sobota, 12 listopada 2016

Jessie Burton 'Muza": kobiety w świecie sztuki, o miłości, sztuce i pożądaniu

RECENZJA PRZEDPREMIEROWA
Książka ukaże się 24 listopada 2016 roku w Wydawnictwie Literackim. Autorką jest Jessie Burton, urodzona w 1982 roku, studiowała na Uniwersytecie w Oksfordzie oraz w Central School of Speech and Drama. Zadebiutowała w 2014 roku powieścią Miniaturzystka. Spektakularna aukcja  z 2013 roku, w efekcie której prawa do wydania książki nabyło kilkudziesięciu wydawców z całego świata ( opis autorki przytaczam za Wydawnictwem Literackim).
Autorka, źródło zdjęcia: Wydawnictwo Literackie

Nie znam 'Miniaturzystki', nie czytałam, więc nie wiedziałam czego się spodziewać, ale przyciągnął mnie temat obrazu, bo to zawsze wróży dobrą lekturę. Z kolei spodziewałam się czegoś w stylu 'Dziewczyny z perłą' Tracy Chevalier, ale otrzymałam coś więcej, książkę pełną zdarzeń, uczuć, namiętności i rozczarowań.
Akcja rozgrywa się na dwóch planach czasowych. Plan pierwszy to Londyn w roku 1967, a plan drugi to Hiszpania w roku 1936. Oba te plany czasowe dotyczą obrazu pod tytułem 'Rufina i lew', przedstawiającego dziewczynę, stojącą na przeciwko lwa, z głową w ręce. Akcja (a właściwie dwie akcje, że się tak wyrażę niepoprawnie), dotyczy z jednej strony docierania do prawdy o obrazie, który niespodziewanie pojawił się w roku 1967, po drugie docierania do samej siebie przez główną bohaterkę Odelle, utalentowaną pisarkę, która przyjechała z Trynidadu, oraz pełnej namiętności historii rodziny mecenasa sztuki z Wiednia, jego żony i córki oraz dwójki rodzeństwa. Akcja jest ciekawa, wielowątkowa i intrygująca.
Najciekawsze są w tej książce nie tylko wydarzenia i bohaterowie, choć i oni też, ale uczucia bohaterów. Książka nasuwa pytanie o rolę sztuki w życiu, o talent i namiętność, o to czy sztuka 'zbawia', o to co daje osobom ją tworzącym i odbiorcy i czy każdy jest wrażliwy na sztukę. Bohaterki pochodzą z różnych środowisk, z różnych krajów i żyją w różnych od siebie czasach, choć to zaledwie 30 lat różnicy. Ale jest coś co je łączy: wrażliwość na piękno i na talent oraz poczucie niespełnienia, a także pragnienie miłości oraz ostrożność. W 'Muzie' mamy rozmaite uczucia: namiętność, miłość, przyjaźń, zazdrość, rozczarowanie, miłość oddającą się i miłość bezwzględną, zaborczą, taką, która pragnie spełnienia 'po trupach' oraz piękną przyjaźń, która przetrwa wszystko.
Podsumowując, jest to książka, którą się siada i czyta jednym tchem z wypiekami na twarzy. Wątki są ciekawe i co ważniejsze oryginalne. Czułam czytając, że czytam książkę inną niż inne, ciekawa byłam zakończenia i intrygowały mnie postacie. Jednym słowem: książka, którą warto przeczytać.
8 gwiazdek

Za książkę dziękuję Wydawnictwu Literackiemu:
 naglowek_aa439b069e.gif.gif?sum=4d025b0a

11 komentarzy:

  1. Zachęcasz interesująco. O "Miniaturzystce" różnie pisano. Ja też nie czytałam. Może kiedyś, jak będą w bibliotece pokuszę się na nie, ale książek tak wiele czeka, a czasu jakby coraz mniej.


    Pozdrawiam Cię.....

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolejna pochwalna recenzja tej książki. Chyba też muszę się skusić :)

    Buziaczki! ♥
    Zapraszam do nas 😍
    Świat oczami dwóch pokoleń

    OdpowiedzUsuń
  3. ufff. Dobrze, że przełożyłam ją obok łóżka, wystarczy że sięgnę i już mogę czytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z kotem mi się to kojarzy :) Ale książki na podorędziu, to dobry pomysł.

      Usuń
  4. Przeczytam, jesli spodoba mi sie Miniaturzystka.

    OdpowiedzUsuń
  5. Koniecznie muszę poznać tę książkę. !

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam w planach czytelniczych "Muzę", choć "Miniaturzystki" nie czytałam. Dzięki Twojej recenzji przekładam książkę wyżej na stosik, żeby miała pierwszeństwo. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Słyszałam wiele dobrego o tej książce. Z resztą wiem, czego mniej więcej spodziewać się po autorce, bo czytałam jej poprzednią powieść. Tę mam już zamówioną i mam nadzieję, że zachwyci mnie tak samo, jak i Ciebie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam tatką nadzieję, a ja z kolei nie czytałam tej pierwszej.

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka nudna do bólu

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...