z innymi ludźmi stopniowo przestaną mnie bawić; nie potrafię jednak sobie wyobrazić siebie bez książki' (str. 241)

Podsumowując, Michel Houellebecq to człowiek inteligentny, przenikliwie obserwujący to co się dzieje wokół nas i w nas. We mnie wywołał skojarzenie ze świętym Janem Pawłem II, co jest pewnie opinią kontrowersyjną. W każdym razie jego książka 'Interwencje II' skłoniła mnie do pomyślenia szerzej na to co się dzieje i jacy jesteśmy. To niesamowita książka. Polecam ją. 
9 gwiazdek

Za książkę do recenzji dziękuję Wydawnictwu Literackiemu:
naglowek.gif?sum=4d025b0a6bfff48ad125f2d

5 komentarzy:

  1. Nie znam tego autora, ale chciałabym kiedyś skosztować jego prozy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Sporo sobie obiecuję po tj książce, ponieważ czytałam ostatnią powieść tego autora. Jednocześnie mam nadzieję, że to dopiero początek mojego poznawania twórczości Houellebecq'a.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie planuję czytać tej książki, bo mam w tej chwili wiele innych.

    OdpowiedzUsuń
  4. On ma na swoim koncie książki bardzo dobre jak również bardzo słabe. Zdania co do tego, które książki można zaliczyć do której kategorii są bardzo podzielone.. Z całą pewnością warto sięgnąć po jego książki. Polecam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ja nie zamierzam czytać wszystkiego tego autora, ale ta książka wydała mi się ciekawa i taka była.

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...