wtorek, 20 grudnia 2016

Alex Baxton 'Tajemniczy medalion' morderstwo czy samobójstwo młodej kobiety?

Okładka książki Tajemniczy medalion Po Niziurskim jest to kolejny kryminał starej daty, którym postanowiłam się ucieszyć pod koniec roku. Zmylił mnie troszkę autor, bo myślałam że to ktoś z Ameryki, ale to musi być Polak.
Po sprawdzeniu w necie okazało się, że jest nim Wiesław Grodzieński, co i tak mi nic nie mówi. 
Książkę wydały Iskry w 1979 roku w serii: Klub Srebrnego Klucza
Akcja dzieje się w latach 60-tych w Warszawie. Już mamy colę, ale jeszcze są syreny. Bogaty jednak ma Porsche.
Tak jak u Niziurskiego w 'Pięciu manekinach' mamy trupa na początek, a następnie pokazanie wszystkich zamieszanych w sprawę. Osób jest sporo i z pozoru przypadkowe samobójstwo młodej pięknej kobiety gmatwa się i swoimi korzeniami sięga w czasy tuż powojenne, gdy Urząd Repatriacyjny rozdzielał poniemieckie dobra. Postacie są targane namiętnościami, prawie jak u Szekspira. Policja powoli dochodzi do prawdy, odkrywając poszczególne elementy tej zbrodni z namiętności.
Policja jest też, jak u Niziurskiego, pokazana pozytywnie, ale mamy już tutaj wprowadzane elementy życia osobistego, z perspektywą na rozwinięcie tego wątku w następnych tomach.
Czy następne tomy są, tego nie wiem, ale dowiem się, bo książka mi się 'okrutnie podobała'. Takie namiętności to jak w tragedii szekspirowskiej! Świetnie mi się czytało. Kompletnie zapomniałam o rzeczywistości, czytając tę książkę. 
8 gwiazdek

Na koniec postanowię podyskutować z opinią, którą znalazłam w sieci:

 Recenzent: Marzena Pustułka twierdzi w nim, że książka jest niewiarygodna, bo nie zgadza jej się tło z rzeczywistością:
'Wszystko się kupy nie trzyma. Jeżeli w 1979 miałby 50 lat, to musiałby się urodzić w 1929, więc jak mógł w latach trzydziestych studiować? Wg mnie akcja książki musi rozgrywać się gdzieś  w połowie lat 60-tych, a wtedy nie pasuje mi rezydencja , antyki, zdalnie sterowany zamek i srebrzyste Porsche.  W końcu Wiktor Kościanko był z pochodzenia "kułakiem" , i co nikt go cisnął żadnymi domiarami? Normalnie w jednym mieszkaniu mieściło się kilka rodzin, a oni co? Kilka osób w ogromnej rezydencji? Chyba jednak autora poniosła trochę wyobraźnia. W każdym razie Wiktor musiał być osobą bardzo nowoczesną ( i jego otoczenie też) bo w tejże rezydencji mieszka pod jednym dachem z matką, żoną, teściem i kochanką. Dosłownie. Nawet dzisiaj taka sytuacja wydawałaby się cokolwiek szokująca, a wtedy?'

To się wypowiem co ja uważam swoim skromnym zdaniem. 
Po pierwsze, kryminał nie jest literaturą faktu, więc nie musi się trzymać kupy. Ważne, żeby był emocjonujący.
Po drugie, nie wiem czy w 1979 roku ktoś miał Porsche w Polsce, bo u nas to same polskie jeździły, a ja w tym roku dopiero z becika wystawiałam nos (urodziłam się wtedy, w lutym), ale nie widzę żadnej sprzeczności w postaci Wiktora Kościanko. Że 'kułak' i wpływowy? No to popatrzmy na Jaruzelskiego. Sybirak i Pierwszy Człowiek PRL-u. 
Że nasz bohater robi co chce i nie ma nad nim kontroli? Mówiono mi, że tak było. Ciekawe co by robił po 1989. Wcale bym się nie zdziwiła, jakby się przemalował. 
O ile szczegóły takie jak willa czy samochód  mogą by elementami fikcji literackiej, to uważam, że idea książki polegająca na tym, że u szczytu władzy było się bezkarnym bogatym rencistą nie jest według mnie niezgodna z chłopskim rozumem. 
Ale tak w ogóle to tylko fikcja literacka.

4 komentarze:

  1. Namiętności to jak w tragedii szekspirowskiej? Muszę przyznać, że mnie zaintrygowałaś.

    OdpowiedzUsuń
  2. Oczywiście nie jest to tak wybitne jak u Szekspira, ale to chyba oczywiste.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak się składa, że i ja posiadam kilka książek (kryminałów) z tej serii, np. Conan Doyla. Jedna z moich ulubionych... Tej jednak nie czytałam, co na pewno nadrobię. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iskry to sprawdzona marka. Ciekawe czy 'Tajemniczy medalion' przypadnie Ci do gustu.

      Usuń

Dziękuję za komentarze. Będę usuwać komentarze rasistowskie i wulgarne.
Czytam wszystkie wasze opinie.
Proszę też anonimowych piszących o podpisanie się jakoś.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...